کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درگذشت بنيانگذار انجمن علوم اعصاب و نوروفیزیولوژی بالینی ایران+عكس

17 اسفند 1390 ساعت 6:53

استاد و پزشک فقید دکتر جلال بریمانی بنیانگذار انجمن علوم اعصاب و نوروفیزیولوژی بالینی ایران، موسس مرکز تحقیقات بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت.


به گزارش ميگنا، مراسم تشییع پیکر زنده یاد دکتر جلال بریمانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ساعت صبح  روز چهارشنبه 17 اسفند از محل بیمارستان امام خمینی برگزار شد.

دکتر جلال بریمانی متولد سال 1308 در شهر ساری بود. تحصيلات ابتدايي را در دبستان سيروس ساري و دوره متوسط را در دبيرستان البرز تهران پشت سرگذاشت. وی دارای گواهینامه تحصیلات تخصصی در رشته علوم اعصاب و روانی از دانشگاه پاریس در سال 1339 بوده و در سال 1349 به درجه استادی دانشگاه علوم پزشکی تهران نائل شد و پس از اتمام مدت تدریس خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران بازنشسته شد.

دکتر بریمانی در زمان حیات خود سمتهای متعددی را نیز بر عهده داشت. وی عضو کمیته بین المللی نویسندگان مجله آنسفال به مدت 10 سال، ریاست انجمن اطباء ایرانی در فرانسه، اخذ درجه دانشیاری دانشگاه تهران در سال 1346، اخذ درجه استادی دانشگاه تهران در سال 1349، استاد علوم پزشکی به پیشنهاد وزیر فرهنگ ملی فرانسه در سال 1350، پذیرفته شدن به عنوان پرفسور اگرژه رشته اعصاب دانشگاه های فرانسه در سال 1345، مدیر گروه بخش بیماری های اعصاب از سال 1366 تا بازنشستگی بود.

دکتر بریمانی رئیس و بنیانگذار انجمن علوم اعصاب ایران، رئیس و بنیانگذار انجمن نوروفیزیولوژی بالینی ایران و عضو سابق کمیته گزینش ملل در فدراسیون جهانی انجمن های نوروفیزیولوژی بالینی بود.

تاسیس انستیتوی اعصاب در بیمارستان امام خمینی و تلاش جهت تاسیس یک مرکز بزرگ اعصاب که هم اکنون در حال ساخت است از جمله مراکزی هستند که دکتر بریمانی از بانیان آن به شمار می آید.

وی بیش از 200 مقاله به فرانسه انگلیسی و فارسی در رشته های اعصاب، روان، نورو فیزیولوژی بالینی و ادبیات تالیف کرد. همچنین تاریخ روابط پزشکی ایران و فرانسه تالیف به فرانسه و فارسی و در آسمان ادب تالیف به زبان فارسی از جمله آثار وی هستند.  

پايگاه خبري ميگنا درگذشت اين استاد و دانشمند فقيد را به جامعه علمي و دانشگاهي كشور، خانواده و دوستداران آن مرحوم تسليت مي‌گويد.
 
 
 
شرح حال استاد:
خاطرات کودکي : جلال بريماني از دوران كودكي خود چنين مي گويد:
من تنها پسر خانواده هستم. در شهرستان ساري به دنيا آمدم در پشت قرآني كه هم اكنون در اختيار اينجانب است، پدربزرگ مادريم به خط خود چنين نوشته است»تولد نور چشمي، آقاي جلال فرزند آقا جليل بريماني در تاريخ چهاردهم شهر رمضان المبارك 1348 ه ق شش ساعت از جمعه گذشته، مطابق با بيست و پنجم بهمن 1308» گرچه شناسنامه ام تاريخ 5 اسفند ثبت شده است!
در دبستان سيروس در ساري تحصيلات ابتدايي را شروع كردم و به سفارش پدرم زبان عربي با صرف و نحو و قرآن را نزد همسايه روحاني مان فرا گرفتم، بعد كه پزشك شدم، ايشان روحانيون مشهوري مانند مرحوم علامه اميني را به من معرفي كردند. علامه اميني هم گاهي گوشه اي از زحمات خود در مورد تأليف الغدير را به من نشان مي داد. همچنين نامه هايي كه حضرت امام خميني (ره) به ايشان نوشته بودند، ديده ام. در فراگيري زبان عربي و قرائت قرآن مجيد پيشرفت خوبي داشتم و گاهي قاري قرآن در دوره هاي مذهبي بوده ام. دوره هاي ابتدايي و پنج سال اول متوسط را در ساري اكثراً با احراز رتبه اول به پايان رسانيدم.

