جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ / ۲۰:۴۱
کد مطلب: 9918
۰

امكان ادامه تحصیل هنرجویان فنی و حرفه ای و كاردانش تاسطوح عالی فراهم شد

    مدیركل دفتر آموزش های فنی وحرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش از فراهم آمدن امكان تحصیل دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش تا سطوح عالی خبرداد.


' محمد شریف زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آن دسته از دانش آموختگان شاخه های یاد شده كه قصد ادامه تحصیلات در سطوح عالی را دارند، می توانند پس از اخذ دیپلم، بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون های كاردانی پیوسته (دانشكده های فنی و حرفه ای) كه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود، شركت كنند.

شریف زاده ادامه داد: این هنرجویان می توانند پس از قبولی در آزمون مربوطه ادامه تحصیل دهند یا از طریق دانشگاه های جامع علمی كاربردی و یا آموزشكده های فنی و حرفه ای (وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی) به تحصیلات عالیه بپردازند.

وی تصریح كرد با كار كارشناسی و رایزنی های انجام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، امكان ادامه تحصیل برای دانش آموختگان این شاخه ها تا سطح دكترا نیز فراهم شده است.

** دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش به راحتی جذب كارمی شوند

مدیر كل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: هنرجویان شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش پس از اخذ دیپلم به راحتی می توانند هماهنگ با رشته و مهارت كسب شده خود، جذب بازار كار شوند.

وی در مورد آینده شغلی و تحصیلی دانش آموختگان شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش، افزود: رشته های مهارتی هماهنگ با نیاز بازار كار و سطح معلومات و تجربیات عملی و دوره های كارآموزی و كارورزی (تمرین و تكرار آموخته های فنی و مهارتی در محیط واقعی كار) از تنوع مطلوبی برخوردار است.

شریف زاده ادامه داد: از سوی دیگر، دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش در دوران تحصیل خود به ویژگی های كارآفرینانه ای چون اخلاق كاری، وجدان كاری، مسوولیت پذیری، ریسك پذیری، نوآوری، خلاقیت، اعتماد به نفس و پشتكار مجهز می شوند كه پس از فراغت از تحصیل می توانند به عنوان كارآفرین در راه اندازی كسب و كار پیش قدم شوند یا از طریق خوداشتغالی به كسب درآمد بپردازند.

مدیر كل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش یادآور شد: در برخی از رشته ها از جمله رشته های زیرمجموعه علوم و فنون دریایی و خدمات پس از فروش خودرو طبق تفاهم نامه های منعقده، مساله اشتغال هنرجویان حل شده است.

شریف زاده تاكید كرد هم اكنون به دلیل اینكه شاخه كاردانش دارای آزمون های نهایی كشوری نیست و آزمون های نهایی مهارت آن استانی است، از این رو در آزمون دانشكده ها نمرات دوره دیپلم تاثیر ندارد.

وی اضافه كرد: اما با توجه به حذف كنكور تا چند سال آینده و احتساب نمرات دوره دیپلم به عنوان جایگزین كنكور، در حال انجام كار كارشناسی و انتخاب برخی از دروس شاخه كاردانش برای آزمون نهایی كشوری هستیم.

مدیر كل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش خاطر نشان كرد هم اكنون معدل دیپلم در پذیرش دانشگاه جامع علمی كاربردی تاثیر دارد.

شریف زاده از جمله اهداف شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش را اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، پرورش فضایل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و ایجاد آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی كاربردی دانست.

وی در ادامه، زمینه سازی برای هدایت به سمت اشتغال مفید در شاخه فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادكار و سرپرست برای بخش های مختلف صنعت، كشاورزی و خدمات در شاخه كاردانش را از دیگر اهداف آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش برشمرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.