کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

50 درصد بیمارستان‌های روانی در اختیار مصرف‌كنندگان شیشه

5 اسفند 1390 ساعت 19:52


«30 تا 50‌درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های روانی به افرادی تعلق دارد كه شیشه مصرف می‌كنند.» این از جمله گفته‌های مدیر كل حوزه ریاست سازمان پزشكی قانونی كشور در كنفرانس پیامدهای سوءمصرف موادمخدر و روان‌گردان و پیشگیری است.
این كنفرانس كه روز چهارشنبه، در سازمان نظام پزشكی كشور برگزار شد، درمورد بررسی وضعیت سوءمصرف روان‌گردان‌ها و برخورد‌های قضایی با آن بود.با توجه به اینكه مصرف مواد روان‌گردان در بین جوانان رو به افزایش است و تخت‌های بیمارستان‌های روانی توسط این افراد اشغال شده، قدیرزاده علت افزایش آن را این‌گونه بیان می‌كند: «اثرات این مواد می‌تواند افزایش انرژی، پرفعالیتی، شادابی، بی‌خوابی، افزایش تمركز و افزایش اعتمادبه‌نفس باشد كه تمام این موارد، اثراتی است كه افراد 18 تا 25 ساله به دنبال آن هستند و به همین دلیل هم به آنها روی می‌آورند. همچنین به علت اینكه در اوایل شایعاتی مبنی بر اعتیادآور نبودن این مواد وجود داشت، شیوع و مصرف آن در بین افراد بیشتر شد.»

به گفته او این مواد همچنین می‌تواند میل جنسی را در بین افراد بیشتر كند، البته به مفهوم دقیق‌تر، موضوع اصلی این است كه این افراد مهار جنسی كمتری پیدا می‌كنند. علاوه بر این اثرات كه شاید جنبه‌هایی ترغیب‌كننده داشته باشند، این مواد اثرات دیگری هم دارند. او درباره دیگر اثرات ناشی از مصرف موادمخدر می‌گوید: «مصرف زیاد موادمخدر باعث سوءظن و توهم، خشونت، كاهش شدید قوه حافظه و افسردگی در فرد می‌شود.»
به گفته قدیرزاده، هذیان خیانت از جمله آثار مصرف زیاد در افراد است به طوری كه شاید با این توهم همسر یا فرزندان خود را به قتل برسانند. در این میان هم برخی وكلا از ابراز اختلالات رفتاری به وجود آمده از مصرف مواد برای تبرئه موكلانی كه شیشه مصرف می‌كنند، استفاده می‌كنند، این در حالی است كه فرد با علم و آگاهی از این مواد استفاده كرده است. استفاده از موادمخدر و روان‌گردان فقط متعلق به افراد خاص نیست به طوری كه ظفرقندی برخی رقابت‌های دانش‌آموزان را هم دلیلی برای مصرف این مواد در بین آنها می‌داند.

او همچنین می‌گوید: «كارگران و حتی بعضی پزشكان هم با علم به اینكه این ماده خطرناك و مضر است از آن استفاده می‌كنند.»علاوه بر افرادی كه به مصرف این مواد روی می‌آورند، افرادی نیز هستند كه به تولید و توزیع شیشه می‌پردازند. به عنوان مثال این افراد می‌توانند با 10‌میلیون سرمایه، مواد اولیه و مكان مورد نظر را تهیه كنند و‌میلیون‌ها تومان دیگر از این طریق به دست آورند. به گفته قدیرزاده در حال حاضر یك كیلو شیشه، پنج ‌میلیون تومان است و كشور ما بهترین و خالص‌ترین شیشه را تولید می‌كند.

البته باید به این موضوع توجه كرد كه خالصیت ماده در اثرات روانی‌ای كه به وجود می‌آورد، تاثیر زیادی دارد. در ادامه كنفرانس رییس سازمان پزشكی قانونی كشور نیز درباره موادمخدر و تقسیم‌بندی‌های آن گفت: موادمخدر به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم می‌شود. در نوع موادمخدر می‌توان تریاك را سنتی و هرویین را صنعتی نامید و در مواد توهم‌زا حشیش سنتی و ال.اس.دی صنعتی است كه این تقسیم‌بندی در مواد روان‌گردان كوكایین سنتی و شیشه صنعتی است. به گفته او براساس آمارهای جهانی حشیش با 190‌میلیون نفر مصرف‌كننده رتبه اول را در استفاده از ماده مخدر دارد. بعد از آن آمفتامین‌ها با 53‌میلیون، اكستاسی با 26‌میلیون، تریاك با 22‌میلیون و كوكایین با 19‌میلیون نفر دارای رتبه‌های بعدی مصرف موادمخدر در جهان هستند. شجاعی در مورد افزایش مصرف مواد شبه‌آمفتامینی در قشر جوان جامعه گفت: «شیشه با موادی ارزان‌قیمت و به طور ساده در آزمایشگاه‌های غیرقانونی و زیرزمینی تهیه می‌شود و تولیدات آزمایشگاهی این مواد در آزمایشگاه‌های زیرزمینی كاهش 50‌درصدی قیمت شیشه را به همراه داشته است.»

به گفته او تركیبات اصلی آن قرص‌های سرماخوردگی است كه كاهش اشتها، تهوع، تعرق زیاد و احساس تشنگی، افزایش میل جنسی و افزایش ضربان قلب و فشار خون را در پی دارد و استفاده بیش از حد از این مواد گرفتگی عضلات، سرگیجه، تشنج و رفتارهای خشونت‌آمیز را به همراه دارد. درباره رفتار‌های خشونت‌آمیزی كه مصرف‌كنندگان مواد از خود بروز می‌دهند، باید به این موضوع توجه كرد كه این رفتار در بین استفاده‌كنندگان مختلف مواد و سنین مختلف متفاوت است. به گفته شجاعی، معتادان بالای 45سال رفتارهای خشونت‌آمیز بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ایران، بیشترین مصرف‌كننده موادمخدر افیونی
با توجه به جمعیتی كه معتادان در سرتاسر دنیا به خود اختصاص داده‌اند، بعضی كشور‌ها در صدر قرار دارند. در صدر این جدول از جمله كشورهایی كه به چشم می‌خورند به گفته محمد باقرصابری ظفرقندی، مدیر كل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر به ترتیب ایران، لائوس و قرقیزستان قرار دارد. جدا از در صدر بودن بعضی كشور‌ها، ظفرقندی درباره سوءمصرف موادمخدر در دنیا می‌گوید: «200‌میلیون نفر در جهان دچار سوءمصرف موادمخدر هستند، به عبارتی این تعداد، چهار درصد از جمعیت كل جهان را تشكیل می‌دهد.»
به گفته او مصرف موادمخدر روان‌گرادن به اندازه‌ای مهم تلقی می‌شود كه مصرف آنها تبدیل به شاخص توسعه یافتگی در كشور‌ها شده است. البته این آمار فقط متعلق به كل دنیا نبوده و ایران هم در رابطه با جمعیت معتادان خود آماری را از سال 1322 ارایه داده است به طوری كه ظفرقندی معتادان مواد افیونی در سال 1322 از جمعیت 14‌میلیونی را یك‌میلیون و‌هزار و 500 نفر در كشور عنوان می‌كند. این آمار در حالی است كه براساس آمار موجود این میزان در سال 80 به سه‌میلیون و 761‌هزار نفر رسیده است كه از این میزان، دو‌میلیون و 547 نفر دچار سوءمصرف موادمخدر و یك‌میلیون و 158‌هزار نفر هم در حد اعتیاد و وابستگی قرار دارند. علاوه بر آماری كه از تعداد معتادان وجود دارد، درباره جنیست آنها نیز اطلاعاتی وجود دارد، برای مثال مصرف مردان چهار تا هشت برابر زنان است و میانگین سن مصرف‌كنندگان 42 سال بوده است. با توجه به میزان مصرف و جنسیت مواد و آماری كه از سوءمصرف مواد وجود دارد به گفته قدیرزاده، ایران خالص‌ترین تولید شیشه در دنیا را دارد و حتی این ماده مخدر را به دیگر كشورها هم صادر می‌كند.


منبع: روزنامه شرق


کد مطلب: 9191

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9191/50-درصد-بیمارستان-های-روانی-اختیار-مصرف-كنندگان-شیشه

میگنا
  https://www.migna.ir