پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۵:۲۵
کد مطلب: 8929
۰
۱

تصویب حق عائله‌مندی و اولاد برای زنان کارمند

  معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: با تصویب استفساریه اخیر مجلس شورای اسلامی، زنان کارمند دولت نیز مانند مردان حق عائله‌مندی و حق اولاد دریافت می‌کنند.
به گزارش « میگنا » ، عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است، کمک‌ هزینه عائله‌مندی و اولاد به کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند، معادل (800) امتیاز و برای هر فرزند معادل (200) امتیاز و حداکثر سه فرزند.

حداکثر سن برای اولادی که از مزایای این بند استفاده می‌کنند، به شرط ادامه تحصیل و نیز غیرشاغل بودن فرزند (25) سال تمام و نداشتن شوهر برای اولاد اناث خواهد بود.

کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده و یا همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی می‌باشد و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند، از مزایای کمک‌هزینه عائله‌مندی موضوع این بند بهره‌مند می‌شوند.

فرزندان معلول و از کارافتاده کلی به تشخیص مراجع پزشکی ذیربط مشمول محدودیت سقف سنی مزبور نمی‌باشند.

تاجی افزود: در ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری علاوه بر پرداخت حقوق ثابت در ماده 65 و 66 بحث فوق‌العاده‌های عائله‌مندی به کارمندان را یادآور می‌شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: با توجه به تصریح قانون مبنی بر اینکه حق اولاد و عائله‌مندی به کارمندان مرد تعلق می‌گیرد، بنابراین دستگاه‌های دولتی تفسیرهای مختلف از این قانون داشتند و برخی برای زنان عائله‌مند و دارای فرزند نیز حق اولاد در نظر می‌گرفتند و تعدادی نیز در نظر نمی‌گرفتند.

تاجی اضافه کرد: در استفساریه اخیر دولت از مجلس شورای اسلامی این ابهام مطرح و با مصوبه مجلس مقرر شد، زنان دارای همسر و حتی آنهایی که از همسر جدا شده و یا همسرشان فوت کرده و حتی زنانی که ازدواج نکرده‌اند، نیز بتوانند حق عائله‌مندی دریافت کنند. در مورد زنان کارمندی که فرزند دارند نیز مانند مردان حق اولاد دریافت کنند.

وی یادآور شد: اگر زن کارمند قبلا شوهر داشته و بعد شوهرش فوت کرده و یا طلاق گرفته و دارای فرزند است، مشمول حق اولاد قرار می‌گیرد، اما حق عائله‌مندی برای کارمندان زن با این استفساریه جدید شامل همه خانم‌ها می‌شود، حتی اگر ازدواج نکرده باشند و این حکم در مورد زنان شاغل و بازنشسته یکسان خواهد بود.

وی افزود: البته قانون تصریح کرده حق اولاد به حداکثر ۳ فرزند و در مورد فرزندان پسر به شرط ادامه تحصیل و نداشتن شغل تا 25 سال و در مورد دختران به شرط نداشتن شوهر و زندگی کردن با مادر کارمند تعلق می‌گیرد و برای فرزندان معلول و از کارافتاده سقف سنی در نظر گرفته نشده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد اینکه آیا بار مالی این مصوبه رعایت شده است، گفت: البته این استفساریه را خود دولت هم قبول داشت، اما یک ابهامی وجود داشت و با استفساریه و مصوبه مجلس در هفته گذشته این ابهام رفع شد و اگر شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، به عنوان قانون به مجلس و سپس از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور و از آن طریق به دستگاه‌های اجرایی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
چرا به زنان بازنشسته ا موزش وپرورش که همسر معتاد وبیکار وبیمار دارند حق سرپرستی و حق اولاد نمی دهند ما ابرو داریم ما را دریابید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد