پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۸:۲۵
کد مطلب: 8629
۰
۱

خدمات پزشک خانواده به مردم رایگان شد

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در خدمات سطح یک پزشک خانواده فرانشیز کلاً برداشته شد و مردم در سطح یک هیچ پولی نمی‌پردازند و سرانه به صورت ماهانه به پزشک خانواده پرداخت می‌شود.
به گزارش فارس، محمد شریعتی در نشست وزیر بهداشت با اعضای شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: ایجاد شبکه‌های بهداشتی درمانی زیرساخت سلامت را فراهم می‌کند و همکاری بین بخشی مشارکت مردم، استفاده از فن‌آوری و عدالت از اصول این شبکه است. ادغام آموزش پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبب شد که متخصصان زیادی را تربیت کنیم و به جای اینکه پزشک متخصص وارد کنیم اکنون توریسم سلامت را داریم و از کشورهای مختلف برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

شریعتی برنامه پزشک خانواده را از دیگر موفقیت‌های نظام سلامت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 95درصد روستاها را تحت پوشش درمانی داریم و 30 هزار بهورز و 6هزار پزشک عمومی در خانه‌های روستایی کار می‌کنند.

وی افزود: پزشک خانواده به بیماران به صورت مقطعی نگاه نمی‌کند و در عین حال باید مهارتهای لازم را داشته باشد و حتی زمانی که فرد را به متخصص ارجاع می‌دهد باید کار را پیگیری کند و ما برای اولین‌بار 23 بهمن سال گذشته پزشک خانواده را وارد شهرها کردیم.

شریعتی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه بر روی برنامه‌های پزشک خانواده بسیار تأکید شده تصریح کرد: اهداف پزشک خانواده افزایش پاسخگویی، دسترسی مناسب، کاهش هزینه‌های غیر ضروری، پوشش محرومان و فقرا را در پی دارد و پزشک را از حالت رادارگونه خارج کرده چرا که در حالت کنونی پزشک پس از تجویز به دارو نمی‌داند چه اتفاقی برای بیمار می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت تغییر نظام پرداخت و سرانه را از دیگر مزایای طرح پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: همیشه این شکایت را داشتیم که یک متخصص باید 40 تا 50 بیمار را در روز ویزیت کند که ممکن است برخی از این بیماران درست مراجعه نکرده باشند اما در طرح پزشک خانواده پزشک متخصص تعداد کمتری بیمار را به صورت تخصصی و با دستمزد بیشتر ویزیت می‌کند.

شریعتی اذعان داشت: با این طرح وضعیت پزشکان در کشور از حالت تجمع یافته به حالت منتشر در می‌آید و خدمات پزشکی به صورت فعال ارائه می‌شود و اگر بیماری مراجعه نکرد مسائل او پیگیری خواهد شد.

شریعتی افزود: آنچه که در طرح جدید پزشک خانواده اصلاح شده مبلغ دریافتی این پزشکان است. قبلاً پزشک به ازای تعداد بیماری که ویزیت می‌کرد پاداش می‌گرفت و اگر کار کیفی‌تری انجام می‌داد اتفاقی نمی‌افتاد ولی اکنون بین 80 تا 120 درصد برای کارهای با کیفیت بالا پاداش می‌پردازیم و آنچه دریافتی پزشک خانواده را مشخص می‌کند تعداد جمعیت، ترکیب سنی، جنسی، جمعیت منطقه و ضریب محرومیت است.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: در نسخه 01 پزشکان باید در مطب‌ها می‌نشستند و خدمات ارائه می‌کردند اما در نسخه 02 سعی کردیم از بخش خصوصی حداکثر استفاده را ببریم. در این راستا در شهر یک پایگاه مجری پزشک خانواده طراحی کردیم که 4 تا 5 پزشک به عنوان یک تیم با هم همکاری می‌کنند و پایگاه مجری بر کارها نظارت می‌کند که این طور هم شأن شغلی پزشکان که مایلند مطب خود را حفظ کنند باقی می‌ماند و هم صرفه‌جویی در هزینه خواهیم داشت.

شریعتی تصریح کرد: در خدمات سطح 1 فرانشیز کلاً برداشته شد و مردم در سطح 1 هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند و سرانه به صورت ماهانه به پزشک پرداخت می‌شود در عین حال ساعت کار تیم سلامت 4ساعت در شیفت صبح و 4ساعت در شیفت عصر با نظر هر استان متغیر است و اگر پزشکی نتواند در دو شیفت کار کند برای یک شیفت با نصف تعداد ویزیت معین یعنی 2500نفر می‌تواند کار کند.

رئیس مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت نحوه عقد قرارداد با پزشک خانواده را یکی از چالش‌های اساسی در نسخه 01 عنوان کرد و گفت: در نسخه قبلی پزشکان می‌خواستند مسئولیت تیم 17نفره را برعهده بگیرند ولی اکنون پزشک با بیمه قرارداد می‌بندد و ما فقط ناظر آن هستیم. در عین حال پزشک تنها مسئول خود و دستیارش است.

شریعتی با اشاره به اینکه ممکن است در برخی نقاط پزشک عمومی به تعداد کافی وجود نداشته باشد افزود: در این راستا متخصصان اطفال، پزشک اجتماعی، عفونی و داخلی هم می‌توانند در شهرها وارد طرح پزشک خانواده شوند و طی این طرح فرد حداکثر می‌تواند سالانه فقط ۲ بار پزشک خانواده خود را تغییر دهد.

شریعتی در پاسخ به اینکه در برخی از ساعات شبانه روز که پزشک خانواده فعالیت نمی‌کند، تکلیف مردم چگونه مشخص شده گفت: اورژانس‌ها در این زمان پاسخگو خواهند بود و فردی که اورژانسی نیست ولی در ساعات شب با مشکل مواجه می‌شود می‌تواند به مراکز معینی که در نظر گرفته‌ایم مراجعه کند.

وی حل مشکل دفترچه‌های بیمه را از دیگر مسائلی عنوان کرد که در نسخه جدید پزشک خانواده برای آن راهکاری در نظر گرفته شده و گفت: در نسخه 01 می‌گفتیم دفترچه‌های باید به دفترچه پزشک خانواده تغییر شکل دهد که برای بیمه‌ها مشکل‌آفرین بود اما قرار شد همین دفترچه بیمه‌های فعلی استفاده شود با این تفاوت که یک مهر پشت آن بخورد که نشانگر آن است که پزشک خانواده مشخص شده است تا بعدها کارت ملی هوشمند جایگزین شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر ماه به ازای هر پزشک خانواده و دستیارش سرانه هر نفر 1750تومان تعیین شده که اگر فرد سقف 2500نفر را ویزیت کند عدد قابل قبولی خواهد بود، مضاف بر اینکه سرانه زن باردار، کودک زیر شش سال، افراد مسن و بیماران خاص بیشتر پرداخت می‌شود. همچنین در نقاط محروم سرانه افزایش می‌یابد و درصد زیادی به دریافتی پزشکان خانواده اضافه می‌شود.

شریعتی گفت: اگر پزشکی در ظرف دو ماه نتواند بیش از 500بیمار را جذب کند از گردونه حذف می‌شود و می‌تواند در بخش‌های دیگر فعالیت کند. همچنین هر چه سابقه پزشک خانواده بیشتر باشد میزان دریافتی‌ او هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: ما به ازای کارهایی مانند ختنه و بخیه در طرح پزشک خانواده سرانه‌ای پرداخت نمی‌کنیم و پزشک می‌تواند مبلغ را جداگانه دریافت کند.

رئیس مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر چون دفترچه بیمه در دست مردم است قاعدتاً ممکن است تعداد مراجعات هم بیشتر باشد.

وی افزود: در نسخه جدید پزشک خانواده، پزشک عمومی نوع پزشک متخصص را مشخص می‌کند ولی اینکه فرد به کدام متخصص مراجعه کند انتخابی است. در عین حال 10درصد هزینه ویزیت تخصصی را بیمار می‌پردازد و 90درصد را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. 95 درصد از هزینه بستری‌هایی که از مسیر ارجاع انجام می‌شود توسط بیمه پرداخت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
كدوم پزشك خانواده همش كشكه مردما گول نزنيد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو