سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ / ۲۲:۱۲
کد مطلب: 19368
۱
۱

سرپرستي در جواني

پسر بزرگ خانواده و دانشجو هستم.پدرم را به تازگي از دست داده ام و مسئوليت خانواده روي دوش من است. اگر قادر به تامين زندگي خواهر، برادر و مادرم نشوم، ناچارم درسم را ترک کنم چه راهکاري را پيشنهاد مي کنيد که هم به آينده درسي ام لطمه نخورد و هم بتوانم خانواده ام را از لحاظ اقتصادي تامين کنم؟

 مشاور: آلا شريفي- شايد مطالبي را که مي خواهم بگويم به نظرتان کمي شعارگونه بيايد. اما ثابت خواهم کرد که در زندگي بسياري از انسان ها يک حقيقت بوده است. شايد باورش کمي برايتان سخت باشد اما زندگي به شما فرصتي استثنايي داده است. شما پدر و سرپرست خانواده تان را زود از دست داده ايد، پيش از آن که مستقل شويد، اما حالا مسئوليت و حمايت افراد ديگر خانواده بر عهده تان قرار گرفته است آن هم در حالي که هم سن و سال هايتان هنوز در فکر سرگرمي، تفريح و تحصيل هستند. اين اتفاق اگر چه ضربه سنگيني براي شما به حساب مي آيد، اما فرصتي است که با توکل به خدا و اراده خود مي توانيد در راه اهدافي بزرگ گام برداريد.

با نگاهي گذرا به سرگذشت انسان هاي بزرگ به روشني درخواهيد يافت که بيشتر آن ها در سنين پايين از موهبت داشتن پدر محروم شده اند. به طور مثال مي توان به زندگي «احد عظيم زاده» بزرگ ترين تاجر فرش دنيا و کارآفرين نمونه سال اشاره کرد که در هفت سالگي پدرش را از دست داده و از همان سنين کودکي سخت کار کرده است و يا «بهروز فروتن» بنيان گذار يک شرکت صنايع غذايي که در 10 سالگي پدر و پشت و پناهش را از دست داد و مجبور شد در کنار تحصيل کار کند.

پس امروز که سرنوشت اين گونه برايتان رقم خورده است اين اتفاق تلخ را به فرصتي براي پيشرفت بدل کنيد و نگذاريد سختي ها و فشار هايي که چه بسا زودتر از آن چه تصور مي کرديد بر شما وارد شده است، شما را از پاي در بياورد . بعد از مدتي، سختي ها از شما انسان قدرتمندي خواهد ساخت انساني که با انگيزه و تلاش براي هدف بزرگ تري تلاش مي کند. خودتان را باور کنيد و بدانيد که افراد بي شماري پيش از شما توانسته اند؛ پس شما نيز مي توانيد.

کاري مرتبط با رشته تحصيلي تان بيابيد

 پيشنهاد مي کنم هر ترم واحد کمتري بگيريد و کلاس هايتان را در بين هفته تقسيم کنيد. اين گونه مي توانيد در کنار تحصيل کاري دائمي داشته باشيد.به کاري که انجام مي دهيد تنها به عنوان کسب درآمد نگاه نکنيد؛ درست است که بايد کسب درآمد يکي از وظايف و اهدافتان باشد اما براي پيشرفت سعي تان را بر يادگيري مهارت هاي جديد و کسب تجربه بگذاريد. اگر به رشته تحصيلي تان علاقه مند هستيد حتما تلاش کنيد در زمينه رشته تان کاري بيابيد.
از کارهاي ابتدايي شروع کنيد تا کم کم به نيروي متخصص تبديل شويد. به خاطر داشته باشيد که همواره براي نيروي با پشتکار کار هست تنها کافي است وارد يک مجموعه پويا و رو به رشد شويد. حتي اگر از يک بخش کوچک با يک کار جزئي شروع کنيد بعد از مدتي در آن کار جا مي افتيد و دست به کار هاي بزرگ مي زنيد. براي کارهاي بزرگ از کار کردن زياد نترسيد اکثر ما بر اين باوريم که اگر بيش از آنچه به ما دستمزد مي دهند کار کنيم، به نوعي مورد استثمار قرار مي گيريم. اما در بسياري از موارد اين گونه نيست. «برايان تريسي» در يکي از کتاب هاي خود مي نويسد: "بکوشيد که اين امر برايتان يک عادت شود؛همواره بيشتر از پولي که مي گيريد کار کنيد اگر خود را به اين کار ملزم سازيد،همواره بيشتر از آن چه امروز انجام داده ايد، دريافت مي کنيد."

ترک تحصيل ممنوع!

هرگز به فکر ترک تحصيل نباشيد.شما تکليف بزرگي بر دوش داريد و آن خواهر و برادرتان هستند.شما بايد پيشرفت کنيد تا براي آن ها الگو باشيد. خواهر و برادرتان براي پيشرفت به برادري تحصيل کرده نياز دارند که حتي در تنگناهاي زندگي نيز دست از تلاش و حرکت برنداشته است. آن ها از شما درس زندگي خواهند آموخت وشما به صورت ناخودآگاه روي باورهاي آن ها نسبت به زندگي تاثير مي گذاريد. برادري که درسش را ترک کرده و سال هاست در يک شغل معمولي در جا مي زند و همواره بهانه اين را مي آورد که به پاي خانواده اش سوخته است، چگونه مي تواند الگوي مناسبي براي استقامت و پيشرفت خواهر و برادر کوچک ترش باشد.بي پرده و ساده بگويم شما براي کمک و نجات خانواده تان يک راه داريد و آن اين که اول خودتان را نجات بدهيد.ايمان داشته باشيد که مي توانيد و به خود براي قبول اين مسئوليت افتخار کنيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سیدرضاموسوی بصری
عالی بودوازآن استفاده کردم باتشکرفراوان
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم