جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 8205
۰

چرا ماهیان شکارچی اعماق اقیانوس دندان‌های نیش ناجور دارند؟


خبرآلاین:  بارزترین مشخصه ماهی‌های شکارچی اعماق اقیانوس، چهره ترسناک و دندان‌های نیش بلندی است که شاید زیبایی باشند، اما حتی به درد گاز گرفتن هم نمی‌خورند. پس این دندان‌های نیش به چه کاری می‌آید؟

شاید دندان‌های نیش زیبایی باشند، اما حتی به درد گاز گرفتن هم نمی‌خورد. پس این دندان‌های نیش ماهیان ماهی‌گیر (Angerfish) به چه کاری می‌آید؟ به گفته محققان، این دندان‌های بزرگ ممکن است به ماهیان کمک کند تا آرواره‌های ضعیف خود را به دور طعمه‌شان چفت کنند و شانس خود را برای شکار یک تکه گوشت افزایش دهند.
به گزارش نیوساینتیست، خانواده اژدهاماهی‌ها به دنبال شکارهای بزرگ می‌روند، و به همین دلیل آرواره‌هایی دارند که خیلی باز می‌شود. اما به گفته کریستوفر کنالی از دانشگاه هاروارد، بستن سریع این آرواره‌ها چندان آسان نیست؛ چرا که نیروی پَسا (Drag) با طول آرواره به طور نمایی افزایش می‌یابد. زمانی‌که شکار از آرواره بیرون زده باشد، این نیرو به مراتب بیشتر می‌شود.
کنالی یک مدل کامپیوتری از این آرواره‌ها ساخته و دریافته است که بستن آنها به دور شکاری که روی پهلوی خود قرار دارد، در حدود 1 ثانیه زمان می‌برد؛ فاصله‌ای که از زمان لازم برای فرار طعمه بیشتر است. با این وجود، زمانی‌که شکار به صورت قائم بین دندان‌ها گیر می‌افتد، این زمان به 125 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.
نتایج تحقیق کنالی نشان می‌دهد که شاید بر خلاف آنچه تا پیش از این تصور می‌شد، دندان‌های نیش تنها برای به سیخ کشیدن شکار نیستند؛ بلکه کمک می‌کنند تا طعمه در بهترین موقعیت ممکن نگاه داشته شود تا نیروی پسا وارد بر آرواره‌ها در حین بسته شدن آنها کاهش یابد. نتایج این تحقیق اوایل ماه گذشته در همایش انجمن زیست‌شناسی تطبیقی و تجمیعی در چارلستون کارولینای جنوبی ارائه شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.