پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ دی ۱۳۹۰ / ۲۱:۳۳
کد مطلب: 7976
۰

زنان 300بار شانس باروري دارند

نگاه متخصص زنان و زايمان/دكتر ملك منصور اقصي/استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران
عده‌اي تصور مي‌کنند خونريزي براي بدن زن مفيد است و اگر خانمي خونريزي نداشته باشد، به سلامتش لطمه مي‌خورد. درحالي که برخي از خانم‌ها به دلايل سرشتي اصلا عادت ماهانه نمي‌شوند و در سلامت کامل هم به سر مي‌برند بنابراين خونريزي قاعدگي، ربطي به سلامت عمومي يك خانم ندارد...

بهتر است بدانيد يک نوزاد دختر با حدود 2 ميليون تخمک نارس به دنيا مي‌آيد و اين تخمک‌ها مرتب کم مي‌شوند زيرا تخمدان بر عکس بيضه، قادر به ساختن تخمک نيست. هرچه هست همان است که از بدو تولد بوده. وقتي دختر به سن بلوغ مي‌رسد، به دلايل تکامل هورموني، مغز شروع به تحريک تخمدان‌ها مي‌کند و در هر ماه تعدادي از تخمک‌هاي نابالغ، به سمت بلوغ مي‌روند اما فقط يک تخمک در هر ماه، بالغ و از تخمدان آزاد و وارد لوله‌ها و آماده بارور شدن مي‌شود. از سوي ديگر، داخل رحم هم تغييرات بسيار پيچيده‌اي رخ مي‌دهد که اگر تخمک بارور شد، بتواند داخل رحم رشد و بارداري ادامه پيدا کند.

اگر بارداري رخ ندهد، همه اين تغييرات بي‌حاصل است و مخاط رحم همراه خون، به صورت خون قاعدگي خارج مي‌شود. در نتيجه عادت ماهانه نشانه شکست يک هدف (بارداري) است.

اگر کسي به‌طور منظم عادت ماهانه شود، با قاطعيت، حتي بدون هيچ آزمايشي، مي‌توان گفت که تخمک‌گذاري دارد.

در زنان طي سال‌هاي باروري، يعني از حدود 13 سالگي تا حدود 48 سالگي که فعاليت‌هاي تخمدان متوقف مي‌شود، اگر اصلا بارداري رخ ندهد و اختلالي هم در تخمک‌گذاري پيش نيايد، حدود 300 بار تخمک‌گذاري و عادت ماهانه اتفاق مي‌افتد، يعني يک خانم، در طول دوران زندگي‌اش، 300 بار شانس باروري دارد.

البته دوران بارداري انسان از ساير پستانداران طولاني‌تري است و اگر دوران شيردهي را هم در نظر بگيريم (که چند ماه اول آن تخمک‌گذاري انجام نمي‌شود)، شانس باروري يک زن در تمام عمرش از ساير پستانداران كمتر است. اگر غير از اين بود، اکنون جمعيت جهان بسيار بيشتر از آنچه هست، مي‌شد. به نظر مي‌رسد باروري انسان به دلايل مختلفي مانند بالارفتن سن ازدواج و تاثير بد شرايط محيطي بر باروري مردان رو به کاهش است. البته شايد همه اين موارد، مکانيسم‌هايي باشند براي هماهنگي انسان با طبيعت و تعادل جمعيت.     سلامت ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم