جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۰
کد مطلب: 16865
۳
۲

چرا مجردها و متاهل‌ها ميانه خوبي ندارند؟

چرا مجردها و متاهل‌ها ميانه خوبي ندارند؟
هنگامي که مساله روابط مطرح است به‌ندرت راضي مي‌شويم که به اين اظهارنظر بسنده کنيم که مجرد يا متأهل بودن براي وضعيت فعلي من مناسب است.»
کريستين لورين از دانشگاه استانفورد و همکارانش از دانشگاه واترلو در آمريکا که اين پژوهش را انجام داده‌اند، مي‌گويند افراد ممکن است وضعيت خودشان را بي‌نقص بپندارند و براي اينکه از انتخابشان احساس رضايت کنند، وضعيت ديگران را بد جلوه دهند.
پژوهشگران وضعيت 80 فرد مجرد و متاهل را بررسي و از آنها درباره پايداري روابط عاطفي‌شان و ميزان رضايتشان از اين روابط سوال کردند. اين افراد به پرسش‌هايي درباره اينکه آيا افراد ديگر بايد وضعيت تاهل يا تجرد آنها را سرمشق قرار دهند يا نه، پاسخ دادند. رضايت واقعي از روابط عاطفي در اين 2 بررسي تاثيري بر پاسخ‌هاي افراد نداشت بنابراين تصور فرد از تداوم وضعيت مجرد يا متاهل بودنش و نه رضايت واقعي اش از اين وضعيت است که انگيزه داوري او نسبت به ديگران است.
پژوهشگران براي اطمينان از اين نتيجه‌، 2 بررسي ديگر را اين بار با استفاده از بزرگسالاني که آنلاين دعوت شده بودند، انجام دادند. در بررسي اول 154 نفر بايد مدتي را که به نظرشان وضعيت تاهل يا تجردشان طول خواهد کشيد، تعيين مي‌کردند. برخي از اين افراد اين زمان را در حد يک سال تعيين مي‌کردند که نشان مي‌داد وضعيت رابطه‌اي اين افراد به سرعت تغيير مي‌کند و برخي ديگر اين زمان را تا پايان عمر مي‌دانستند که پايداري بيشتر را در روابط نشان مي‌داد. در مرحله بعد، اين افراد درخواست شغلي فردي را که متاهل يا مجرد بود، مي‌خواندند.
نتايج نشان داد آن گروهي از افراد مورد آزمايش که وضعيت تاهل يا تجردشان را پايدارتر تصور مي‌کردند، با احتمال بيشتري به نفع متقاضي شغلي که وضعيت ازدواجش مشابه آنها بود، راي مي‌دادند.

پژوهشگران در چهارمين بررسي که در آن از افراد خواسته مي‌شد درباره يک نامزد انتخاباتي داوري کنند نيز به يافته‌هاي مشابهي رسيدند. نتايج نشان داد هنگامي که افراد با احتمال بيشتري براساس پيش‌داوري بر ضدافرادي که دوستشان ندارند، عمل مي‌کنند که دلايل ديگري هم براي دوست نداشتن آنها (مثل متاهل يا مجرد بودنشان) داشته باشند.
اين بررسي براي اولين بار نشان داد که هم افراد مجرد و هم افراد متاهل پيش‌داوري منفي نسبت به افرادي دارند که وضعيت ازدواج شان مشابه آنها نيست: «افرادي ممکن است از گرايش خودشان به بي‌کم و کاست انگاشتن مجرد بودن يا متاهل بودن آگاه باشند، اما نمي‌دانند که اين گرايش در واکنش شان به ديگران - و نيز شيوه پاسخ‌دهي ديگران به آنها - اثر مي‌گذارد.»
مقایسه امید به زندگی در افراد مجرد و متاهل
مردان مجرد ممکن است ده سال کمتر از مردان متاهل عمر کنند.
زنان مجرد نیز وضعیتی مشابه دارند.
مجرد بودن عالیست، مگرنه؟ هرجای تختخواب که بخواهید میخوابید، پشت در حمام معطل نمیشوید، تمام زمانتان در دستان خودتان است. همه اینها خوب است اما طی مطالعات منتشر شده توسط ژورنال آمریکایی اپیدمولوژی ممکن است که شما یکی از مجردهای بدشانسی باشید که حدود 10 سال زودتر از دوستان متاهلش دار فانی را وداع میکند.
اگرچه تحقیقات بسیاری به این حقیقت اشاره دارد که متاهلین سلامت و طول عمربیشتری در مقایسه با مجردها دارند اما دیوید روالف پروفسور جامعه شناسی دانشگاه لوزیانا ایالت کنتاکی در این تحقیق جدید تحت عنوان "مجردها در رسیدگی به امورخود کوتاهی میکنند" بیشتر در این مورد توضیح میدهد .
پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از 90 مطالعه قبلی، که شامل 500 میلیون نفر بود را تحلیل کردند و مرگ و میر مجردها (کسانی که هرگز ازدواج نکرده بودند) را با گروه متاهلین
(باستثنا کسانی که طلاق گرفته بودند و یا همسرشان فوت کرده بود) مقایسه کردند. آنها دریافتند که خطر فوت در مردان مجرد 32 درصد بیشتر از مردان متاهل است. امکان مرگ و میر در زنان مجرد نیز 23 درصد بیشتر از زنان متاهل است. روالف میگوید که اگر با عدد و رقم حساب کنیم خطر مرگ در مردان مجرد 17 سال زودتر از مردان متاهل است. وی می افزاید تقریبا تمام این اطلاعات از مطالعات انجام شده در طی 60 سال جمع آوری شده است. البته وضع زنان نیز بهتر نیست. آنها ممکن است بین 7-15 سال زودتر از دوستان متاهل خود بدرود حیات گویند.
پژوهشگران احتمال می دهند که نتایج بدست آمده از طول عمر افراد با وضعیت نامناسب سلامتی، کمک های ناچیز دولتی و درآمد پایین مجردها گره خورده باشد. روالف میگوید: "اگر متاهلید، همسر شما ممکن است مراقب باشد که تغذیه خوبی داشته باشید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید". "وقتی ازدواج می کنید گاهی روش آسانتر این است که سالم باشید و خطر کمتری را به جان بخرید". وی می افزاید: البته مجردها نیز ممکن است این حمایت ها را از طرف والدین، خواهر و برادرها و یا دوستانشان دریافت کنند.
البته اخبار خوبی برای بی همسران وجود دارد: افراد مجردی که از سال های جوانی جان سالم به در می برند طول عمر خوبی خواهند داشت. خطر مرگ و میر برای مجردهای 30-39 ساله 128 درصد بیشتر از مردان متاهل هم سن خود است اما برای مجردهای 70 ساله نسبت به متاهلین 70 ساله این رقم تا 16 درصد کاهش میابد.
اما پژوهش دیگری که در ژورنال بهداشت و رفتار اجتماعی انتشار پیدا کرده است این واقعیت را نشان میدهد که اگرچه متاهلین سلامت بیشتری نسبت به مجردین دارند اما فاصله مرگ و میر بین متاهلین و مجردها به هم نزدیک است. بنابراین قبل از اینکه تمام خانم های مجرد و البته آقایان با عجله تصمیم به ازدواج بگیرند، خوب است متذکر
شویم اگرچه این نتیجه از بررسی جمعیت زیادی به دست آمده اما نتایج تحقیقات "احتمالات" هستند و نه "واقعیات". و ما نمیخواهیم بعد از خواندن این مقاله بعضی مجردها بگویند: وای خدا. من در جوانی خواهم مُرد!
هنوز هیچ کس این فرضیه که ازدواج اثر ویژه ای بر سلامتی دارد را نپذیرفته است. بلا دیپاولا روانشناس اجتماعی و نویسنده کتاب مجردها میگوید: من فکر میکنم در مورد تجرد و ازدواج پیش داوری شده است. همیشه به مجردها به یک چشم نگاه میشود، به آنها برچسب زده میشوند، نادیده گرفته میشوند ولی همچنان زندگی خوبی دارند. او معتقد است بسیاری از مطالعات به بررسی مجردها در برابر متاهلین میپردازد بدون محاسبه تعداد طلاق ها و بیوه شدن ها در میان طرفداران ازدواج، که این باعث تحریف اعداد و ارقام میشود.
بر اساس این تحقیق شما نمی توانید بگویید که اگر مجردها ازدواج کنند عمر طولانی تری خواهند داشت زیرا محقق فقط کسانی که قبلا ازدواج کرده اند و هنوز نیز متاهل هستند را حساب میکند .
دپاولو پروفسور روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کالیفورنیا میگوید: کسانی که طلاق گرفته اند و یا همسرشان را از دست داده اند نیزیک بار ازدواج کرده اند و نباید حذف شوند. البته تحقیق کامل برای رسیدن به جواب این سوال که آیا ازدواج واقعا برای سلامتی خوب است یا خیر از نظر اخلاقی امکان پذیر نیست زیرا باید به صورت اتفاقی به عده ای از افرادی بگوییم که مجرد بمانند و یا بر عکس به عده ای بگوییم ازدواج کنند تا بتوانیم زندگی آنها را بررسی کنیم.
و در آخر مسئله کیفیت ازدواج مطرح است -خوب بودن ازدواج یا بد بودن آن و یا متوسط بودن آن - و تاثیر آن بر طول عمر. روالف میگوید: فکر نمیکنم نیازی به مطالعه و تحقیق باشد که به مردم بگوییم یک ازدواج بد و نکبت بار برای سلامتشان مضر است .

منابع: سلامت و میگنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فرخ
Iran, Islamic Republic of
اکثریت متاهلین , ازدواج را در ذهنشان فقط به روابط جنسی خلاصه کرده اند و وقتی شخص مجردی را می بینند باز همان قسمت ذهنشان کار میکند و با خود میگوید این شخص کسی را برای روابط جنسی ندارد پس زن مرا به زیرش خواهد کشید ( یعنی او اگر خودش مجرد بود همین کار را میکرد که مردم را هم با وجب خودش اندازه میگیرد ) ولی غافل از اینکه حیوانات جنگلی فقط به خوردن و روابط جنسی فکر میکنند و بس. امان از دست این مردمان کوته فکر...
United States
ب نظر من انسان ب همدم احتیاج داره، وگرنه خدا زن و مرد را نمی آفرید، متاهل ها خودشون مزه ازدواج رو چشیدن ب مجرد ها حسادت میکنند زیرآبشو میزنند که وصلت ازدواج صورت نگیره برای مجرده.. من امثال اینجور آدما رو دیدم،
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند