پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۲
کد مطلب: 9665
۰

واکنش دولت فرانسه نسبت به تبادل ‌نظر عمومي در حوزه فناوري‌نانو

دولت فرانسه به تازگي نسبت به تبادل‌نظر عمومي در حوزه فناوري‌نانو که در دوره زماني 15 اکتبر 2009 تا 24 فوريه سال 2010 ميلادي سازماندهي شده بود، واکنش نشان داد. اين پاسخ در روز 13 فوريه سال 2012 ميلادي به رييس کميته تبادل‌نظر عمومي ملي (CNDP) اين کشور ارسال شده است.

در اين پاسخ، دولت فرانسه ضمن يادآوري بودجه 80 ميليون يورويي اختصاص يافته به فناوري‌نانو در قالب برنامه ريلانچ ("relaunch plan")، خاطرنشان کرده است که 10 درصد از اين ميزان اعتبار، به بررسي ابعاد اجتماعي و سلامت اين حوزه تخصيص داده شده است. با اين وجود، در حال حاضر نسبت به ريسک‌هاي زيست‌محيطي، سلامت و ايمني فناوري‌نانو (EHS) دانش کمي وجود داشته و ملاحظات اجتماعي و اخلاقي آن در حال افزايش است.

پاسخ دولت سه محور اصلي زير را دربرمي‌گيرد:

1. ارزيابي بهتر مسائل و ريسک‌هاي قابل پيش‌بيني مربوط به نانومواد و فناوري‌نانو. اين موضوع در حوزه فعاليت‌هاي مربوط به تحقيق و توسعه،‌ و جنبه‌هاي اخلاقي و اجتماعي قرار گرفته است. در زمينه تحقيق و توسعه‌، دولت بيشتر در زمينه تحقيقات سم‌شناسي و مترولوژي، تجهيزات تعيين مشخصات جديد، آموزش و پژوهش و تجزيه و تحليل ريسک- منفعت، سرمايه‌گذاري خواهد کرد. در زمينه مسائل اخلاقي و اجتماعي نيز، همگرايي علوم انساني و اجتماعي، اطلاعات و علوم شناختي، زيست‌فناوري و فناوري‌نانو، بايد به شفاف‌ شدن اين حوزه‌ها کمک کرده و روش‌هاي آنها بايد نظام‌مند شده و بهبود يابد.

2. پاسخ به مردم بايد دربرگيرنده اطلاعات مداوم و واقعي نسبت به فناوري‌نانو، کاربردهاي آن و عکس‌العمل عامه مردم باشد. اين امر با راه‌اندازي يک سايت دولتي بين‌وزارتي به نشاني www.nano.gouv.fr انجام شده است. همچنين آگاه‌سازي عامه مردم و آموزش جوانان بايد از طريق سازمان‌هاي مربوطه انجام گيرد.

3. پيوند نقش‌آفرينان مختلف براي مديريت مسوولانه توسعه فناوري‌نانو. دولت از برنامه‌هاي مرتبط با بحث و تبادل‌نظرهاي عمومي حمايت مي‌کند. در اين راستا يک کارگروه بين‌وزارتي با هماهنگي اداره تدارکات عمومي توسعه پايدار، اقدامات مربوط به مديريت مسوولانه فناوري‌نانو را سازماندهي مي‌کند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم