جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۰
کد مطلب: 8807
۱

چرا دچار يبوست مي‌شويم؟

  يبوست يا خشکي مزاج مشكلي در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعي در روده بزرگ، سفت مي‌شوند و دفع آنها با درد و سختي همراه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، يبوست حاد ممکن است سبب بسته شدن روده شود که در موارد خيلي شديد امكان دارد فرد به عمل جراحي نياز پيدا كند. علل بروز اين عارضه ممکن است رژيم غذايي نامناسب، برهم خوردن تعادل هورموني، عوارض جانبي برخي از داروها يا نوع آناتومي بدن باشد. در مراحل نخست كاربردي‌ترين روش‌هاي درمان اين عارضه گوارشي شامل اصلاح رژيم غذايي و انجام تمرينات ورزشي مناسب هستند.

سايت اينترنتي كامن سنس در يك مقاله جديد و به منظور كمك به كنترل بهتر اين عارضه، برخي از مهمترين عواملي را كه مي‌توانند موجب ابتلا به يبوست شوند، معرفي كرده است.

اين عوامل عبارتند از کافي نبودن فيبر خوراكي در رژيم غذايي روزانه، بي‌تحرکي به ويژه در افراد مسن،

مصرف لبنيات پرچرب، از دست دادن آب بدن و يا عدم مصرف مايعات به ميزان كافي، به تاخير انداختن دفع به دليل استرس كاري و يا دستشويي نرفتن در خارج از منزل، استفاده بيش از حد از داروهاي ضد يبوست و ملين كه مصرف زياد آنها اعصاب و عضلات روده بزرگ را از کار مي‌اندازد،‌ کمبود نمک در بدن (نمک يک ماده ضروري براي جذب بهتر مواد غذايي در روده است)، عوارض جانبي مصرف برخي از داروها (نظير داروهاي ضد درد، آنتي اسيدها يا داروهاي ضد اسيد معده، داروهاي ضد فشار خون، داروهاي ضد پارکينسون،‌ داروهاي ضد گرفتگي عضله،‌ داروهاي ضد افسردگي،‌ مکمل هاي آهن،‌ مکمل کلسيم،‌ آنتي هيستامين،‌ داروهاي ادرارآور و همچنين داروهاي ضد رعشه)، ابتلا به سندرم روده تحريک پذير، تغييرات در زندگي مانند بارداري، پير شدن و سفر كردن، ابتلا به امراض خاص مثل ام.اس،‌ پارکينسون و يا آسيب نخاعي و اختلال در سوخت و ساز و فعاليت غدد داخلي مثل تيروئيد،‌ بروز مشكلات در روده بزرگ و مقعد مانند سرطان مقعد و روده بزرگ و بالاخره مشكل در فعاليت روده‌اي مانند ابتلا به يبوست مزمن كه بدون دليل باشد.

در اين مقاله تاكيد شده است كه مشورت به موقع با متخصص براي دريافت برنامه غذايي و ورزشي مناسب و عمل كردن به اين برنامه‌ها در بيشتر موارد نياز به مصرف دارو يا جراحي را در مبتلايان به يبوست برطرف مي‌كند و در درمان اين بيماري بسيار موثر است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو