جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۶:۳۱
کد مطلب: 8974
۰
۱

اعلام آمار اعتیاد دانش آموزان/ وضعیت مبهم معلمان مدارس راهنمایی

آموزش و پرورش در 7 روز؛ ثبت‌نام دو میلیون و 600 هزار دانش آموز و فرهنگیان کشور در طرح ملی حفظ قرآن کریم، اعلام آمار اعتیاد دانش آموزان، وجود 75 هزار نیروی مازاد و نارضایتی والدین به دلیل پرداخت شهریه اجباری از مهمترین اخبار آموزش و پرورش در این هفته بود.

به گزارش مهر، آموزش و پرورش این هفته کانون اخبار مختلفی و گوناگونی بود که در ادامه می خوانید:

خبر خوب هفته

بهترین خبر آموزش و پرورش در این هفته به حوزه قرآنی این وزارتخانه اختصاص دارد؛ مدیرکل دفتر نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش از ثبت نام دو میلیون و 600 هزار دانش آموز و فرهنگیان کشور در طرح ملی حفظ قرآن کریم خبر داده و گفته است که هفت هزار حافظ قرآن کریم در بین دانش آموزان و فرهنگیان قرار دارند.
محمد بنیادی همچنین گفته است که " یک میلیون و 400 هزار نفر از ثبت نام کنندگان از مقطع ابتدایی بودند که بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان را به خود اختصاص داده اند."


مهم ترین خبر هفته

پس از بارها تکذیب وزیر آموزش و پرورش درباره وجود اعتیاد در بین دانش آموزان، این بار قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است: نیم دهم درصد از دانش آموزان کشور معتاد هستند اما توانستیم روند شروع اعتیاد در مدارس را کنترل کنیم.

طاها طاهری در اولین جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم  در این باره گفته است: امروزه عدد اعتیاد در آموزش و پرورش کمتر از نیم دهم درصد است و با یک برنامه ریزی منسجم توانستیم اعتیاد دانش آموزان را کنترل کنیم. این اقدام محصول کار مشترک با آموزش و پرورش است اما باید توجه داشته باشیم آمار دانش آموزان معتاد در کشور بسیار ناچیز است در حالیکه این آمار در کشورهای غربی بسیار بالا است.

همچنین او به این نکته اشاره کرده است که اعتیاد دانش آموزان پسر در مناطق آسیب پذیر بیشتر از سایر نقاط است.

هشدار  هفته

داستان "دریافت شهریه اجباری از والدین" گویا تمامی ندارد، ماجرای قدیمی که مدیران مدارس آن را تکرار می‌کنند و مسئولان آموزش و پرورش تکذیب. اما در نهایت این والدین هستند که باید دست به جیب شوند. در این میان مدیران هم دلایل متعددی دارند که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

سالیان درازی است که موضوع دریافت شهریه یا هزینه های اجباری با عناوین مختلف از والدین دانش آموزان در مدارس وجود دارد، اقدامی که حتی با تاکید مقامات عالی آموزش و پرورش در هر سال تحصیلی همچنان از سوی برخی از مدیران مدارس دولتی تکرار می شود و گویا بخش نامه ها و جریمه ها و عزل ها هم برای این مدیران کارساز نیست.

این موضوع در مقاطعی از سال آنقدر شایع می شود که رسانه ملی نیز با دوربین وارد مدارس شده و از صحنه دریافت وجه اجباری از والدین تصویر می گیرد؛ حتی چند باری مسئولان آموزش و پرورش در حضور رسانه های گروهی از این مدارس بازدید سرزده داشته و مدیران متخلف را به روشهای گوناگون توبیخ کرده است اما با این وجود باز هم از گوشه و کنار اخباری مبنی بر دریافت وجه اجباری از به گوش می رسد.

اما مدیران مدارس هم برای این اقدام خود دلایلی دارند؛ یکی از مدیران مدارس در این باره می گوید: قطعا مدیران مدارس این کمک ها را برای خودشان نمی خواهند، حتما مشکلاتی در مدرسه وجود دارد که مجبور می شوند از والدین کمک مالی بخواهد.

