مهارتهاي تحصيلي
سؤالات متعدّد و دلمشغوليهاي دانشآموزان در مورد اينكه هرچه ميخوانيم، كمتر نتيجه ميگيريم مرا بر آن داشت دست به قلم ببرم و اين مجموعه تهيّه و تقديم شما گردد. شاید شما هم با من همعقیده باشید که نه تنها در برنامههای رسمی و غیررسمی آموزش و پرورش جایی برای آموزش مهارتهای تحصیلی دیده نشده بلکه در گذشتههاي دور نیز زمانی که ما دانشآموز بودیم بهصورت مدوّن از این دانش بیبهره بودیم و اگر اندک اطّلاعاتی نیز در این حوزه بهدست آوردهایم حاصل مطالعات فردی و توصیههای مقطعی مربّیان در ایّام امتحانات و کنکور بوده است .
پر واضح است که یادگیری و مطالعهي هدفمند نیز مثل بسیاری از فعّالیّتها و امور جاری نیازمند فراگیری و مهارت لازم است همچنانکه برای بهتر زیستن نیازمند به کسب مهارتهای زندگی اعم از تصمیمگیری، حلّ مسأله، خلّاقیّت، کنترل خشم و ... هستیم. برای بهتر و مؤثّرتر آموختن نیز باید خود را به علوم و فنون مربوطه مجهّز کنیم، چرا که بهترین ساعات، روزها و سالهای زندگی بهصورت رسمی و غیررسمی درگیر آموزشگاه و آموختن هستیم. تقریباً هر دانشآموزی مایل است که عادات و مهارتهای خود را برای رسیدن به موفّقیّت تحصیلی بهبود بخشد.
تحقیقات مکرّر پژوهشگران بیانگر این واقعیّت است که فقدان مهارتهای تحصیلی فشارها و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نموده لیکن، تنها معدودی از آنان، اقدام به فراگیری مهارتهای تحصیلی مینمایند. متأسّفانه بسیاری از دانشآموزان انجام تمرين و فنون مطالعه و یادگیری را کار سخت میدانند. امّا باید بدانند که هیچ راه آسانی برای موفّقیّت وجود ندارد. لیکن، آنها که این روشها را بهکار میگیرند معمولاً پاداش میگیرند، زیرا با کوشش کمتر مطلب بیشتری یاد میگیرند، از مطالعات خود لذّت میبرند و نمرات بالاتری کسب میکنند. بسیاری از افراد گمان میکنند توصیهها و فنون مطالعه صرفاً برای دانشآموز ضعیف کاربرد دارد در حالی که این مهارتها به دانشآموزان ضعیف و قوی هر دو کمک میکند چرا که بهرهگیری از دانش و مهارتهای تحصیلی توانايی دانشآموزان را ارتقا میبخشد.
در نتیجه معدّل درسی آنان بالا میرود. البتّه در زمینهي انواع مهارتهای تحصیلی کتابهای زیادی به چاپ رسیده است که بیانگر اهتمام نویسندگان و دلسوزان به این موضوع است. امّا آنچه در این کتاب ملاحظه میفرمايید دارای چند ویژگی مشخّص است :
1ـ ده مهارت اساسی تحصیلی که معمولاً در آثار نویسندگان پراکندگی داشت، در قالب یک مجموعه تدوین گردیده است.
2ـ سعی شده است به زبان ساده و قابل فهم برای دانشآموزان و دانشجویان بیان شود. 3ـ اگر چه هر مهارت به تنهایی مطالب بسیار زیادی را در بردارد. امّا تنها به بیان نکات اساسی و کلیدی مهم اشاره شده و چنانچه دانشآموزانی علاقهمند به کسب اطّلاعات بیشتر درخصوص هر مهارت باشند باید به منابع تفصیلی مراجعه نمایند.
4ـ تجربه بیش از دو دهه فعّالیّت در واحدهای آموزشی مؤلّف مؤیّد این واقعیّت است که مطالب انتخاب شده در این مجموعه میتواند بسیاری از نیازهای دانشآموزان و حتّی دانشجویان را پاسخگو باشد.
بنابراین به برنامهریزان دلسوز نظام آموزشی کشور پیشنهاد میکنم امکان آموزش رسمی این مهارتها را به فرزندان این مرز و بوم در قالب دروس رسمی و فوق برنامه مورد بررسی قرار دهند. به پدران و مادران عزیز عرض میکنم همچنانکه رانندگی بدون گذراندن دورههای آموزشی، پرخطر و غیرمنطقی است مطالعه و یادگیری نیز بدون داشتن اطّلاعات و دانش کافی کمثمر و غیر مؤثّر است. لذا ضروری است فرصت لازم را برای شرکت فرزندانتان در دورههای آموزشی فراهم نمايید و یا اینکه کتب مفید در این زمینه را تهیّه و در اختیارشان بگذارید.
به مدیران محترم مدارس پیشنهاد مینمایم تا به توانمندسازی دانشآموزان خویش در مواجه با مشکلات یادگیری کمک نمایند و ازاین رهگذر ضمن افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، علاوه بر کاهش اضطراب در آنان، افت تحصیلی را در واحد آموزشي خویش به حدّاقل برسانند.
در پایان به رسم وظیفه از نویسندگان کتابهایی که منبع اصلی مطالب این مجموعه از کتابهای آنان استخراج شده سپاسگزاری مینمایم. همينطور از دبيران محترم دبيرستان البرز كه در بخش نحوه خواندن دروس نظرات خوبي داشتند تشكّر ميكنم. همچنین از همسرم خانم زمانی که تایپ و ویرايش ادبی این مجموعه را عهدهدار بودند قدردانی میکنم.
همينطور از مدير محترم انتشارات وراي دانش كه با مشورتهاي ارزندهي خويش امكان انتشار اين اثر را تسهيل نمودند، سپاسگزارم.
مولف: اردشير كياني
پر واضح است که یادگیری و مطالعهي هدفمند نیز مثل بسیاری از فعّالیّتها و امور جاری نیازمند فراگیری و مهارت لازم است همچنانکه برای بهتر زیستن نیازمند به کسب مهارتهای زندگی اعم از تصمیمگیری، حلّ مسأله، خلّاقیّت، کنترل خشم و ... هستیم. برای بهتر و مؤثّرتر آموختن نیز باید خود را به علوم و فنون مربوطه مجهّز کنیم، چرا که بهترین ساعات، روزها و سالهای زندگی بهصورت رسمی و غیررسمی درگیر آموزشگاه و آموختن هستیم. تقریباً هر دانشآموزی مایل است که عادات و مهارتهای خود را برای رسیدن به موفّقیّت تحصیلی بهبود بخشد.
تحقیقات مکرّر پژوهشگران بیانگر این واقعیّت است که فقدان مهارتهای تحصیلی فشارها و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نموده لیکن، تنها معدودی از آنان، اقدام به فراگیری مهارتهای تحصیلی مینمایند. متأسّفانه بسیاری از دانشآموزان انجام تمرين و فنون مطالعه و یادگیری را کار سخت میدانند. امّا باید بدانند که هیچ راه آسانی برای موفّقیّت وجود ندارد. لیکن، آنها که این روشها را بهکار میگیرند معمولاً پاداش میگیرند، زیرا با کوشش کمتر مطلب بیشتری یاد میگیرند، از مطالعات خود لذّت میبرند و نمرات بالاتری کسب میکنند. بسیاری از افراد گمان میکنند توصیهها و فنون مطالعه صرفاً برای دانشآموز ضعیف کاربرد دارد در حالی که این مهارتها به دانشآموزان ضعیف و قوی هر دو کمک میکند چرا که بهرهگیری از دانش و مهارتهای تحصیلی توانايی دانشآموزان را ارتقا میبخشد.
