کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدين در صورت مشاهده تيك هاي عصبي، كودك را تنبيه نكنند

10 اسفند 1390 ساعت 10:33


دبير انجمن مغز واعصاب كودكان، استرس، فشارهاي عصبي و خستگي را در تشديد تيك‌هاي عصبي موثر دانست و اظهار كرد: والدين در صورت مشاهده تيك‌هاي عصبي در كودكان، آن‌ها را تنبيه نكنند و هرچه سريعتر براي درمان وي اقدام كنند.

دكتر سيد حسين حسن‌پور در گفت‌ وگو با ايسنا، با بيان اين‌ كه تيك ‌عصبي به عنوان يك بيماري حركتي در كودكان لقب گرفته است، اظهار كرد: تظاهرات اين بيماري به صورت حركات غيرارادي در قسمت‌هاي مختلف بدن بروز مي‌يابد و با حركاتي چون تشنج شباهت دارد.

وي درباره تفاوت تيك‌هاي حركتي با تشنج گفت: تيك‌هاي حركتي اغلب شب‌ها از بين مي‌روند در حالي كه ممكن است تشنج در حين خواب كودك نيز رخ دهد.

اين فوق تخصص مغز و اعصاب با بيان اين كه تيك‌هاي عصبي به طور ناخودآگاه و غيرارادي رخ مي‌دهند، عنوان كرد: البته در فرم‌هاي خفيف، فرد مي‌تواند تيك‌هاي عصبي را تا حدودي كنترل كند.

وي افزود: تيك‌هاي عصبي نظير به زبان آوردن الفاظ ركيك و يا اصوات ناهنجار، هم براي خود فرد و هم براي اطرافيانش ناراحت كننده است و ممكن است مورد تمسخر همكلاسي‌هايش قرار بگيرد.

حسن‌پور درباره علت بروز تيك‌هاي عصبي بيان كرد: منشاء و علت اصلي بروز تيك‌هاي عصبي هنوز ناشناخته است. اما مي توان گفت اختلالاتي كه در قسمت‌هاي غير كورتكسي مغز ايجاد مي‌شوند، از جمله علل بروز تيك‌هاي عصبي‌اند.

دبير انجمن مغز واعصاب كودكان استرس، فشارهاي عصبي و خستگي را در تشديد تيك‌هاي عصبي موثر عنوان و گفت: اين افراد اغلب با آرامش و استراحت بهبود مي‌يابند.

وي ضمن بيان اين ‌كه تيك‌هاي عصبي لزوما در كودكان مشاهده نشده و در بزرگسالان هم تظاهر مي‌يابند، گفت: درمان تيك‌هاي عصبي در مرحله اول و پس از بررسي نقص‌هاي احتمالي با داروهاي ويژه‌اي صورت مي‌پذيرد. اكثر مبتلايان به كمك دارو درماني و رفتار درماني بهبود مي‌يابند.

اين فوق تخصص مغز و اعصاب با اشاره به اين كه اگر اختلالات سايكولوژيك با تيك‌هاي عصبي همراه شوند، درمان اختلالات سايكولوژيك در كنار درمان دارويي تيك‌هاي عصبي ضروري است.

حسن پور ادامه داد: شيوع تيك‌هاي عصبي در ميان كودكان ايراني چندان بالا نيست.

وي در پايان توصيه كرد: والدين در صورت مشاهده تيك‌هاي عصبي در كودكان، آن‌ها را تنبيه نكنند و هرچه سريعتربراي درمان وي اقدام كنند.


کد مطلب: 9328

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9328/والدين-صورت-مشاهده-تيك-هاي-عصبي-كودك-تنبيه-نكنند

میگنا
  https://www.migna.ir