جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۹:۱۶
کد مطلب: 9059
۰

برگی که نور خورشید را به سوخت تبدیل می کند


دانشمندان بر این باورند رویای ساخت برگی مصنوعی که می تواند برق و نور خورشید را به سوخت تبدیل کند به زودی به واقعیت خواهد پیوست.

به گزارش  مهر، فناوری جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه گلاسکو در ساخت برگهای مصنوعی به کار گرفته شده است نسخه ای "آبی" از فتوسنتز، روندی طبیعی که گیاهان با کمک آن از نور خورشید انرژی تولید می کنند، به شمار می رود که از الکتریسیته برای فعال سازی این فرایند استفاده می کند.

محصول نهایی این فناوری به جای کربوهیدراتها، سوختی خواهد بود که می توان از آنها در موتور خودروها و حتی هواپیماها استفاده کرد. دانشمندان دانشگاه گلاسکو انتظار دارند طی دو سال آینده بتوانند این فناوری را تکمیل کرده و تا پنج سال آینده فناوری کاربردی ارائه کنند. در صورتی که از این فناوری در مقیاس گسترده استفاده شود می توان از آن برای تامین بخش بزرگی از نیاز سوخت جهان استفاده کرده و پس از پایان گرفتن مخازن سوخت طبیعی این سوخت را جایگزین نفت کرد.

همچنین این فناوری مانند فتوسنتز شامل جذب دی اکسید کربن است و از این رو مصرف آن نمی تواند بر روی افزایش تراکم این گاز در اتمسفر زمین تاثیری داشته باشد.

"ریچارد کاجل" که رهبری پروژه ساخت برگهای مصنوعی را در دانشگاه گلاسکو به عهده دارد می گوید برگهای مصنوعی هیچ شباهتی به برگهای طبیعی ندارند. این برگها شامل مخزن بزرگی از آب و باکتری های دست ورزی شده ژنتیکی هستند که می توانند نور خورشید را جذب کرده و در عین حال از برق تولید شده توسط سلولهای خورشیدی نیز استفاده کنند.

بر اساس گزارش تلگراف، این ویژگی می تواند کارایی برگهای مصنوعی را نسبت به گیاهان طبیعی افزایش دهد زیرا گیاهان طبیعی طی فتوسنتز تنها نیم درصد انرژی بیشتر از آنچه مصرف کرده اند تولید می کنند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.