پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۵
کد مطلب: 20242
۰
۳

راهکارهاي مديريت خشم

مشاور: سارا هجري - روانشناس باليني:‌

خشم، هيجاني طبيعي است که همه ما آن را در زندگي تجربه مي کنيم، اما زماني که به دفعات اتفاق بيفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد ، مي تواند به يک حس مخرب و ويرانگر تبديل شود و پيامدهاي ناگواري را براي فرد و اطرافيانش رقم زند. خشم مي تواند يک رنجش و ناراحتي جزئي و يا در نوع حاد آن ، واکنشي جنون آميز باشد.

واکنش هاي مختلف به خشم

واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخي ازافراد خشم خود را فرو مي خورند و نمي خواهند کسي متوجه شود که آن ها تا چه حد عصباني و ناراحت هستند. آن ها شديدا رفتار خود را کنترل مي کنند و هيچ نشاني از عصبانيت بروز نمي دهند. برخي از افراد هنگام احساس خشم رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان مي دهند. با صداي بلند داد مي زنند، ناسزا مي گويند،ديگران را کتک مي زنند، آن ها را مسخره مي کنند، به صحبت ديگران گوش نمي دهند و حقوق ديگران را ناديده مي گيرند.
برخي ديگر درزمان احساس خشم آرام ولي محکم صحبت مي کنند، صحبت ديگران را قطع نمي کنند، احساسات خود را شفاف و محترمانه بيان مي کنند، بدون اين که به حقوق ديگران تجاوز کنند. به اين رفتارها رفتارهاي "جرات مندانه" مي گويند. فرد با کمک رفتار جراتمندانه مي تواند بدون پرخاشگري وبددهني و "خودخوري" به ديگران نشان دهد که عصباني و ناراحت شده است.

در ادامه راهکارهايي براي مديريت خشم ارائه مي شود:
مديريت خشم
* قبل از اينکه جر و بحثي را شروع کنيد،با خود فکر کنيد آيا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصباني کند ؟ يا مي توانيد به سادگي از آن بگذريد؟ و يا طور ديگري رفتار کنيد.
* به نشانه هاي بروز خشم دقت کنيد. در هنگام خشم ابتدا نشانه هاي آغازين و هشدار دهنده خشم بروز مي کند. با شناخت اين نشانه ها و کنترل آن ها مي توان از شدت پيدا کردن خشم جلوگيري کرد.تغييرات بدني همچون افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون،منقبض شدن عضلات،تغيير تنفس، مشت شدن دست ها و به هم فشردن دندان ها از نشانه هاي فيزيولو‍ژيک خشم مي باشند.
* موقعيت را ترک کنيد. زماني که فکر مي کنيد در صورت ادامه بحث ديگر نمي توانيد خشم خود را کنترل کنيد ادامه صحبت تان را به زمان ديگري موکول کنيد، با اين کار به خود و طرف مقابل فرصت مي دهيد تا از عصبانيت و خشم فاصله بگيريد و رفتار مناسب تري داشته باشيد. براي اين منظور مي توانيد بگوييد:" الان شرايط روحي مناسبي نداريم، ممکن است حرف هايي بزنيم که بعدا پشيمان شويم اجازه بدهيد در شرايط بهتري با يکديگر صحبت کنيم". و يا اين که" من الان عصباني ام، بعد در مورد اين موضوع صحبت خواهيم کرد".
* احساس منفي خود را بيان کنيد. نکته مهم اين است که اگر ناراحتي خود را به زبان نياوريد کسي نمي داند که شما چه احساسي داريد.به جاي نمايش خشم و پرخاشگري (مثلا اخم کردن ، سخن نگفتن،داد و فرياد زدن و فحاشي و بددهني) با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بيان کنيد. مثلا بيان کنيد "زماني که به حرف هاي من توجهي نمي کنيد، ناراحت مي شوم ". با بيان احساسات خود ، زمينه مناسبي براي حل مشکلي که چنين احساساتي را به وجود آورده است، فراهم مي کنيد.

پيامدهاي بددهني
فحاشي و بددهني ازاعتبارو احترام شما مي کاهد. روابط شما را با ديگران به خطر مي اندازد. موجب آزار ديگران مي شود و مهم ترين پيامد آن اين است که شرايط را بحراني تر و سخت تر مي کند.پس بهتر است در هنگام خشم خود را آرام کنيد. تکنيک هايي مانند تنفس عميق، شست و شوي دست و صورت، نوشيدن آب و پياده روي و گوش دادن به موسيقي ملايم در کاهش خشم و عصبانيت موثرمي باشد.

عذرخواهي کنيد
از عذرخواهي نترسيد. اگر متوجه شديد رفتار شما باعث ناراحتي و عصبانيت اعضاي خانواده شده است عذرخواهي کنيد. اين امر براي ترميم رابطه و کاهش اثرات زيانبار پرخاشگري ضروري مي باشد. مزاح کنيد. شوخي با خشم مغايرت دارد. ياد گرفتن اين که به واکنش هايمان بخنديم نه تنها به ما کمک مي کند که خشم خود را کاهش دهيم، بلکه به ما کمک مي کند با ديگران ارتباط بهتري برقرار کنيم.
در پايان اگر احساس مي کنيد که قادر به حل مشکل خود نيستيد و کنترل خشم مشکل جدي شماست از يک روانشناس و يا مشاور براي حل مشکل خود کمک بگيريد./خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

قاسمی
باسلام .دانش آموزی دارم که مدام با دانش آموزان دیگر درگیر هست و چون محل زندگی شان در روستا است به حیوانات به شدت آسیب می رساند و با خانواده ان روابط درستی ندارد.من با تشویق او به محبت حیوانات و نوشتن نام او در کلاس بعنوان محیط بان احساس می کنم در این مدت چند هفته ای این دانش آموز 12 ساله مقداری از پرخاشگریش کم شده است و حتی علاقه مند یادگیری مطالب درسی شده اما با مطرح کردن این موضوع به مسول اداره به عنوان شروع یک کار تحقیقی به راهکار من خندیدن و گفتن شما اول باید بروی و معنی پرخاشگری را بدانی و احترام به حیوانات یک مساله ی ارزشی است و ربطی به این چیزها ندارد از شما بعنوان خواهشمندم بعنوان یک مشاور در این مورد نظر بدهید.
رضوی
با آنانهائیکه به راهکار شما خندیدند و شما را مسخره کردند، همانطور برخورد کنید که با آن دانش آموز 13 ساله تان برخورد کردید.
مشاور
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید. کلام من در پاسخ خانم یا آقای قاسمی هست. من به عنوان یک کارشناس ارشد مشاوره باید بگم که روشی که شما ازش استفاده کردید، کاملا علمی و کارامد هستش. به هوش و خلاقیتتون آفرین می گم. این مدل آدما همه جا هستن پس سعی کنید با حرف نادرستشون، دلسرد نشید و هرچه محکمتر به راه تون ادامه بدید.
موفق باشید
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين