جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۵
کد مطلب: 19094
۰
۱
جوش نيار شوهرم!

بايد هاي رفتاري که افراد عصباني و همسرانشان بايد بدانند

بايد هاي رفتاري که افراد عصباني و همسرانشان بايد بدانند
خشم، پيچيده ترين هيجان انساني و واکنش طبيعي به ناکامي و بدرفتاري محسوب مي شود.
همه ما ممکن است با موقعيت هايي روبه رو شويم که ما را خشمگين کند. مشکل خشم اين است که در عين حال که جزئي از زندگي است، مي تواند در روابط ما اختلال ايجاد کند.
به همين دليل است که خشم در افراد باعث تضاد مي شود يعني اولا يک واکنش طبيعي است ثانيا اگر تکرار شونده، شديد و بدون کنترل باشد موجب آسيب زدن به خود و ديگران مي شود.اما آن چه در پاسخ به سوال شما بايد گفت به ۲بخش تقسيم مي شود:
الف) شما چه کاري مي توانيد انجام دهيد تا مشکل حل شود؟
ب) همسرتان چه کاري بايد انجام دهد تا خشم خود را کنترل شده ابراز کند.

کارهايي که شما بايد انجام دهيد
1- قبل از هر چيز بايد بدانيد که پرخاشگري غالبا به مرور زمان و بالا رفتن سن کاهش پيدا مي کند يعني رفتارهاي پرخاشگرانه فرد کم مي شود.
2- در موقعيت هايي که همسرتان پرخاشگري مي کند بهترين کار، آرام بودن شما و اطرافيان است چرا که هرگونه مجادله و حتي صحبت منطقي در موقعيتي که فرد به شدت هيجاني و غضب آلود است بي نتيجه خواهد بود.
در واقع بهترين سخنوران و مشاوران هم هنگامي که طرف مقابل خشمگين است بحث منطقي و استدلال را کنار مي گذارند.

3- زمينه هاي پرخاشگري را تا جايي که ممکن است کنترل و محدود کنيد منظور اين است که موضوعات و مسائلي را که باعث پرخاشگري همسرتان مي شود تا حد امکان از بين ببريد، اين کار سبب مي شود همسرتان احساس کند او اخيرا توانسته بر خشم خود غلبه کند و قدرت کنترل پرخاشگري را به دست آورده است. اين کار باعث اميد و بهتر شدن روحيه او در ادامه روند کنترل پرخاشگري مي شود.

4- در مواقعي که همسرتان پرخاشگري مي کند با برخوردي سرد، احساس ناراحتي خود را در چهره و رفتارتان نشان دهيد البته بسيار کوتاه و گذرا.

5- در مواقعي که خوب رفتار مي کند به تقويت او بپردازيد و او را متوجه اين مسئله کنيد که اين توانايي را در کنترل پرخاشگري دارد و مي تواند در همه جا از آن استفاده کند! همچنين او را به نوع متفاوت برداشت از رفتار ديگران که باعث خشمش مي شود متوجه کنيد( تفکر به شدت منفي و درشت نمايي که منجر به کنترل نشدن پرخاشگري کلامي او مي شود)

آن چه همسرتان بايد انجام دهد:
1- وقتي عصباني مي شود قبل از هر اقدامي بهتر است از يک تا 10 بشمارد، اين امر باعث مي شود در فاصله اي که پيام ديگران را دريافت مي کند تا زمان واکنش (بددهني يا پرخاشگري) فاصله کوتاهي ايجاد شود و تصميم بهتري براي نشان دادن واکنش بگيرد.
2- نفس عميق کشيدن و شل کردن عضلات نيز باعث آرام شدن و انتخاب رفتار بهتر مي شود.
3- تغيير در نوع تفکراتي که در لحظه خشم به فرد وارد مي شود البته اين تمرين به زمان بيشتري نياز دارد.
4- بازسازي ذهني موضوعاتي که فرد را بيشتر عصباني مي کند. در تخيل و تصورات ذهني آن موقعيت را براي خود مجسم کند و ببيند چگونه مي تواند خشم خود را کنترل کند. برخي افراد که قادر به کنترل خود در لحظه نيستند با ايجاد تصور ذهني موقعيت خشم برانگيز و تمرين واکنش بهتر، خواهند توانست رفتار خود را تغيير دهند.

5- استفاده از کتاب هاي مهارت کنترل خشم يا شرکت در کلاس هاي مهارت زندگي( کنترل خشم) هم موثر خواهد بود؛ در هر حال کمک گرفتن همسرتان از يک مشاور نيز پيشنهاد مي شود.
مشاور: زهره حسيني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

یه دختر
من دختر 20 ساله هستم.4سال با یک پسر ارتباط داشتم خانواده ی هر دو از این قضیه مطلع بودند.من چون دوست داشتم که زود زود بگه دوسم داره و منو میخاد هی دعوا میکردیم اونم تحمل نداشتو خواهش میکرد که آشتی کنم شاید من خودم بیمار باشم که کمبود محبت دارم.دفعه ی آخر دیگه محلم نذاشتو هرچی خواست بار خانوادم کرد.چیکار کنم که برش گردونم؟کمکم کنید من بی اون نمیتونم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد