کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جوان شدن با تزریق سم بوتاکس/ مردان هم در صف اکسیر جوانی هستند

16 بهمن 1390 ساعت 8:57


      امروزه برای جوانتر شدن خیلی کارها می کنند که از جمله آنها تزریق بوتاکس است که اخیرا در آرایشگاهها نیز به صورت غیر بهداشتی و غیر علمی انجام می شود.
به گزارش مهر، گاهی زیبایی و تب جوان شدن آنقدر یقه ات را می چسبد که به هر دارویی بسنده می کنی تا دوباره جوانی را در آغوش بگیری حتی اگر این اتفاق با سم بوتاکس باشد، جوانی مصنوعی با سمی که معلوم نیست چند نفر را می خواهد قربانی کند.

بوتاکس عملی که طی چند سال اخیر گرایش و استفاده از روشهای متفاوت برای زیبایی و جوانی پوست را در بین ایرانیان رواج زیادی داده و کافی است سری به مطب دکترهای پوست و زیبایی و حتی متخصصان زنان و زایمان بزنید، آن وقت متوجه می شوید چند درصد از بیماران مراجعه کننده، می خواهند با تزریق بوتاکس جوانی و زیبایی را به پوست صورت خود بازگردانند.

البته این روزها تزریق بوتاکس پای آرایشگاه‌های زنانه گرانقیمت بالای شهر را هم به این وادی کشانده و با وجود هشدارهای متخصصان در این رابطه باز هم مردم به افراد غیر متخصص اعتماد کرده و در مکان هایی غیر استاندارد اقدام به تزریق بوتاکس می کنند.

تزریق سم در آرایشگاهها

ساعت 10 صبح است و با اینکه چیزی از اول صبح نگذشته اما آرایشگاه پر است از کسانی که شنیده اند اکسیر جوانی در این محل تزریق می شود حالا قیمتش هر چه می خواهد باشد.

چند زن نسبتا جوان با ماسکهای سفید و پیش بندهای آبی روی صورت بیماران خم شده اند و جای جای صورتهای آنها را سوزن می زنند. بیشتر به یک اتاق عمل دست جمعی شبیه است تا آرایشگاه زنانه.

مدیر آرایشگاه می گوید: طی دو روز در هفته تزریق داریم، مراجعان زیادند و همه راضی هستند، وقتی از تحصیلاتش بپرسی دقیقا متوجه می شوی که تنها چیزی که نخوانده، پزشکی است و بهداشت، این در حالی است که متخصصان معتقدند این عمل باید با احتیاط بسیارانجام شود.

گویی تزریق سم بوتاکس هم در ایران همان راهی را طی می کند که جراحی بینی طی کرده است. در این میان هم همیشه افرادی هستند تا از موقعیت سوءاستفاده کرده و به سود مالی خود فکر کنند و رواج این اتفاقات در جامعه را برای خود فرصتی مغتنم بشمارند.

در حالیکه بوتاکس باید ماهرانه تزریق شود اما این روزها رضایت بیش از حد بیماران از انجام این درمان زیبایی و به گفته پزشکان عوارض جانبی خفیف آن موجب استقبال گسترده افراد از این روش شده و مسلما کشور ما هم از این مهم مستثنی نیست.

اما در این میان بسیاری با مراجعه به آرایشگاه‌ها برای اینکه از ویزیت پزشکان خلاص شوند راه میانبر را برای خود انتخاب کرده اند.

فلج عضلات با تزریق غیر استاندارد

دکتر آناهیتا والی متخصص پوست و مو و زیبایی در این رابطه می گوید: عوارض جانبی و آثار ناخواسته این شیوه درمانی، بیش تر به تکنیک تزریق و میزان مهارت و آشنایی پزشک با آناتومی عضلات صورت بستگی دارد و متخصصان پوست می گویند که تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص ممکن است خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و فلج صورت را به دنبال داشته باشد. حتی گفته می شود که تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس ممکن است باعث فعال شدن برخی از بیماریهای نهفته فرد شود.

وی می افزاید: دوز استفاده از این سم دارویی خیلی مهم است و اگر تزریق بیش از اندازه باشد، باعث مسمومیت شدید و سپس فلج شدن عضلات تنفسی و در نهایت منجر به مرگ می شود.

اما با این همه خطر، تعداد متقاضیان بوتاکس افزایش پیدا کرده و در عین حال سن متقاضیان هم کاهش یافته است، دختران جوان و کم سن و سال و حتی مردان نیز امروز در صف تزریق بوتاکس می ایستند و روز به روز هم این صف در حال طولانی تر شدن است.

محققان می گویند افرادی که به صورتشان بوتاکس تزریق کرده اند علاوه بر عدم توانایی در بیان حالات چهره حتی نمی توانند برخی از احساسات را نیز درک کنند و قدرت احساس برخی از احساسات در این افراد محدود خواهد شد.

دلیلش هم این است که این افراد وقتی در شرایط احساسی غم یا شادی قرار می گیرند، عضله های صورتشان مانند افرادی که بوتاکس تزریق نکرده اند، نمی تواند تحریک شود بنابراین از این عضله های سخت و فلج شده، پیام های ضعیفی دریافت می شود.

ترانه محمدی روان شناس در این رابطه می گوید: فردی که بوتاکس تزریق کرده، به اتفاقات احساسی مانند صحنه غم انگیزی در فیلم به طور طبیعی و مانند سایرین واکنش نشان نمی دهد و در ماهیچه هایی که بوتاکس به آنها تزریق شده، حرکت اندکی صورت می گیرد و بازخورد اندکی به مغز درباره بیان چهره ارسال می کند.

اما این تمام ماجرا نیست گاهی سم در بسته های تقلبی وغیراستاندارد و بدون مجوز در بازار دارویی کشور توسط قاچاقچیان وارد شده و برخی از افراد غیرمتخصص هم بدون توجه به نکات ایمنی آن را استفاده می کنند.

سمهایی که از کشورهایی مثل چین و تایوان بدون هیچ مشخصه خاصی می آید و به گفته متخصصان از آنجا که این ماده به هر حال یک سم است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد.

این در حالی است که دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است زیرا میزان زاید این سم می تواند حتی منجر به مرگ شود.

اغلب جراحان پلاستیک و متخصصان پوست می گویند که مشتریان آنها سالی دو تا سه بار برای تزریق بوتاکس مراجعه می کنند. اما واقعیت این است که در دنیای کنونی روندی در حال وقوع است که هیچ کشوری از آن مصون نیست، روند کالایی شدن و جز جز شدن زیبایی، اگر در گذشته زیبایی افراد به عنوان یک کلیت درنظر گرفته می شد، امروزه درحال تجزیه و تفکیک شدن است و هریک از اجزای بدن در دنیای رسانه مورد تاکید خاصی قرار گرفته و مدهایی برای آن به وجود می آید که حتی در جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.



کد مطلب: 8646

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/8646/جوان-شدن-تزریق-سم-بوتاکس-مردان-هم-صف-اکسیر-جوانی-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir