دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ - 27 Sep 2021
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۳:۵۹
کد مطلب: 18127
۱
۱

یک راه آسان برای جلوگیری از اعتیاد

یک راه آسان برای جلوگیری از اعتیاد
اگر روزگاری مواد افیونی در کنار مناسک و آیین های خاص و در فرهنگ های ویژه ای قابل توجیه بود ، امروزه نه تنها مواد افیونی بلکه شکل های متفاوت مواد صناعی همه اقشار از جوان و پیر و از بی سواد و تحصیل کرده را نشانه رفته است.

خشم و کنترل آن ، یکی از جدی ترین حوزه های کنترل مصرف مواد شناخته شده است. هیجان ها علاوه بر واکنش های عمومی، برخی گرایش های رفتاری خاص را نیز برمی انگیزد. ممکن است هنگام شادی بخندیم، با احساس ترس میدان را خالی کنیم و یا در هنگام خشم، رفتار پرخاشگرانه ای نشان دهیم.

از نگاه اجتماعی در عصری که سلاح های متفاوت به صورت گسترده در دسترس است، حتی یک اقدام پرخاشگرانه می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. در سطح فردی نیز بسیاری از مردم غالبا افکار و تکانش های پرخاشگرانه دارند و نحوه ی کنار آمدن آنها با این افکار، اثرات گسترده ای بر سلامت روانی و روابط میان فردی آنان بر جای می گذارد. خشم ، احساس یا هیجانی طبیعی است که دامنه ای از برانگیختگی خفیف تا خشم شدید را دربرمی گیرد. اگرچه بسیاری از افراد خشم را با پرخاشگری یکی می دانند اما خشم یک احساس است و پرخاشگری یک رفتار است.

رفتاری که به قصد صدمه رساندن به خود یا فرد دیگر و یا تخریب اشیا صورت می گیرد. پرخاشگری می تواند به دو صورت کلامی و غیرکلامی دیده شود. همچنین خصومت، احساس دشمنی نسبت به یک فرد یا یک گروه خاص است که می تواند رفتارهای پرخاشگرانه را برانگیزد.
خشم، پاسخ ما به تفکرات خشمگین کننده درونی ما است که به واسطه احساس و رفتار غیرمنصفانه در ما ایجاد می شود. آثار خشم اغلب مخرب است و به ایراد ضربات جسمی یا روانی بر فرد و دیگران منجر می شود. استعدادها و توانایی های انسان را ویران می سازد و نیز موجب ایجاد احساس پشیمانی، نوعی شرمندگی و عذاب وجدان می شود.
نشانه های خشم را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
1- نشانه های برانگیختگی بدنی
2- نشانه
های شناختی
3- نشانه های رفتاری
نشانه های بدنی خشم:خشم در خفیف ترین شکل خود به صورت برانگیختگی بدنی احساس می شود و در شدیدترین حالت به صورت خشم شدید تجربه می شود. بنابراین علایم برانگیختگی بدنی و مقابله به موقع با آن ها می توان از بروز خشم جلوگیری کرد. نشانه های برانگیختگی بدنی شامل احساس داغ شدن و گرما، احساس انرژی زیاد، سرخ شدن پوست، احساس لرزش در دست ها، تنفس سریع و سطحی، احساس تنیدگی فشار در عضلات، افزایش ضربان قلب و نبض می باشد.

نشانه های شناختی خشم: در حالت خشم افکارتان رنگ دیگری به خود می گیرند. معمولا در لحظه خشم افکار منفی و غیرمنطقی دارید و به دلیل تحریف های شناختی بخشی از اطلاعات را نادیده می گیرید. بخشی را پررنگ و بخشی دیگر از اطلاعات را تحریف می کنید بنابراین نمی توانید قضاوت درستی داشته باشید. عمده ترین تحیرف های شناختی عبارتند از: تفکر همه یا هیچ، تعمیم بیش از اندازه، فیلتر ذهنی، بی توجهی به امر مثبت، نتیجه گیری شتابزده، ذهن خوانی، پیشگویی و...

نشانه های رفتاری:
خشم همان رفتارهای پرخاشگرانه هستند که تحت تاثیر عوامل یا برانگیزاننده هایی برانگیخته می شوند. یکی از روش های کنترل خشم و پرخاشگری ، شناسایی و مقابله با عواملی است که به پرخاشگری منجر می شوند و به کمک مهارت حل مسئله می توان برانگیزاننده ها یا عوامل ایجادکننده خشم را مانند مسایلی فرض و به حل آنها پرداخت.


برانگیزاننده ها عواملی هستند که در برانگیختن خشم نقش دارند. این عوامل می توانند بیرونی باشند مانند رویارویی با یک تهدید، معطل شدن در اتاق انتظار پزشک و... برخی دیگر از برانگیزاننده ها ممکن است درونی باشند نظیر خاطرات،میگناirاعتقادات و ارزش ها و طرز تلقی شما نسبت به چیزی خاص...

تفاوت های جنسیتی در پرخاشگری: پرخاشگری نقطه مقابل توافق جویی است. خیلی تعجب آور نیست که مردان در مقایسه با زنان از نظر جسمی پرخاشگرتر
هستند. تفاوت جنسی می تواند پیامدهای عمیقی را برای زندگی روزمره داشته باشد. اندازه اثر برای جرایم خشن به ویژه برجسته است. در سراسر جهان مردان تقریبا 90 % تمام قتل ها را مرتکب می شوند و بیشترین قربانیان این قتل ها مردان دیگر هستند و تفاوت های جنسی در جرایم خشن دقیقا پس از بلوغ مشاهده می شود. در نوجوانی و اوایل سنین 20 سالگی اوج می گیرد. پس از سن 50 سالگی جرایم خشن از همه انواع آن شروع به کاهش می نماید. کنترل خشم نیاز به کسب مهارت دارد.

افراد باید در موقعیت های خشم برانگیز سه نکته مهم را رعایت کنند:
1- به گونه ای عمل نمی کنند که به خود آسیبی وارد کنند.
2- به گونه ای عمل نمی کنند که به فرد یا افراد دیگر آسیبی وارد کنند.
3- به حق و حقوق خود آگاهی داشته و سعی می کنند تا حد ممکن مانع از ضایع شدن آن شوند.

مراحل کنترل خشم
1- خودآگاهی هیجانی
2- خنثی کردن خشم
3- قاطعیت
قدرت خشم در کنترل افکار و رفتار آدمی بسیار زیاد است و به همین علت توانمند شدن ما در مقابله با آن انرژی و زمان می طلبد. اگر فردی در موقعیت های خشم برانگیز طوری رفتار کند که هم خود و هم طرف مقابل احساس رضایت و آرامش داشته باشد و به حقوق هیچ یک آسیبی وارد نشود این فرد دارای مهارت کنترل خشم است. روش های مختلفی برای ابراز خشم وجود دارد. برخی از این روش ها سالم و برخی ناسالم هستند.

روش های سالم ابراز خشم عبارتند از:

 فعالیت ورزشی، فعالیت هنری، تکنیک صحبت با صندلی خالی، تکنیک نامه نوشتن، عفو و گذشت ابراز کلامی خشم می باشد و راههایی برای کنار آمدن با فرد پرخاشگر وجود دارد که عبارت است از: از خودتان دفاع نکنید، مرزها را مشخص نمایید، او را متوجه پیامد رفتارش نمایید، اورا خلع سلاح کنید، محکم حرف بزنید، موقعیت را ترک نمایید.

منبع: کتاب : آموزش مهارت کنترل خشم ، تالیف و گردآوری: دکتر فرامرز سهرابی ، ناشر: وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

طهمورث امیری
واقعا جالب و آموزنده بود
روان شناسی رشد،نظریه های رشد ( پیاژه- اریکسون)، مراحل رشد (کودکی –نوجوانی-بزرگسالی- پیری )
درگذشت روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر اثر کرونا
خودافشایی هیجانی  Emotional  Self-Disclosure
هفت ویژگی یک شریک عاطفی امن از دید روانشناسان
چرا شغل‌مان، همه‌ هویت ماست؟
زن و ازدواج موفق
انگ یا استیگما؛ مشکلی واقعی در درمان بیماران روانی
کدام خواستگار شما را خوشبخت می‌کند؟
سندروم توره یا سندروم تورت را بشناسید!
شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی
چگونه استاد دانشگاه شویم؟/ تمام نکات لازم برای رسیدن به کرسی دانشگاه
چگونه در مقابل افراد خودخواه از خودمان حفاظت کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.