در نتیجه معدّل درسی آنان بالا میرود. البتّه در زمینهي انواع مهارتهای تحصیلی کتابهای زیادی به چاپ رسیده است که بیانگر اهتمام نویسندگان و دلسوزان به این موضوع است. امّا آنچه در این کتاب ملاحظه میفرمايید دارای چند ویژگی مشخّص است :
1ـ ده مهارت اساسی تحصیلی که معمولاً در آثار نویسندگان پراکندگی داشت، در قالب یک مجموعه تدوین گردیده است.
2ـ سعی شده است به زبان ساده و قابل فهم برای دانشآموزان و دانشجویان بیان شود. 3ـ اگر چه هر مهارت به تنهایی مطالب بسیار زیادی را در بردارد. امّا تنها به بیان نکات اساسی و کلیدی مهم اشاره شده و چنانچه دانشآموزانی علاقهمند به کسب اطّلاعات بیشتر درخصوص هر مهارت باشند باید به منابع تفصیلی مراجعه نمایند.
4ـ تجربه بیش از دو دهه فعّالیّت در واحدهای آموزشی مؤلّف مؤیّد این واقعیّت است که مطالب انتخاب شده در این مجموعه میتواند بسیاری از نیازهای دانشآموزان و حتّی دانشجویان را پاسخگو باشد.
بنابراین به برنامهریزان دلسوز نظام آموزشی کشور پیشنهاد میکنم امکان آموزش رسمی این مهارتها را به فرزندان این مرز و بوم در قالب دروس رسمی و فوق برنامه مورد بررسی قرار دهند. به پدران و مادران عزیز عرض میکنم همچنانکه رانندگی بدون گذراندن دورههای آموزشی، پرخطر و غیرمنطقی است مطالعه و یادگیری نیز بدون داشتن اطّلاعات و دانش کافی کمثمر و غیر مؤثّر است. لذا ضروری است فرصت لازم را برای شرکت فرزندانتان در دورههای آموزشی فراهم نمايید و یا اینکه کتب مفید در این زمینه را تهیّه و در اختیارشان بگذارید.
به مدیران محترم مدارس پیشنهاد مینمایم تا به توانمندسازی دانشآموزان خویش در مواجه با مشکلات یادگیری کمک نمایند و ازاین رهگذر ضمن افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، علاوه بر کاهش اضطراب در آنان، افت تحصیلی را در واحد آموزشي خویش به حدّاقل برسانند.
در پایان به رسم وظیفه از نویسندگان کتابهایی که منبع اصلی مطالب این مجموعه از کتابهای آنان استخراج شده سپاسگزاری مینمایم. همينطور از دبيران محترم دبيرستان البرز كه در بخش نحوه خواندن دروس نظرات خوبي داشتند تشكّر ميكنم. همچنین از همسرم خانم زمانی که تایپ و ویرايش ادبی این مجموعه را عهدهدار بودند قدردانی میکنم.
همينطور از مدير محترم انتشارات وراي دانش كه با مشورتهاي ارزندهي خويش امكان انتشار اين اثر را تسهيل نمودند، سپاسگزارم.
مولف: اردشير كياني

براي تهيه اين كتاب مفيد با انتشارات ذيل تماس حاصل نمائيد :
ناشر: انتشارات وراي دانش
نشانی: تهران، میدان انقلاب، خیابان 12 فروردین، کوچه نوروز، پلاک 28
تلفن: 66475750 (10 خط)
همراه: 09392073901 / 09122073901
فکس: 66475808
www.varayedanesh.com
Email: vd_publisher@yahoo.com
ناشر: انتشارات وراي دانش
نشانی: تهران، میدان انقلاب، خیابان 12 فروردین، کوچه نوروز، پلاک 28
تلفن: 66475750 (10 خط)
همراه: 09392073901 / 09122073901
فکس: 66475808
www.varayedanesh.com
Email: vd_publisher@yahoo.com