شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 8189
۰

خوابیدن بعد از بروز مشکلات یا اخبار ناگوار زیانبار است


پژوهشگران درباره خوابیدن افراد بعد از بروز مشکلات برای آنها یا شنیدن خبرهای ناگوار هشدار دادند و گفتند که این امر بر سلامت انسان تاثیر منفی می‌گذارد.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات علمی جدید پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمریکا توصیه می‌کند که افراد بهتر است بعد از بروز مشکلات سخت یا شنیدن خبرهای ناگوار از خوابیدن خودداری کنند زیرا خوابیدن باعث می‌شود که حافظه، این مشکلات و خبرهای ناگوار را ذخیره کند که این امر بر سلامت جسمی و روانی انسان و زندگی روزمره او تاثیر منفی می‌گذارد.

این پژوهشگران گفتند: این تحقیقات جدید نتایج برخی تحقیقات گذشته را نقض می‌کند که تاکید کرده بودند؛ خوابیدن مستقیم بعد از بروز مشکلات اجتماعی یا روانی به رها شدن از احساسات منفی کمک می‌کند و قدرت بیشتری به انسان برای تصمیم‌گیری و اندیشیدن بعد از بیدار شدن می‌دهد.

این تحقیقات نشان داد: افرادی که بعد از مشاهده حادثه ناگواری بیدار می مانند؛ چنانچه از آنها خواسته شود تا این حادثه را بازگو کنند؛ توانایی آنها برای شرح جزئیات آن کمتر است و ناراحتی و اضطراب کمتری از خود بروز می‌دهند اما در مقابل افرادی که بعد از مشاهده یک حادثه ناگوار به طور مستقیم می‌خوابند، تا چند روز کابوس و صحنه‌های ناراحت کننده از این حادثه را در خواب می‌بینند.

به گفته پژوهشگران، این تحقیقات برای افرادی که از اختلالات بعد از شوکه شدن رنج می‌برند یا افرادی که از آنها به عنوان شاهد عینی در پرونده‌های مختلف جرم و جنایت کمک گرفته می‌شود، سودمند خواهد بود.

این تحقیقات یک گروه 106 نفری از جوانان را مورد آزمایش قرار داد. پژوهشگران به این افراد تصاویر صحنه‌های ناگواری را نشان داده و از آنها خواستند که احساس خود را درباره آن بیان کنند، سپس مجموعه تصاویر دیگری بعد از گذشت 12 ساعت به آنها نشان داده شد تا احساس آنها نسبت به مجموعه تصاویر مشخص شود.

نتایچ این تحقیقات روشن کرد حافظه افرادی که بعد از دیدن این تصاویر به طور مستقیم خوابیدند، این احساس منفی را ذخیره کرد و آنها دچار احساسات و رنج بیشتری نسبت به کسانی شدند که مدت کافی را بعد از دیدن تصاویر بیدار ماندند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.