جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۵
کد مطلب: 19959
۰
۱

فرزندانم با من مشورت نمي کنند

فرزندانم با من مشورت نمي کنند
با سلامت خدمت شما پدر گرانقدر.
در سوال شما اطلاعات کمي مطرح شده بود لازم بود در ابتدا به اين سوال پاسخ مي داديد که آيا قبلا فرزندان تان با شما و مادرشان مشورت مي کردند و به تازگي اين رابطه وضعيت متفاوتي پيدا کرده است يا هميشه اين گونه بوده اند؟
با اين همه ذکر چند نکته اساسي لازم است:
الف- انسان در مسير زندگي، مراحل رشد متفاوتي را پشت سر مي گذارد که در هر مرحله به لحاظ روحي، جسمي، توانمندي ها، نيازها و... تفاوت هايي با مراحل قبل و بعد پيدا مي کند. فرزندان شما در حال خروج از دوره حساس بلوغ و نوجواني و ورود به مرحله جواني و بزرگسالي هستند. در اين دوره انتظار داريم افراد در پي استقلال نسبي از خانواده و ورود به اجتماع و هدف گذاري هاي جديد و بلندمدت براي دوره بزرگسالي باشند به همين خاطر ممکن است در خانه احساس تنهايي و درک نشدن اتفاق بيفتد.

ب- گاهي اوقات علت اين که ديگران تمايلي ندارند با ما گفت وگو کنند، نحوه مديريت ما در آن گفت و گو است به اين معنا که ممکن است ما شنونده خوبي براي مسائل فرد مقابل نبوده ايم به عبارتي از نصيحت کردن، مقايسه کردن، انتقاد کردن، بازجويي کردن و... براي گفت وگو بهره برده ايم و باعث از بين رفتن جاده ارتباطي شده ايم خوب است بدانيم همواره براي اين که ارتباط موثري داشته باشيم بايد قدرتمند باشيم و منظور از قدرت «دوست داشتني بودن» و «مورد تاييد بودن» ماست و گاهي اين قدرت را به خاطر نبود مديريت رابطه از دست مي دهيم.

ج- شايد بد نباشد که اين نکته هم مطرح شود: مردها به گفت وگو به عنوان وسيله اي براي رد و بدل اطلاعات و حل مشکل نگاه مي کنند و زنان به عنوان ابزاري براي صميميت؛ ديگر اين که به طور کل مردها نياز و توانايي کمتري براي حرف زدن دارند. به شما پدر عزيز پيشنهاد مي کنم فرزندانتان را براي ارتباط بيشتر تحت فشار نگذاريد چون موجب دوري بيشتر مي شود، اما نکات خود را مطرح کنيد و از آن ها بخواهيد به آن چه گفتيد فکر کنند و بعد تصميم بگيرند تا احساس کنند آزاد هستند، در اين شرايط احتمال بيشتري وجود دارد که آن ها از نظرات شما استفاده کنند.
مشاور: مريم اسودي / خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

شهریار
Iran, Islamic Republic of
سلام ازنظرروحی درشرایط بدی به سرمیبرم.گاهی اوقات غمگین غمگینم!گاهی گیج ومنگ وبی احساسم!وگاهی کمی خوبم!ازعهده انجام درست کارهایم برنمی آیم.نه والد خوبی هستم نه همسرخوبی نه کارمندخوبی نه بنده خوبی خلاصه کلام نه انسان خوبی!احساس خستگی مفرطی وجودم را فراگرفته!تصمیم ندارم خودکشی کنم ولی بیش از اندازه به خودکشی فکرمیکنم!گاهی می اندیشم میتوانم خودراآتش بزنم یاازبلندی پرت کنم ویادریک سانحه رانندگی بمیرم!البته اخیرابخاطروابستگی فرزندکوچکم به خودم قول داده ام دیگربه خودکشی فکر نکنم بااینهمه بازدراین رابطه افکاری به ذهنم میرسد.میدانم به کمک نیازدارم امانمیدانم به کمک چه کسی.اخیرابه یکی ازاساتیدم اعتمادکرده وطلب کمک کردم اماایشان دربرابردرخواستم سکوت کردندباخودفکرکردم اگرقابل درمان بودم به من کمک میکردندچون مشاورقابلی هستندپس من یادرخوردرمان نبودم ویااصولادرمان شدنی نبودم!راستش این احساس که خدامن رابرای تحقیرشدن خلق کرده لحظه ای رهایم نمیکندتامیام باافکارم بجنگم همین احساس به من اجازه حرکت باانگیزه وتوام باشادی رانمی دهد!اصولا بنده خدامیتواندبه آدمی که خداآنراطردکرده کمک کند؟لطفااگرراهی وجودداردکه من شادبودن راتجربه کنم ویااحساس صمیمیت باخداراویارهایی ازاین احساس ناامیدی گیجی غمگینی ویااین بی حوصلگی کسالت آوررا!راهنماییم کنید.شماآخرین تیری هستیدکه درترکش دارم برای رهایی ازاین وضعییت اسفبار!موفق باشید.


----------------------

ممنون از اعتماد شما برادر ارجمند . همین که به مشکلات خود بینش و آگاهی دارید و وضعیت خود را سبک و سنگین می کنیدبسیار امیدوار کننده است . ولی این موارد حتما با مشاوره حضوری قابل حل شدن است . لطفا با مرکز مشاوره آموزش و پرورش در محل زندگی خود تلفنی یا حضورا تماس بگیرید و وقت بگیرید .مطمئنا نتیجه خواهیید گرفت . شما تنها نیستید دوست عزیز
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی