پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۹:۱۸
کد مطلب: 9060
۰

وقوع گردبادی به بزرگی زمین روی خورشید


ماهواره های ناسا به تازگی گردبادی عظیم را بر روی سطح خورشید رصد کرده اند، گردبادی که به یکی از شگفتی های سامانه خورشیدی تبدیل شده و ابعادی برابر زمین دارد.

به گزارش مهر، رصدخانه دینامیک خورشیدی، ماهواره ای که نظاره گر فعالیتهای خورشید است مجموعه ای از تصاویر را از شعله های خورشیدی در ماه های گذشته ثبت و به زمین ارسال کرده است.

تصاویر ویدیویی جدید این رصدخانه فضایی نشاندهنده حرکت نوسانی پلاسمایی تیره تر و سردتر از حد معمول بالای سطح خورشید است که وسعتی عظیم دارد. به گفته "تری کوچرا" از مقامات پروژه "سوهو" و فیزیکدان خورشیدی در مرکز گودارد ناسا این گردباد عظیم می تواند ابعادی مشابه با سیاره زمین داشته باشد که با سرعتی برابر 480 هزار کیلومتر بر ساعت در حال وزش است.

وی می گوید حرارت در این گردباد برابر 15 هزار درجه فارنهایت است که نسبت به حرارت دو میلیون درجه ای دیگر بخشهای خورشید بسیار سرد به شمار می رود.



چنین گردبادهایی چندین دهه پیش شناسایی شده اند و فضاپیمای "سوهو" آژانس فضایی اروپا در سال 1996 شواهدی از وجود آنها را به ویژه در قطبهای شمال و جنوب خورشید به ثبت رسانده است. با وجود اینکه این گردبادهای خورشیدی از نظر ظاهری به گردبادهای زمینی شباهت دارند، به شکلی کاملا متفاوت و بر اثر نیروی مغناطیسی و نه تحت تاثیر فشار و نوسانهای حرارتی به وجود می آیند.

این توفان عظیم به واسطه نیروهای مغناطیسی به وجود آمده است که ذرات مغناطیسی بر روی خورشید را به سمت جلو و عقب هدایت کرده و توده ای چرخنده از پلاسما که خطوط میدان مغناطیسی را دنبال می کنند، به وجود آورده است. به گفته کوچرا وسعت بخش طولانی و روبان مانند این گردباد می تواند به صدها یا هزاران کیلومتر نیز برسد.

بر اساس گزارش اسپیس، تا پیش از آغاز فعالیت رصدخانه دینامیک خورشیدی، ثبت چنین تصاویری ممکن نبوده است اما اکنون با کمک دوربینهای متعدد این رصدخانه امکان عکاسی از پدیده های خورشیدی در طول موجها و فرکانسهای مختلف به وجود آمده است.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن