پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۷:۱۷
کد مطلب: 8583
۰

نور خورشید توان تولید مثل را تقویت می کند

  پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه پزشکی گراز کشور اتریش در می گویند نور خورشید با افزایش سطح ویتامین D در بدن می تواند توان تولید مثل را در زنان و مردان تقویت کند.

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر غنی‌شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود.

اشکال شیمیایی متعددی از ویتامین دی وجود دارد. دو شکل این ویتامین در انسان‌ها نقش دارند: اگوکلسیفرول (ویتامین دی ۲) و کوله‌کلسیفرول (ویتامین دی‌۳). ویتامین دی ۲ در گیاهان ساخته می‌شود.

ویتامین دی ۳ در پوست انسان هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش B نور خورشید ساخته می‌شود. مواد غذایی را ممکن است با ویتامین دی ۲ یا دی ۳ غنی کنند.

این ویتامین نقش اصلی در متعادل کردن هورمون های جنسی در زنان و نیز بهبود شمار اسپرم ها (سلول های جنسی مردانه) در مردها ایفا می کند.

این متخصصان در مطالعات جدید دریافتند ویتامین D در زنان میزان هورمون های جنسی پروژسترون و استروژن را به ترتیب ۱۳ و ۲۱ درصد افزایش می دهد و دوره های عادت ماهانه در تنظیم و احتمال بارور شدن را بیشتر می کند.

این مقاله که در مجله اروپایی “اندوکرینولوژی” منتشر شده  عنوان می کند که در مردان نیز این ویتامین تاثیر اساسی در رشد سالم هسته هر یک از اسپرم ها دارد.

این یافته ها تایید می کند که برخی از زوج ها برای بچه دار شدن نیازی به پرداختن هزینه های هنگفت درمانی ندارند بلکه کافی است با قرار گرفتن به میزان ضروری در معرض نور خورشید این ویتامین را به بدن خود برسانند.

بلزم به ذکر است ویتامین D همچنین برای درمان بیماری‌های دیگری از پیشگیری از سرطان گرفته تا فشار خون بالا به کار رفته است، اما شواهد قطعی در مورد تاثیربخشی آن در این موارد وجود ندارد.     سایت پزشکان بدون مرز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!