این مدیر باسابقه 15 سال در آموزش و پرورش منطقه 14 می گوید: به طور مثال در حال حاضر شرکت آب و گاز قبض های دور جدید را برای ما ارسال کردند که رقم قبض گاز نجومی و بیش از یک میلیون تومان است، اولا که شرکت گاز بخشنامه آموزش و پرورش را برای پرداخت نیمی از مبلغ قبض قبول نمی کند پس ما باید کل مبلغ را بپردازیم از سویی دیگر اداره کل سرانه ها را دیر واریز می کند و ما مجبور می شویم از والدین کمک بگیریم.

وی ادامه داد: هزینه های مدارس به این یک یا دو مورد ختم نمی شود، مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، کلاس ها پرده می خواهند، برخی از وسایل برای آموزش معلمان نیاز است و سرانه ای که برای ما واریز می شود کفاف همه این موضوعات را نمی دهد.


پرسش هفته

شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به حذف موقتی پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی آینده می گوید: شاید اصلی‌ترین مشکل اجرای طرح، نیاز به جابه‌جایی احتمالی معلمان از دوره راهنمایی به دوره ابتدایی است؛ کاری که در نگاه اول ساده به نظر می رسد. در اولین سال اجرای طرح، مدارس راهنمایی با دوسوم ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و یک سوم معلمان و کادر اداری مدارس راهنمایی یعنی حدود 75 هزار نفر در لیست افراد مازاد بر نیاز قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه طرح انتقال معلمان راهنمایی به ابتدایی منتفی است، گفت: به دلیل مزیت کار در دوره راهنمایی حتی یک درصد دبیران راهنمایی داوطلبانه حاضر به تغییر مقطع و انتقال به دوره ابتدایی نیستند و از طرفی نمی‌توان به صورت اجباری آنها را منتقل کرد و به دوره ابتدایی فرستاد بنابر این معلمان مازاد خواه ناخواه در دوره راهنمایی می‌مانند.
البته ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش این موضوع را تکذیب کرده و گفته است که هیچ یک ازمعلمان اول راهنمایی را به پایه ششم ابتدایی نخواهیم فرستاد.


قابل تامل ترین خبر هفته

هم اکنون بسیاری از خیرین مدرسه ساز از نحوه نگهداری مدارسی که ساخته اند، ناراضی هستند و می گویند که پس از یک یا دو سال مدرسه ای که می سازند مستهلک شده و نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش نیز با خیرین هم عقیده است. او می گوید: زمانی که سازمان نوسازی مدارس، مدرسه ای را می سازد و آن را به آموزش و پرورش تحویل می دهد دیگر مسئولیتی در قبال نگهداری آن ندارد و پس از آن نیز در واقع هیچ دستگاهی متولی این امر نیست.
رئیسی گفت: البته امسال بین هفت تا هشت درصد از اعتبارات استانی که حدود 40 میلیارد تومان می شود به علاوه 24 میلیارد تومان اعتبار ملی برای تعمیر و نگهداری مدارس در نظر گرفته شده که بخشی از آن تامین شده است اما اینکه آیا این رقم جواب گو هست یا خیر، قابل تامل است.
هم اکنون بیش از 100 هزار مدرسه در کشور بدون در نظر گرفتن فضاهای اداری و ...وجود دارد که عمر مفید آنها به گفته معاونت عمرانی آموزش و پرورش کمتر از 30 سال است و پس از آن باید به تخریب و نوسازی شود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

یک دیوانه اگر سنگی داخل چاه بیندازد صد عاقل هم نمی تواند ان را بیرون بیاورد البته در مثال مناقشه نیست. برای دردمان این درد کافی است دروس کلاس 6 رااز هم تفکیک کنند و هرکدام را به یک دبیر متخصص راهنمایی بسپارند مثال درس ادبیات را به معلم ادبیات درس ریاضی را به دبیر ریاضی ..... همان طورکه درس ورزش و قران در ابتدایی از هم تفکیک و به یک دبیر متخصص سپرده شده است در این صورت مشکل کمبود معلم متخصص برای کلاس 6 ودبیران مازاد راهنمایی حل خواهد شد.....
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.