پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 9221
۰

موفقيت ۹۵ درصدي ازدواج هايي که با نظارت خانواده ها انجام مي شود

براساس آمارها ۸۵ درصد ازدواج هاي ناشي از دوستي هاي خياباني و اينترنتي در سال هاي اول به طلاق منجر مي شود؛ ازدواج هايي که بدون شناخت دقيق و عميق از يکديگر و براساس ظواهر شکل مي گيرد در مقابل، بنا به گفته ابهري جامعه شناس و مشاور کميسيون اجتماعي، ۹۵ درصد ازدواج هايي که با نظارت خانواده ها شکل مي گيرد موفقيت آميز است و اگر با فرهنگ سازي به سمت اين نوع ازدواج ها پيش  برويم آمار طلاق در جامعه کاهش مي يابد. مجيد ابهري، جامعه شناس و مشاور کميسيون اجتماعي در اين باره به خراسان گفت: ۹۵ درصد ازدواج هايي که با نظارت خانواده ها و استفاده از مشاوره انجام مي شود، موفقيت آميز است. وي افزود: در اين روش، توجه به ظواهر و معيارهاي درست انتخاب همسر شکل بارزتري دارد. سيدحسن موسوي چلک رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران و همچنين مدير کل آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون نيز در اين باره به خراسان گفت: مطالعات نشان داده است که هر چقدر جوانان براي انتخاب همسر با خانواده ها تعامل و هم فکري داشته باشند و از نظرات آن ها در انتخاب همسر بهره ببرند ، ازدواج آن ها موفق تر است. وي افزود: البته اين به آن معنا نيست که در اين گونه ازدواج ها طلاق به هيچ وجه اتفاق نمي افتد اما درصد آن کمتر است و ازدواج هايي که با نظارت و مشورت خانواده انجام مي شود مستحکم تر است. مدير کل آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون همچنين گفت: حضور خانواده در کنار جوانان براي ازدواج، فرصت مناسبي را براي انتخاب همسر براساس شناخت دقيق و عميق و معيارهاي علمي در اختيار آن ها قرار مي دهد و در اين ازدواج ها ميزان طلاق نسبت به ازدواج هايي که از طريق دوستي هاي خياباني، اينترنتي و چت انجام مي شود بسيار کمتر است. وي افزود: از طرفي در اين گونه ازدواج ها، خانواده هاي دو طرف پشتوانه و حلال مشکلات خواهند بود و به آن ها کمک مي کنند تا با چشم باز همسر و شريک زندگي خود را انتخاب کنند و هر چه اين حضور و تعامل پررنگ تر باشد انسجام ازدواج هاي صورت گرفته بيشتر خواهد بود.


وقوع يک طلاق به ازاي هر ۶ ازدواج در کشور
دکتر مجيد ابهري، جامعه شناس و مشاور کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اين که ۸۵ درصد ازدواج هاي ناشي از دوستي هاي خياباني و اينترنتي به طلاق منجر مي شود به خراسان گفت: براساس آمارهاي ثبت احوال در حال حاضر از هر ۶ ازدواج در کشور يک مورد به طلاق منجر مي شود و در تهران از هر ۳ ازدواج يک مورد به طلاق مي انجامد. وي با اشاره به اين که توجه به معيارهاي مادي و ظاهري و بي توجه بودن به معيارهاي درست انتخاب همسر از دلايل افزايش طلاق در کشور است افزود: ازدواج هايي که براساس ظاهر، ماديات و ... انجام مي شود در سال هاي اول زندگي با مشکل روبه رو مي شود. ابهري همچنين افزايش ازدواج هاي اينترنتي و ناشي از دوستي هاي خياباني را از دلايل طلاق در کشور ذکر کرد و گفت: تجربه ثابت کرده عشق هاي اول ازدواج داراي دوامي حداکثر ۶ ماهه است و در سال هاي اول زندگي رنگ مي بازد. وي گفت: همدلي، صداقت، پاکدامني، اخلاق و تدين از جمله معيارهاي درست گزينش همسر است که متاسفانه در حال حاضر در بيشتر ازدواج ها ناديده گرفته مي شود. بنا به گفته مشاور کميسيون اجتماعي ازدواج هاي اينترنتي و از طريق دوستي هاي خياباني بر پايه توجه به ظاهر و ماديات شکل مي گيرد که با روشن شدن واقعيات دو طرف به انتخاب نادرست خود پي مي برند و خيلي زود اين ازدواج ها که با عشق و علاقه آغاز شده است به جدايي مي انجامد و آثار نامطلوب انتخاب نادرست تا پايان عمر همراه دو طرف باقي مي ماند. وي افزود: در مقابل ۹۵ درصد ازدواج هايي که براساس اصول و معيار انتخاب همسر و با نظارت خانواده انجام شده ، موفقيت آميز بوده است چرا که در اين ازدواج ها معيارهاي ظاهري و مادي در مراحل آخر انتخاب قرار دارد و اين ازدواج ها با توجه به ضوابط فرهنگي، اخلاقي، ديني و با نظارت خانواده ها و استفاده از مشاوره شکل مي گيرد.


تاخير در ازدواج و کاهش آمارهاي ازدواج
ابهري همچنين گفت: يکي از مشکلاتي که در حال حاضر با آن مواجه هستيم تاخير در ازدواج است که دليل اين مسئله مشکلات اقتصادي، سخت گيري خانواده ها، توجه به تجملات و چشم و هم چشمي هاست که به کاهش آمار ازدواج در کشور و افزايش سن ازدواج در جوانان منجر شده است. وي افسردگي، اعتياد، انزوا و مهاجرت به خارج از کشور را از جمله آسيب هاي تاخير در ازدواج ذکر کرد و گفت: دولت مي تواند با ايجاد زمينه هاي اشتغال براي جوانان، در اختيار دادن مسکن ارزان و حمايت از نسل جوان، جوانان را به ازدواج هاي آسان و پايدار ترغيب کند که خود مي تواند به افزايش آمار ازدواج و تحکيم بنيان خانواده کمک کند.


اجراي قانون تسهيل ازدواج راهکاري براي حل مشکل ازدواج جوانان
بنا به گفته وي اجراي قانون تسهيل ازدواج و انجام کارهاي فرهنگي در کشور براي گرايش جوانان به ازدواج هاي آسان از جمله راهکارهايي است که به رفع مشکل ازدواج جوانان کمک مي کند.


افزايش طلاق هاي عاطفي در مرز هشدار
مشاور کميسيون اجتماعي گفت: براساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج در کشور ۴ مورد به طلاق عاطفي مي انجامد که گرچه آمارهاي آن در جايي ثبت نمي شود اما بحران زاست. وي افزود: جداي از طلاق هاي واقعي و آشکار که آمار آن به ثبت مي رسد، بسياري ازخانواده ها دچار سردي روابط و به اصطلاح طلاق عاطفي هستند که دليل آن که براي طلاق به اصطلاح آشکار اقدام نمي کنند داشتن فرزند، وضعيت اجتماعي و برخي ملاحظات است. وي اجباري شدن آموزش مهارت هاي زندگي براي همسران و همچنين فرهنگ سازي از طريق رسانه ها را راهکاري براي کاهش آمار طلاق هاي پنهان يا عاطفي ذکر کرد و گفت: مسئولان فرهنگي بايد بيش از پيش براي رفع اين مشکل که در حال فراگير شدن است تلاش کنند.       خراسان - مورخ شنبه 1390/12/06 شماره انتشار 18063
نويسنده: کافي - توانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