تحصيلات رسمي و حرفه اي : تحصيلات رسمي جلال بريماني به قرار زير است:
- دوره ابتدايي : دبستان سيروس ساري
- دوره متوسطه: دبيرستان البرز تهران
- سفر به فرانسه براي ادامه تحصيل در سال 1328
- اخذ گواهينامه pcb از دانشگاه علوم پاريس در خرداد ماه سال 1329
- پايان تحصيلات طب عمومي در پاريس در سال 1334 (1956)
- اخذ گواهينامه تحصيلات تخصصي در رشتة علوم اعصاب و رواني از دانشگاه پاريس در سال 1339
خاطرات و وقايع تحصيل : جلال بريماني از خاطرات تحصيل خود چنين ياد مي كند:
به پيشنهاد و پيگيري پسر عمويم آقاي دكتر مهندس محمد بريماني تصميم گرفتم براي ادامه تحصيل به خارج از كشور (فرانسه) بروم. در مرحله اول جهت تحصيل سال ششم طبيعي به تهران آمدم. دكتر مجتهدي «مدير دبيرستان البرز» نگاه تمسخر آميزي به مداركم انداخت و گفت: «در ميان كوران يك چشم هم خود را بينا مي داند.» مرا قبول نكرد و از دستور نام نويسي امتناع نمود. ناچار از طريق سفارش يكي از خويشاوندان دكتر مجتهدي موفق به نام نويسي شدم. بعدها به حدي در البرز درخشش داشتم كه خود دكتر مجتهدي گاهي مرا به جاي معلم به كلاس هايي كه به علتي بدون دبير مانده بودند مي فرستاد.

سپس بدلايلي با سه ماه تأخير و با هزار زحمت و با سپردن تعهد به دانشگاه علوم پاريس جهت انجام كارهاي عملي كه پايان يافته بود، مانند تشريح بعضي از حيوانات، با گرفتن معلم خصوصي، توانستم در دانشكده، در رشته PCB، اسم بنويسم و ديپلم آن را در كمتر از شش ماه و با معدل خوب بدست آورم كه تا آن موقع سابقه نداشته است. راز موفقيت اين بود كه اولاً زبان فرانسه را در ايران نسبتاً خوب مي دانستم و نيازي به مراكز تعليم زبان نداشتم و ثانياً كارم شب و روز درس خواندن بود و حتي يكبار هم به سينما نرفتم.

بعد ازگرفتن ديپلم دانشكده علوم، در دانشكده پزشكي پاريس كه در آن زمان تنها دانشكده پزشكي آن شهر بود، نام نويسي كردم. دروس در دانشكده پزشكي پاريس بسيار سخت بود و فقط در كالبد شكافي، به اندازه يك جراح بايد اطلاعات مي داشتيم.‏

فعاليتهاي ضمن تحصيل : جلال بريماني از فعاليت هاي ضمن تحصيل خود به موارد زير اشاره مي كند :سالهاي تحصيل طب و دوره تخصصي اعصاب و روان، يكي پس از درگيري مرتباً طي مي شد و در اينمدت در كنكور دشوار اكسترناي بيمارستانهاي پاريس قبول شدم و جايزه و مدال علمي (نقره) از دانشكده پزشكي پاريس گرفتم. پايان نامه خود را كه كتاب قطوري است، در نارسائي هيپوفيز و اختلالات الكتريكي مغز، گذراندم، كه مقاله مفصلي از آن در مجله آنال آندوكرينولوژي به عنوان مقاله اساسي چاپ شده و در همين زمينه كنفرانسي درجلسه انجمن متخصصان غدد فرانسه، در دانشكده پزشكي پاريس و سميناري در بيمارستان پيتيه (Pitie) پاريس برگزار نمودم كه فوق العاده جلب نظر كرد.

پس از گذراندن دوره تخصصي اعصاب و روان چند دوره ويژه ديگر را نيز گذراندم و به عضويت رسمي يا افتخاري چندين انجمن پزشكي فرانسه درآمدم.

وقايع ميانسالي : جلال بريماني پس از گذراندن دوره تخصصي اعصاب و روان چند دوره ويژه ديگر را نيز گذراند و به عضويت رسمي يا افتخاري چندين انجمن پزشكي فرانسه درآمد. ايشان به مدت ده سال عضو كميته بين المللي نويسندگان مجله آنسفال بود. بطوري كه در همين موقع افتخار رياست انجمن اطباء ايراني در فرانسه را نيز بر عهده داشته است.
 

مشاغل و سمتهاي مورد تصدي
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي جلال بريماني:
- عضو كميته بين المللي نويسندگان مجله آنسفال بمدت ده سال
- رياست انجمن اطباء ايراني در فرانسه (در رياست ايشان دو شماره مجله به فرانسه و به فارسي در پاريس منتشر شد)
- اخذ درجه دانشياري دانشگاه تهران: 1346
- اخذ درجه استادي دانشگاه تهران: 1349
- استاد علوم پزشكي به پيشنهاد وزير فرهنگ ملي فرانسه: 1350 (1972)
- پذيرفته شدن به عنوان پرفسور اگرژة رشتة اعصاب دانشگاه هاي فرانسه: 1345 (1976)
- مدير گروه بخش بيماري هاي اعصاب از سال 1366 تا بازنشستگي
- رئيس باني انجمن علوم اعصاب ايران
- رئيس و باني انجمن نوروفيزيولوژي باليني ايران
- عضو سابق كميته گزينش ملل در فدراسيون جهاني انجمن هاي نوروفيزيولوژي باليني
- رئيس اجلاسيه فدراسيون مذكور در مارسي
- ريووژانير و نايب رئيس كنگره جهاني اعصاب در آمستردادم (1977)
- عضو سابق هيأت تحريره مجلة انسفال از 1975 تا 1984
- عضو افتخاري انجمن اعصاب فرانسه از 1975 تا كنون
فعاليتهاي آموزشي : جلال بريماني سالهاست كه به عنوان عضو هيئت علمي گروه بيماريهاي اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشكي تهران ‏دانشكده پزشكي به تدريس دروس تخصصي رشته خود مشغول بوده است.‏
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : از جمله مراكزي كه جلال بريماني تاسيس كرده است:
- تاسيس انستيتوي اعصاب در بيمارستان امام خميني
- تلاش جهت تاسيس يك مركز بزرگ اعصاب كه هم اكنون در حال ساخت است.
- باني انجمن علوم اعصاب ايران
- باني انجمن نوروفيزيولوژي باليني ايران
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : جلال بريماني در كنار تدريس ، تحقيق و پژوهش به ادبيات علاقه دارد و گاهي به سرودن شعر مبادرت مي ورزد ايشان در اين زمينه مقالات و كتابي دارد.او در مقالات خود به معرفي بعضي شعراي گذشته فرانسه مانند «فرانسوا ويون» كه بزرگترين شاعر فرانسه در قرن پانزدهم بود پرداخته است.
آرا و گرايشهاي خاص : جلال بريماني در خصوص تدريس چنين اعتقادي دارد :
معتقدم كه تدريس بايد بسيار دقيق و ازمنابع مخلتف و بسيار روشن و استدلالي باشد و ابتدا از آناتومي مختصر شروع شود، سپس با فيزيولوژي مختصر، نشانه شناسي مفصل ادامه يافته و بالاخره با پاتولوژي كامل ادامه گيرد و مطالب اگر زيادتر گرفته شود بهتر است .
دانشجويان پزشكي هم در اين جلسات حضور داشته باشند تا مشكلات طب را درك كنند و حتي تشويق شوند تا در جلسات بحث نيز شركت نمايند. به نظر من دانشجويان پزشكي، نورچشمان مديران دانشكده و هيأت هاي علمي هستند و به مثابه فرزندان آنها مي باشند. بايد با آنها رفتارهاي عاطفي و انساني داشت، طرز معاينه آنان را در بالين بيمار زير نظر گرفت و به موقع راهنمائيهاي لازم را گوشزد كرد. ضمن محبت و دلسوزي، اصول اخلاق پزشكي را نيز به آنان آموخت و به آنان ياد داد كه چگونه به بيماران محبت كنند و هميشه مشكلات مالي اينان را درنظر داشته باشند و اگربيمار فقير نياز به يك آزمايش گرانقيمتي مانند ام آر آي دارد، چاره اي بينديشند، مثلاً از مددكار كمك بگيرند.

چگونگي عرضه آثار :
- تأليف بيش از 200مقاله به فرانسه انگليسي و فارسي در رشته هاي اعصاب، روان، نورو فيزيولوژي باليني و ادبيات
- تأليف كتاب در آسمان ادب (زير چاپ)
- تأليف كتاب تاريخ روابط پزشكي ايران و فرانسه به زبان فرانسه
- ترجمه كتاب فوق به فارسي.

آثار :
1  تاريخ روابط پزشكي ايران و فرانسه
ويژگي اثر : تاليف به زبان فرانسه
2  تاريخ روابط پزشكي ايران و فرانسه
ويژگي اثر : ترجمه بزبان فارسي
3  در آسمان ادب
ويژگي اثر : تاليف-زير چاپ

 


کد مطلب: 9520

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/9520/درگذشت-بنيانگذار-انجمن-علوم-اعصاب-نوروفیزیولوژی-بالینی-ایران-عكس

میگنا
  https://www.migna.ir