جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
کد مطلب: 18464
۱

آیا میدانید تا چند سالگی برای پدر شدن فرصت دارید؟!

با اینکه در این مطلب از مردانی نام خواهیم برد که حتی در ۹۵سالگی هم بچه‌دار شده‌اند اما حقیقت این است که پس از یک سن، شانس پدر شدن به سرعت کاهش پیدا میکند. شما فکر میکنید کدام سن؟
این روزها شنیدن این خبر که مردی بعد از ۴۰ سالگی صاحب نخستین فرزند خود شده است چندان عجیب نیست. مشکلات اقتصادی و تغییر فرهنگ جامعه باعث شده بسیاری از مردان دهه سوم زندگی را برای تشکیل خانواده انتخاب کنند و تازه بعد از چند سال به فکر پدر شدن بیفتند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند، مردان در سنین بالا هم برای بچه‌دار شدن مشکل ندارند و این خانم‌ها هستند که به‌دلیل شرایط فیزیکی خود باید تا قبل از رسیدن به سن یائسگی صاحب فرزند شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد واقعیت غیراز این است.

چند ماه قبل خبری منتشر شد که یکی از بهترین و بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ در انتظار تولد نخستین فرزندش به سر می‌برد. «دیگو مارادونا» بازیکن سابق تیم ملی آرژانتین که اکنون ۵۱ سال دارد تا ۵ ماه دیگر از همسر ۳۴ ساله خود به نام «ورونیکا اوجدا» صاحب فرزند خواهد شد. البته مارادونا قبلا یک بار ازدواج کرده بود که حاصل آن ۲ دختر به نام‌های «دالما» و «جیاناست». اما این خبر سؤالی را در ذهن بسیاری از ما به‌وجود می‌آورد که مردان تا چه سنی می‌توانند صاحب فرزند شوند؟ آیا افزایش سن پدر شدن می‌تواند خطری برای کودکان به همراه داشته باشد؟ چه افراد مشهور دیگری بودند که بعد از ۵۰ سالگی طعم پدر شدن را تجربه کردند؟ پیرترین پدر تاریخ چه کسی بوده است؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤالات جواب بدهیم.آیا پدر شدن محدودیت هم دارد؟ همه ما می‌دانیم که با افزایش سن مادر خطر احتمال بروز مشکلات ژنتیک بیشتر می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به سقط جنین شود، اما تا چند سال پیش پزشکان اطلاعات زیادی در مورد تاثیر سن پدر روی جنین نداشته‌اند. با اینکه تعداد مردانی که در سنین بالای ۳۰ سال برای نخستین بار پدر شدن را تجربه می‌کنند در حال افزایش است اما تحقیقات نشان می‌دهد این کار خطرهای جسمی و ذهنی را برای فرزندان آنها افزایش می‌دهد.

این مطالعات نشان می‌دهد مردان در سنین بالا معمولا صمیمیت و ارتباط کمتری با کودکان خود دارند و در عین حال فرزندانشان هم بیشتر دچار بیش‌فعالی یا دیگر مشکلات روحی می‌شوند.
آخرین بررسی‌های انجام شده توسط دانشمندان فرانسوی در سال ۲۰۰۸ اثبات کرد، مردان هم مانند زنان دارای یک ساعت بیولوژیکی هستند. این بدان معناست که با افزایش سن احتمال بچه‌دار شدن آنها کاهش پیدا می‌کند. براساس شواهد احتمال بارداری موفق، درصورتی که مرد بالای ۳۵ سال باشد کم می‌شود و درصورتی که سن او بیش از ۴۰سال باشد این احتمال به‌شدت پایین می‌آید.

