کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راز خوش‌ پوشی زنان مسلمان ترکیه

9 اسفند 1390 ساعت 5:41


      شيعه نيوز :

چگونه می‌توان ضمن احترام گذاشتن به قوانین اسلامی سراغ آخرین‌های دنیای مد رفت؟ از ژوئن سال 2011 سردبیران مجله ترکیه‌ای «عالی» توانسته‌اند این کار را در محصول‌شان که ویژه مسلمانان ترکیه‌ای است، ارایه دهند. اسرا سزیس، سردبیر این مجله می‌گوید: «اینکه شما در کنار احترام گذاشتن به ارزش‌های اسلامی بتوانید طبق مد لباس پوشید کار کاملا ممکنی است.»


سزیس 24 ساله که از دو سال قبل وارد تحریریه مجله شده یک روسری مشکی بسیار زیبا بر سر کرده، اعتراف می‌کند که البته کارشان آنچنان هم راحت نیست، چرا که گزینه‌های پیشنهادی آنها به خوانندگان‌شان نباید مغایر با حجاب اسلامی باشد و پوشش کامل زن در آن باید رعایت شده باشد.

آنها برای جلد هشتمین شماره مجله‌شان از زنی استفاده کرده بودند که در عین خوش‌پوشی حجابش را هم رعایت کرده بود. مجله عالی وارد حوزه‌ای شده که رقیبان زیادی دارد و مجله‌های زیادی در حوزه زنان فعالیت می‌کنند که فروش اکثر آنها خوب است. مجله عالی هم فروش خوبی داشته و به جز 30 هزار نسخه‌ای که در ترکیه می‌فروشد، ماهانه پنج هزار خواننده هم در ترکیه دارد.

به گفته مهمت ولکان‌آتای صاحب امتیاز مجله عالی- که بعد از دیدن یک مجله انگلیسی مد ویژه زنان مسلمان وارد این کار شده - بسیاری از مجلات مد در ترکیه باب میل زنان سنتی این کشور نیستند، چیزی که در مورد عالی صدق نمی‌کند. او می‌گوید: «اکثریت خواننده‌های ما را زنانی تشکیل می‌دهند که خانواده‌های اصیلی دارند و تحصیلکرده هستند و شاید تنها فرق‌شان با سایر زنان علاقه‌شان به اسلام است.» موفقیت مجله عالی، خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.


سودا اسکیسی یکی از اعضای شورای سردبیری مجله می‌گوید: «زنانی که روسری سرشان می‌کنند، دوست دارند بدانند که تنها نیستند و ما اولین کسی بودیم که به اکثر سوالات آنها پاسخ دادیم.» این مجله در کنار صفحات مخصوص مد صفحاتی هم در مورد ازدواج، تحصیل، شغل، تغذیه و سبک زندگی دارد و البته در آن خبری از صفحاتی که در سایر مجلات ترکیه وجود دارد، نیست.

اسکیسی ادامه می‌دهد: «محافظه‌کار و سنتی بودن این روزها آسان‌تر از 10 سال گذشته است، آن زمان ما را به خاطر روسری سر کردن تحقیر می‌کردند.» از زمانی که حزب مسلمان محافظه‌کار ترکیه-AKP- در سال 2002 به قدرت رسید حساسیت‌ها در مورد روسری به طرز محسوسی کاهش پیدا کرد. در حال حاضر همسر رییس‌جمهور ترکیه روسری سرش می‌کند و از سال 2010 به بعد دختران محجبه اجازه حضور در کلاس‌های دانشگاه را پیدا کرده‌اند.

آیسه گل برکتای، جامعه‌شناس دانشگاه استانبول می‌گوید: «زنان مسلمان دوباره صاحب اعتماد به نفس شده‌اند و کسی به آنها به شکل یک مشکل نگاه نمی‌کند. آنها می‌توانند به راحتی فعالیت‌های اجتماعی‌شان را انجام دهند و در کنار حفظ قوانین اسلامی به خوبی به سر و وضع‌شان هم برسند.» آنها حالا در برابر زنان به قول معروف مدرن ترکیه که محجبه نیستند، صف‌آرایی کرده‌اند و با وجود مشکلات اقتصادی ترکیه که پیدا کردن کار را سخت کرده، اعتماد به نفس‌شان را از دست نداده‌اند. با اینکه مشکلات متفاوتی سر راه آنها وجود دارد اما دست‌اندرکاران مجله عالی دوست دارند زنان مسلمان ترکیه را به جایی برسانند که صاحب مشاغل مهم شوند و نظر مردم را در مورد آنها عوض کنند.

منبع : شرق


کد مطلب: 9291

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9291/راز-خوش-پوشی-زنان-مسلمان-ترکیه

میگنا
  https://www.migna.ir