شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۴
کد مطلب: 9831
۰

انسان براي رهايي از استرس محيط نيازمند يك حواس پرتي طبيعي است

    طبيعت دارويي سحرآميز براي افزايش بهداشت رواني   روز 13 فروردین در تقویم رسمی کشور به روز"طبیعت/ 13بدر " نامگذاری شده است و در این روز مردم بنا به یک سنت قديمي، در خارج از منزل و در پناه طبیعت و در کنار چمنزارها و چشمه‌های خروشان و در دامن سرسبز طبیعت روزشان را سپری می‌کنند تا برای ساعاتی هم که شده خود را از زندگی صنعتی و ماشینی رها كنند.

متأسفانه امروزه شاهدیم که همه ساله برخی از مردم با رفتارهای نامناسب خود به طبیعت جلوه‌ای زشت و زننده می‌دهند، غافل از اینکه داشتن رابطه دوستانه و مهربانانه با محیط طبیعی، اثرات بسیار مفیدی برای سلامتی جسم و روان دارد.

تورج محمدزاده قوشچی، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت وگو با ايسنا، درخصوص ثمرات و فواید ارتباط با طبیعت اظهار کرد: انسان برای رهایی و نجات از فشارها و استرس‌های فراواني كه محیط های صنعتی امروزی بر جسم و روحش می‌گذارد، نیازمند یک حواس پرتی طبیعی است که با قدم گذاشتن در طبیعت و فضای باز و سرسبز، ذهنش را در ارتباط با شرایط قراردادی برای مدتی هر چند اندک، جدا كند.

محمدزاده افزود: از سویی دیگر به خاطر هارمونیک بودن طبیعت (در کنار هم قرار گرفتن همه چیز درمحیط طبیعی)، مثل رنگ‌ها و شرایط طبیعی مانند صدای آب و نسیم هوا و نیز گرما و سرمای طبیعت و به خاطر زیبا دوست بودن و هارمونیک پرست بودن انسان در برخورد با اینگونه محیط ها، باعث کاهش فشار و استرس‌ در مردم می‌شود.

به عقیده این مدرس دانشگاه بشر برای افزایش سلامتی روحی و جسمی خود نیازمند ارتباط تنگاتنگ با محیط طبیعی به علت بالا بودن میزان اکسیژن در طبیعت است؛ چرا که محیط طبیعی همانند یک داروی سحرآمیز برای برطرف ساختن نیاز درونی انسان و افزایش بهداشت روانی انسان عمل مي‌كند.

وی یکی از وظایف والدین در قبال فرزندان را آشنا كردن و نیز آشتی دادن آنها با طبیعت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر زندگی آپارتمان‌نشینی در محیط صنعتی و زندگی در محیط های محدود، به تدریج در روی سلامت روح و جسم انسان‌ها اثرات مخرب و منفی بر جای گذاشته است.     این مدرس دانشگاه پیام‌نور ارومیه ادامه داد: والدین امروز باید با ایجاد فضایی لذت بخش در محیط طبیعی، فرزندانشان را به طبیعت علاقه‌مند کرده و به طور جدی فرصت و برنامه‌ریزی و وقت برای پاسخ دادن به نیازهای طبیعی فرزندان خود را فراهم كنند.

احمد اسمعلی،روان‌شناس نیز در گفت وگو با ايسنا، در رابطه با تأثیر محیط طبیعی بر روی حالات روحی و روانی انسان‌ها بيان کرد: انسان امروزی به خاطر بهره‌برداری بیش از اندازه از طبیعت و زندگی ماشینی با مشکلات عدیده روحی و روانی روبروست؛ چرا که به خاطر دگرگوني بسیار سریع طبیعت و خارج شدن آن از حالت زندگی ساده کشاورزی و روستایی به زندگی بسیار پیچیده صنعتی مشکلات عدیده‌ای برای انسان‌ها به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه مادامی که زندگی ساده روستایی جریان داشت شاهد اینگونه مشکلات در جوامع بشری نبودیم، تصریح کرد: امروزه با تغییر روند روستانشینی به زندگی ماشینی و صنعتی، انسان رابطه خود را با طبیعت از دست داده و در نتیجه با قطع این ارتباط، با مسایل شناختی، جسمی، اجتماعی و روحی و روانی فراوانی مواجه شده است.

اسمعلی در پاسخ به این سوال که والدین چگونه می‌توانند از همان اوايل کودکی فرزندان خود را با طبیعت آشنا و آشتی دهند، خاطرنشان کرد: والدین در ابتدا باید آشتی با طبیعت را از خودشان شروع کنند برای اینکه هم اکنون شاهد آن هستیم که با گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی و زندگی در محدوده هفتاد الي هشتاد متری تأثیر بدی بر روح و روان انسانها حاکم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل شیخ‌لو، استاد حوزه و دانشگاه درخصوص رابطه انسان با طبیعت از منظر قرآن کریم به ايسنا گفت: انسان‌ها از دو راه خدا را می‌شناسند که یکی از این راه‌ها از طریق آیات انفسی و دیگری از راه آیات آفاقی یا همان طبیعت است.

وی ادامه داد: طبیعت خدا نیست بلکه معرف وجود خداوند است و خود بهار نیز معرف معاد و آخرت است.

شیخ‌لو با اشاره به فرموده رسول مکرم اسلام(ص) بيان کرد: رسول خدا می‌فرمایند"زمانی که بهار را دیدید بسیار از "یوم النشور" یا همان معاد و آخرت یاد کنید" پس همان گونه که گیاهان و درختان بعد از خواب زمستانی دگر باره زنده می‌شوند، جسم انسان نیز در روز آخرت دوباره زنده خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بهار از لحاظ زندگی دنیوی و اخروی رهنمودهای جالب و کاملی داشته؛ چرا که در بهار هر چیزی زنده و شاداب و سرسبز می‌شود، پس انسان باید خود و جامعه و اطرافیانش را شاداب نگه داشته و در ارتباط با یکدیگر مهربان بوده و گذشت داشته باشند تا از یک زندگی بهاری لذت ببرند.

شیخ‌لو فصل بهار را بهترین نمونه برای معرفی خداوند مهربان خواند و گفت: حاکم بودن نظم واحد در جهان از اتم گرفته تا کهکشان نشانگر ناظمی واحد است و بهار یادآور عقیده به توحید، معاد، اخلاقیات، افکار اجتماعی و فردی و در یک کلمه همیشه بهاری زندگی کردن است.

حجت‌الاسلام خلیل‌پور، استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در خصوص ارتباط انسان با طبیعت گفت: انسان و طبیعت جدا از هم نیستند و انسان اصالتا از طبیعت به وجود آمده است و حتی اگر چرخه غذایی را در نظر بگیریم که در علم زیست شناسی مطرح است خوراک انسان‌ها به طور مستقیم وغیرمستقیم از طبیعت به دست می‌آید، از سویی دیگر نطفه انسان نیز از طبیعت بوده و دوباره جسم انسان پس از مرگ به طبیعت باز می‌گردد. وی افزود: دومین هدفی که انسان خواستار رسیدن به آن بواسطه حضور در طبیعت است، رسیدن به آرامش است؛ چرا که دامان طبیعت مثل آغوش مادر به انسان احساس آرامش می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: پس ما انسان‌ها باید به طبیعت بیش از پیش بها داده و مراقب باشیم تا از آن استفاده بهینه کرده و از آن منفعت حاصل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...