تا چند سالگی وقت هست؟
با اینکه مردانی را نام بردیم که حتی در ۹۵ سالگی هم بچه‌دار شده‌اند اما حقیقت این است که بعد از ۴۱ سالگی شانس پدر شدن به سرعت کاهش می‌یابد. شبعد از ۴۵ سالگی وضعیت واقعا بدتر می‌شود و مردانی که تاکنون صاحب فرزند نشده‌اند، باید حتما در این مورد فکر کنند.
در فاصله بین ۴۱ تا ۴۵ سال احتمال پدر شدن از ۶۰ به ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع نشان می‌دهد افزایش سن چه تاثیری روی کیفیت اسپرم‌ها دارد. افزایش سن پدر شدن خطرهای زیادی به همراه دارد که در ادامه به بعضی آنها اشاره می‌کنیم:

اوتیسم
 آمارها نشان می‌دهد با افزایش سن پدر، احتمال ابتلا به بیماری اوتیسم در کودکان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. برای مثال کودکانی که از مردان بالای ۴۰ سال به دنیا می‌آیند با احتمال ۶ برابر بیشتر از کودکانی که پدر زیر ۳۰ سال دارند ممکن است به این بیماری دچار شوند.
این موضوع اثبات می‌کند مردان هم دارای یک ساعت بیولوژیکی هستند. شیزوفرنی، سندرم دوقطبی و ناهنجاری‌های مادرزادی نادر هرقدر سن پدران بیشتر شود احتمال
ابتلا به سندرم‌هایی مانند کوتولگی یا achondroplasia بیشتر می‌شود.
این بیماری یک نوع ناهنجاری ژنتیک است که روی رشد استخوان‌ها اثر گذاشته و حاصل آن کودکانی بسیار کوتاه با دست و پاهایی کوچک است که قدشان از ۱۲۰ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. چندی پیش محققان کلمبیایی هم به این نتیجه رسیده‌اند که مردان بالای ۵۰ سال با احتمال سه‌‌برابر بیشتر از مردان زیر ۲۵ سال ممکن است صاحب کودک مبتلا به شیزوفرنی شوند.
بطور کلی تخمین زده می‌شود از هر چهار کودک مبتلا به شیزوفرنی، یک نفر به‌دلیل بالا بودن سن پدر به این بیماری دچار شده است. اگر مردان هنگام پدر شدن بالای ۵۰ سال داشته باشند، احتمال جهش ژنتیک در فرزندان آنها تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد. این جهش‌ها ممکن است نتایج غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد و حتی باعث تغییر شکل عجیب جنین شوند.
سندرم داون هر‌قدر یک مرد زمان پدر شدن را به تاخیر بیندازد، به همان اندازه هم نقص‌های موجود در اسپرم او بیشتر می‌شود. محققان دانشگاه بارسلونا متوجه شدند بعد از ۳۰سالگی به ازای هر ۱۰ سال افزایش سن پدر، احتمال ابتلای فرزند او به سندرم داون ۱۱٫۵ درصد بیشتر می‌شود.

به‌نظر دانشمندان نتایج این نوع تحقیقات اهمیت بسیار زیادی دارد و مردم باید حتما هنگامی که برای داشتن فرزند تصمیم می‌گیرند به این موارد توجه داشته باشند. بهترین زمان بچه‌دار شدن برای زنان ۲۰ سالگی و برای مردان ۲۵ سالگی است، زیرا در آن دوره سلول‌های اسپرم و تخمک بهترین کیفیت را دارند.

از دیگر بیماری‌هایی که فرزندان پدران پیر را تهدید می‌کند می‌توان به سرطان پروستات، سرطان سیستم عصبی، سندرم آپرت، تغییر شکل غیرعادی جمجمه، دست‌ها یا پاها، سندرم مارفان که باعث ایجاد نقص در چشم‌ها، استخوان‌ها و قلب می‌شود، اشاره کرد.
مرگ زودرس کودکانی که از پدران سن بالا متولد می‌شوند با احتمال دو برابر بیشتر ممکن است قبل از رسیدن به سنین جوانی جان خود را از دست بدهند. اگر سن پدر بالای ۴۵ سال باشد احتمال مرگ فرزندش قبل از ۱۹ سالگی تا صد درصد بیشتر از مردی است که در فاصله بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی صاحب فرزند شده است.
در گذشته همه، مشکلات و نقص‌های بارداری را متوجه مادر می‌دانستند اما امروزه مشخص شده نقش پدر هم در این میان بسیار زیاد و حتی در بعضی موارد همه مشکلات به گردن پدر است.

تولد پیش از موعد
همه می‌دانیم که بالا بودن سن مادر، احتمال زایمان زودتر از موعد طبیعی را افزایش می‌دهد اما تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد سن پدران هم در این اتفاق بی‌تاثیر نیست. همان طور که گفتیم بالا بودن سن پدر ناهنجاری‌های ژنتیک در نوزاد به‌وجود می‌آورد و همین عامل می‌تواند روی زمان رشد طبیعی آن و حتی زمان زایمان تاثیر‌گذار باشد. خطرهایی که فرزند مارادونا را تهدید می‌کند:

ابتلا به اوتیسم با احتمال ۶برابر بیشتر ابتلا به شیزوفرنی با احتمال ۳ برابر بیشتر احتمال جهش ژنتیک تا ۱۰ برابر بیشتر ابتلا به سندرم داون با احتمال ۲۰ درصد بیشتر مرگ زودرس قبل از ۱۹ سالگی با احتمال ۱۰۰ درصد بیشتر

چارلی چاپلین پدر ۱۱ فرزند
«چارلی چاپلین» متولد سال ۱۸۸۹ بازیگر، کارگردان، آهنگساز و یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان طول تاریخ سینما به حساب می‌آید. او قبل از جنگ جهانی اول تبدیل به مشهورترین ستاره سینما در جهان شد و تا آخرین سال‌های عمر هم به فعالیت هنری خود ادامه داد. چارلی در طول زندگی‌‌اش ۴ بار ازدواج کرد که حاصل این ازدواج‌ها ۱۱ فرزند بود. آخرین فرزند او در سال ۱۹۶۲ و زمانی که او ۷۳ ساله بود به دنیا آمد.

مایکل داگلاس
اولین فرزند در ۵۴ سالگی «مایکل داگلاس» بازیگر و فیلمساز ایالات متحده متولد سال ۱۹۴۴ میلادی است. او تا کنون ۳ جایزه گلدن گلوب و ۲ جایزه اسکار را از آن خود کرده است. این هنرمند در سال ۲۰۰۰ با «کاترین زتا جونز»
ازدواج کرد و دو بار در ۵۴ و ۵۷ سالگی صاحب فرزند شد.

اریک کلاپتون ۶۰ سالگی و اولین فرزند
«اریک پاتریک کلاپتون» آهنگساز و گیتاریست انگلیسی است. این هنرمند که در سال ۱۹۴۵ متولد شده از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نوازندگان گیتار در تمام دوران به شمار می‌آید. او چند بار در رده بندی‌های مختلف به‌عنوان یکی از بهترین نوازندگان گیتار در طول تاریخ معرفی شده است. این هنرمند تا کنون چند بار ازدواج کرده و آخرین بار در سال ۲۰۰۵ و در ۶۰ سالگی صاحب فرزند شده است.
آنتونی کوئین دوازدهمین بچه در ۸۱ سالگی
«آنتونی کوئین» که بازیگر اهل ایالات‌متحده است در زمینه نویسندگی و نقاشی هم فعالیت‌هایی داشته. این هنرمند در سال ۱۹۱۵ متولد شد و در بسیاری از فیلم‌های موفق و پرفروش درخشید. این هنرمند تا کنون دو بار برنده جایزه اسکار شده و در نهایت در سال ۲۰۰۱ از دنیا رفت. آنتونی در طول زندگی خود چند بار ازدواج کرد و در مجموع صاحب ۱۲ فرزند شد. او آخرین بار در ۸۱ سالگی پدر شد.

پابلو پیکاسو پدر شدن در ۶۸ سالگی
 پابلو روئیز پیکاسو نقاش، طراح صحنه، پیکرتراش اسپانیایی و یکی از برترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی بود.این نقاش و مجسمه‌ساز اسپانیایی با خلق آثار خود، گام مهمی در هنر مدرن برداشت. او در کار کردن با رنگ روغن، آبرنگ، زغال چوب، مداد و جوهر بسیار توانا بود و با ایجاد آثاری در مکتب «کوبیسم»، استعداد بی‌نظیر خود را به بهترین شکل به جهانیان نشان داد. پیکاسو آخرین بار در ۶۸سالگی صاحب فرزند شد.

جک نیکلسون پدر ۷۵ ساله، فرزند ۱۸ ساله!
«جک نیکلسون» هنرمند، کارگردان، فیلمساز و نویسنده که اهل ایالات‌متحده است، در سال ۱۹۳۷ به دنیا آمد. او تا کنون ۱۲ بار برای دریافت جایزه اسکار نامزد شده و از این لحاظ بعد از مریل استریپ دومین هنرمند رکورددار به حساب می‌آید. جک آخرین بار در ۵۷ سالگی صاحب فرزند شده است. لری کینگ ۸ بار ازدواج و پدر شدن در ۶۸ سالگی شاید زمانی که نام اجرای تلویزیونی به میان می‌آید ذهن بسیاری از مردم برای نخستین بار سراغ «لری کینگ» می‌رود. لری یکی از مشهورترین مجریان تلویزیونی است که درسال ۱۹۳۳ متولد شد و اکنون ۷۹ ساله است. کینگ نخستین بار در ۵۱ سالگی طعم پدر شدن را احساس کرد و آخرین بار در سال ۲۰۰۰ و در زمانی که ۶۸ ساله بود صاحب فرزند شد. لری کینگ تا کنون هشت بار ازدواج کرده است.

پیرترین پدران جهان

 رکورد پیرترین پدر جهان در اختیار یک مرد هندی است که با وجود داشتن ۹۶ سال به تازگی صاحب فرزند شده است. «رامجیت راگاو» ۲ سال پیش هم این رکورد را شکسته بود و در ۹۴ سالگی صاحب یک پسر شده بود. با وجود آنکه «رامجیت» به‌خودش قول داده بود بیش از یک بار صاحب فرزند نشود. اما ۲ سال بعد او و همسر ۵۴ ساله‌اش ورود یک پسر دیگر را به خانواده خود جشن گرفتند. آقای رامجیت تا کنون دو بار ازدواج کرده است. او با همسر دوم خود ۲۵ سال بعد از مرگ همسر اولش ملاقات کرد. البته رکوردهای نزدیک به رامجیت هم در کتاب گینس ثبت شده است. برای مثال «لس کولی» در سال ۱۹۹۲ و زمانی که ۹۲ سال و۱۰ ماه از عمرش می‌گذشت صاحب یک پسر شد. این مرد فقط ۴ ماه مانده به جشن تولد ۱۰۰ سالگی‌اش جان خود را از دست داد.
در سال ۲۰۰۶ هم یک کشاورز هندی با وجود آنکه ۸۸ سال از عمرش می‌گذشت از همسر ۴۵ ساله خود صاحب دوقلو شد. «ویرمارام جات» که گیاهخوار بود در طول زندگی‌اش هیچگاه سیگار نکشیده و به هیچ عنوان سراغ مشروبات الکلی نرفته بود. او هر روز مسافت زیادی را پیاده‌روی می‌کرد و از زمان کودکی شیر تازه می‌خورد. در سال ۲۰۰۷ یک کشاورز هندی در سن ۹۰ سالگی صاحب بیست و یکمین فرزند خود شد. «نانو رام جوگی» تا آن زمان چهار بار ازدواج کرده بود که حاصل آن ۱۲ پسر و ۹ دختر و ۲۰ نوه بود. در آن زمان این مرد اعلام کرده بود که تصمیم دارد تا ۱۰۰سالگی باز هم فرزندان دیگری داشته باشد.

ایران ناز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.