جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 9241
۰

امتناع احمدی نژاد از صدور حکم رییس دانشگاه آزاد


در حالی که جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی چهارشنبه این هفته برگزار می گردد، شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از امتناع محمود احمدی نژاد از صدور حکم برای رئیس دانشگاه آزاد در دوراهی قرار گرفته است.
به گزارش بازتاب، در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو هفته قبل برگزار گردید، محمود احمدی نژاد پس از اصرار چهره هایی نظیر عزت الله ضرغامی به وی برای صدور حکم رییس دانشگاه آزاد اظهار کرده است که وی این کار را نخواهد کرد.

در این شرایط، تنها دو راه مقابل حامیان ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد باقی مانده است، یا شرکت در جلسه هیات امنای چهارشنبه جاری و برگزاری انتخابات مجدد رییس دانشگاه آزاد با حضور و ارائه برنامه توسط سایر کاندیداها و یا صدور حکم ریاست توسط کامران دانشجو، وزیر علوم برای برادر وی فرهاد دانشجو.

در صورت صدور حکم در دو روز آینده به نظر می رسد هیات موسس دانشگاه رییس منصوب از طرف وزیر علوم را به رسمیت نشناخته و احتمالا به دستگاه قضایی در رابطه با انتصاب وی خارج از موازین قانونی شکایت خواهد کرد که این شرایط موجب می شود وضعیت تغییر مدیریت دانشگاه آزاد بیش از پیش متزلزل شده و با توجه به عدم حمایت احمدی نژاد از این مسیر، احتمال انصراف دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد و یا معرفی گزینه های دیگری برای برون رفت از بن بست وجود دارد.

همزمان برخی رسانه های مرتبط با برخی اطراف موضوع، به دنبال آنند که با انتشار اخبار متعدد و گاه متناقض و ناصحیح، بن بست به وجود آمده را به جای مسیر طبیعی، از طریق رسانه ای حل کنند.

خبرگزاری مهر که سناریو انتصاب دانشجو به ریاست دانشگاه آزاد را دنبال می کند، در خبری نوشته است:

تکلیف حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در دو روز آینده مشخص می شود و در نهایت حکم فرهاد دانشجو با امضای رئیس جمهور و یا تفویض اختیار به وزیر علوم، به امضا می رسد.

حکم ریاست فرهاد دانشجو به احتمال زیاد طی دو روز آینده توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی (رئیس جمهور) و یا بر اساس تفویض اختیار رئیس جمهور به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضا می رسد.

وی افزود: تفویض اختیار رئیس جمهور به وزیر علوم بر اساس تبصره اضافه شده به بند ه ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که در جلسه 707 مورخ 25 بهمن سال 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، انجام می گیرد.

این منبع آگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی حکم ریاست دانشگاه آزاد را امضا خواهد کرد یا خیر، گفت: قرار شد آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه 10 اسفند هیئت امنای دانشگاه آزاد اقداماتی انجام دهد که در صورتی که حکم توسط رئیس جمهور و یا وزیر علوم به امضا برسد این موضوع نیز منتفی است.

همچنین روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اطلاعیه‌های هیئت مؤسس دانشگاه آزاد که تاریخ جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین تکلیف ریاست دانشگاه آزاد تعیین شده است، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

عطف به اطلاعیه مورخ 4/12/90 دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص جزئیات ششمین جلسه این هیئت در سال جاری و همچنین اطلاعیه متعاقب آن، با توجه به مباحث مطروحه در این اطلاعیه‌ها، نکات ذیل را جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:

1- مطابق مفاد ماده 9 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی وظایف و اختیارات هیئت مؤسس در چهار بند و دو تبصره احصاء گردیده که به هیچ‌وجه رسیدگی به مبحث چگونگی تشکیل جلسات هیئت امناء در زمره وظایف هیئت مؤسس تصریح نگردیده، لذا ضمن احترام  به اعضای محترم هیئت مؤسس، تأکید می‌گردد که ورود این هیئت به وظایف احصایی و انحصاری اعضای هیئت امناء به هیج‌وجه وجاهت قانونی نداشته و انتشار اطلاعیه مذکور بالمال موجد تشویش اذهان عمومی است.

2- گرچه اطلاعیه‌های مذکور به هیچ‌وجه حاوی اطلاعات لازم درخصوص نصاب تشکیل قانونی هیئت مؤسس و رسمیت آن نبوده و چنین امری مجهول و مغفول باقی مانده است مع‌الوصف در این راستا به نظر می‌رسد اصولاً ورود و اتخاذ تصمیم به امر اختتام یافته وجاهت قانونی ندارد.

3- مفاد اطلاعیه اخیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی دقیقاً اثبات می‌نماید که ادعای قبلی دبیر هیئت مؤسس دانشگاه مذکور درخصوص عدم ارسال رزومه و شرح حال علمی و اجرایی نامزدهای ریاست دانشگاه آزاد به اعضای هیأت امناء این دانشگاه حقیقت نداشته و تأسی به استفاده از عناوین رسیدگی به صحت و سقم رزومه‌ها در مطالب منتشرشده توسط رسانه‌ها به نقل از دبیر هیأت مؤسس مؤید این مدعاست که هدف غایی ایجاد تشویش در اذهان عمومی می‌باشد.

4- در اطلاعیه مؤخر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به تشکیل جلسه هیأت امناء با دستور جلسه مشخص اشاره‌ شده که با توجه به مفاد ماده یازده و تبصره ذیل ماده مذکور در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان ذکر شده برای جلسه مورد اشاره نیز به دلیل اینکه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی وفق مقررات اساسنامه قبلاً در جلسه قانونی هیأت امناء انتخاب گردیده و در اجرای مفاد بند ه - ماده 12 اساسنامه دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام و مورد تصویب شورای مذکور قرار گرفته است موضوع جلسه اعتبار امر مختومه را داشته و وجاهت قانونی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد