جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۶
کد مطلب: 9356
۰

10 نکته شگفت انگيز در باره پيامک

    سال 1992 نوکيا 1011، يکي از اولين گوشي‌هاي تلفن همراه با شکل ساده (Candy Bar)، تنها امکان 60 دقيقه مکالمه به کاربر مي‌داد. حافظه اين گوشي فقط براي ذخيره 99 شماره مخاطب کافي بود و يک صفحه‌نمايش کوچک سياه و سفيد داشت. مقايسه آن با Lumia 800 امروز مثل مقايسه خودروي فورد مدل T با شاتل فضايي در تمامي زمينه‌ها است؛ به استثناي يک مورد: امکان تايپ و ارسال پيامک. امسال بيستمين سالگرد تولد پيام کوتاه است که بر خلاف ديگر فناوري‌هاي کاربردي به ندرت در دو دهه گذشته تغيير کرده است. به گزارش آفتاب 10نکته شگفت انگيز در باره پيام‌هاي کوتاه در اين مطلب ذکر مي‌شود:

1- پدر پيامک "ماتي ماکونن"، يک مهندس فنلاندي است. او سال 1984 در يک پيتزا فروشي در کپنهاگ، وقتي براي شرکت در کنفرانسي در باره آينده ارتباطات از طريق تلفن همراه به دانمارک آمده بود، ايده سرويس پيام‌رساني براي گوشي‌هاي ديجيتال GSM به ذهنش خطور کرد. متاسفانه او هرگز براي اين کار پيشگامانه دستمزدي دريافت نکرد، زيرا حق امتياز اين ايده را به ثبت نرسانده بود.

2- يک سال بعد، فرمت 160 کاراکتري توسط محققي در زمينه ارتباطات به نام "فريدهام هيلبرند" تعيين شد. او در حالي که سعي مي‌کرد اين فناوري را استاندارد کند و به تلفن‌هاي همراه، امکان انتقال و نمايش پيام‌ها را بدهد، متوجه شد ميانگين جملات يا سوالات تنها به 160 کاراکتر نياز دارد.

3- اولين پيامک در سال 1992 توسط "بريت‌نيل پاپ‌وورس" به مدير اپراتور ودافون، ريچارد جرويس در مهماني کارمندان در شب کريسمس ارسال شد که متن آن اين بود: «کريسمس مبارک».

4-امروز ارسال پيام بيشترين استفاده را در ميان سرويس‌هاي انتقال اطلاعات توسط تلفن همراه دارد؛ به طوري که 74 درصد از همه تلفن ‌هاي همراه سراسر جهان را شامل مي‌شود يا به عبارت ديگر، 4/2 ميليارد از 3/3 ميليارد مشترک از طريق ارسال پيامک با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند.

5-در سال 2010 مردم رقم اعجاب‎انگيز 1/6 هزار ميليارد پيامک ارسال کردند؛ يعني 192 هزار پيام کوتاه در هر ثانيه! ميزان درآمد صنعت در ارسال پيام‌هاي کوتاه 114 ميليارد و ششصد ميليون دلار در سال بوده است.

6-تحقيقات نشان مي‌دهد که خواندن يا ارسال پيامک به هنگام رانندگي، دو برابر خطرناک‌تر از رانندگي در حالت غيرعادي است.

7- ارسال پيامک، زبان ويژه و جديدي ايجاد کرده است که هدف آن کوتاه کردن تعداد کاراکترها است. محققان زبانشناس بر اين عقيده‌اند که استفاده از زبان‌هاي عاميانه و اختصاري مانند چيزي که در زبان پيامک مي‌بينيم، در آينده به تضعيف ادبيات و غلط ديکته‌اي و هجي کردن نادرست کلمات در ميان کودکان منجر مي شود.

8- از دلايل اصلي موفقيت پيامک اين است که با همه نوع گوشي‌ تلفن همراه ‌مي‌توان پيام کوتاه ارسال کرد و فعال کردن آن نياز به چيزي ندارد.

9- مردم هم به طور اعجاب‌انگيزي در اين شيوه برقراري ارتباط تبحر پيدا کرده‌اند. سال 2005 "سونجا کريستيانسن" از نروژ رکورد سريع‌ترين نويسنده پيام کوتاه را به ثبت رساند.

10- نوشتن پيام به عارضه تنوسينوويتز منجر مي‌شود که نوعي التهاب انگشت شست دست است و در اثر نوشتن مداوم پيامک ايجاد مي‌شود.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو