پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۴۰
کد مطلب: 22631
۳۸
۴۱

دوپامین چیست؟ Dopamine

دوپامین با فرمول C6H3(OH)2-CH2-CH2-NH2
دوپامین چیست؟  Dopamine
میگنا: دوپامین از دو قسمت دوپ DOPE که در پزشکی به معنی شادی و amine امین به معنی اسید امینه ساخته شده است دوپامین یعنی آمین شادی بخش -اسید امینه شادی آور.
 
دوپامین نوعی پیام رسان عصبی از نوع کاتکولامین است که در بیشتر مهره داران و بی مهرگان وجود دارد و نقش فعال کنندگی دارد.دوپامین نورترانسمیتر مغزی است .

دوپامین به ما توانایی و انرژی و لذت می بخشد کمبود آن باعث خستگی و بی حوصلگی در افراد می شود . در حالیکه سروتونین حس خوشبینی و رضایت مندی را در وجود ما افزایش می دهد و تنش را نیز کاهش می دهد .

مردان در زندگی اغلب دوپامین کم می آورند . از سوی دیگر زنان بیشتر سروتونین کم می آورند که باعث احساس افسردگی در آنان می شود. اگر گوشت بیشتری بخورید بدنتان بیشتر سروتونین می سازد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو کشف کردند هورمون دوپامین نه تنها مسئول تولید نشاط و آرزو است بلکه در تولید هراس و ترس نیز دخالت دارد.

دوپامين یکی از مهمترین انتقال دهنده های نورون های مراکز عصبی است و بسیاری از بیماری های عصبی و روانی به اختلال در ترشح و عملکرد آن مربوط است. دوپامین برحسب نوع گیرنده هایی که در آن اثر می کند ممکن است تحریک کننده یا بازدارنده باشد. در نواحی مختلف مغز نورون های دوپامینرژیک شناسایی شده اند که یکی از مهمترین آنها هسته ی سیاه در مغز میانی است.

دوپامین از انتهای آکسون های نورون هایی که جسم سلولی آنها در هسته ی سیاه قرار دارد به درون اجسام مخطط در عقده های قاعده ای مغز آزاد می شود. آسیب دیدن نورون های دوپامینرژیک باعث بیماری پارکینسون(Parkinson) می شود.

در این بیماری تحلیل تدریجی نورون های دوپامینرژیک هسته سیاه باعث کاهش دوپامین در عقده های قاعده ای مغز می شود که این امر خود سبب پرکاری نورون های استیل کولینرژیک در این عقده ها می گردد و لرزش و سختی عضلات و ناتوانی در حفظ تعادل و انجام حرکات طبیعی پدید می آید.

در بیماری روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی(schizophrenia) نیز نورون های دوپامینرژیک مغز در گیرند و به نظر می رسد که فعالیت بیش از حد طبیعی این نورون ها و یا حساسیت زیاد گیرنده های آنها عامل بخشی از نشانه های اسکیزوفرنی باشد. اسکیزوفرنی با روان پریشی، توهم، هذیان و اختلال در تفکر منطقی همراه است.

آن دسته از داروهایی که باعث افزایش دوپامین در مغز می شوند نشانه های بیماری پارکینسون را کاهش می دهند و داروهای نورولپتیک(neuroleptics) که گیرنده های دوپامین را بازداری کرده و موجب کاهش فعالیت نورون های دوپامینرژیک می گردند نشانه های اسکیزوفرنی را تخفیف می دهند. معمولا بیماری های پارکینسون و اسکیزوفرنی را دو قطب کاهش و افزایش فعالیت دوپامین در مغز می دانند. اثر اغلب داروهای ضد روان پریشی جلوگیری از تحریک شدن گیرنده های دوپامین است.

برای دوپامین، رسپتورها یا گیرنده های متعددی شناسایی شده است که هرکدام در اعمال خاصی دخالت دارند. دوپامین و سایر کاتکولامین ها به وسیله ی یک آنزیم داخل نورون به نام مونوآمین اکسیداز(MAO)و یک آنزیم خارج نورون به نام کاتکول اومتیل ترانسفراز(COMT) تجزیه و بدون اثر می شود.میگنا دات آي آر، دوپامین پس از تجزیه شدن، ماده ای به نام هومووانیلیک اسید(HVA) به وجود می آورد که با اندازه گیری مقدار آن در مایع مغزی-نخاعی و پلاسمای خون و ادرار می توان به میزان فعالیت نورون های دوپامینرژیک مغز پی برد. دوپامین در نظام پاداش مغز و احساس نشاط و سرخوشی نقش دارد و برخی از مواد مخدر اعتیادآور مانند کوکائین باعث افزایش آزادشدن این انتقال دهنده می شود.

نتایج این یافته ها می تواند در این خصوص توضیح دهد که چرا عملکرد بد سیستم دوپامین تنها در پدیده های وابستگی و اعتیاد شرکت ندارد بلکه نقش مهمی هم در بروز بیماریهای چون اسکیزوفرنی و بعضی از انواع هراسهای بی مورد ایفا می کند. تاکنون اطلاعات بسیاری به دست آمده که نشان می دهند دوپامین تاثیرات مثبتی مثل پاداش و نشاط بر جای می گذارد اما نتایج این تحقیق اخیر حاکی از آن است که این هورمون می تواند از طریق عمل روی فضاهای مغزی همجوار با فضاهای مسئول پاداش سبب بروز رفتارهای منفی نیز بشود. در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می‌کند و احساس لذت و پاداش به او دست می‌دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همین سیستم است.

بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می‌شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آن پیدا می‌کنند. از بین مواد مخدر هروئین به سهولت در چربی حل می‌شود. مغز انسان نیز مقدار زیادی چربی دارد و بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در زمان کوتاه‌تری روی مغز اثر می‌کند. کدئین نیز که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می‌شود. در یک مطالعه روشن شده است که در معتادان، یکی از آثار سوء مصرف مواد، کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.


دوپامين و تاثير آنها بر رفتارها
در خصوص عملکرد دوپامین به عنوان عامل اصلی بسیاری از رفتارها و تفکرات ما میشود، لازم دانستم توضیح بیشتری در خصوص دوپامین بیاورم. دوپامین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی شناخته شده در مغز است که بطور طبیعی در بدن بسیاری از موجودات زنده وجود دارد، ناحیه ای که دوپامین در مغز بیشتر یافت میشود مربوط به قسمت هائی است که تنظیم کننده حرکات، احساسات و عواطف است.
دوپامین به عنوان پایدار کننده فعالیت های مغزی نقش بسیار مهمی در تنظیم جریان اطلاعات از مغز به سایر قسمت های بدن را دارد همچنین دوپامین تاثیر بسیار زیادی در کنترل حرکات و افکار دارد.
 
دوپامین به عنوان یک پیام رسان شباهت های زیادی به آدرنالین دارد. زمانیکه دوپامین به عنوان دارو تجویز میشود ، هدف تاثیر گذاری بر روی سیستم اعصاب سمپاتیک می باشد. بدینوسیله ایجاد افزایش یا کاهش در مکانیزمهای فشار خون و ضربان قلب با تجویز داروهای مربوط به این هورمون حاصل میشود. هر چند دوپامین توان تاثیر گذاری بر روی سیستم مرکزی عصبی را ندارد.
در مواردی بیماران پارکینسونی به علت کمبود دوپامین در مغز به این بیماری دچار هستند که در چنین مواردی تجویز دوپامین در قالب L-DOPA انجام می گیرد.


عملکردهای دوپامین
 1- تحرک پذیری
 دوپامین به عنوان یک بخش حیاتی در فرایندهای گردشی گره های عصبی نقش خاصی را بازی می کند. به این معنا که دوپامین در صدور دستوراتی که مربوط به کنترل حرکات از سوی مغز است بسیار حیاتی و مهم می باشد. کمبود دوپامین همانطور که عنوان شد باعث بیماری پارکینسون می شود که در آن بیمار توانائی کنترل حرکات جسمانی خود را ندارد.


2- احساس لذت
 یکی دیگر از نقش های دوپامین با توجه به اتصال آن به سیستم لذت بخشی مغز مربوط به احساس لذت است به این معنا که دوپامین به عنوان تامین کننده احساس لذت و همچنین تقویت رفتارهائیست که انگيزه دهنده به ما برای ادامه فعالیت های مشخصی می باشد. داروهائی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در افزایش یا کاهش عمکرد دوپامین مرتبط هستند، غالباً به عنوان داروهای اعتیاد آور می باشند هر چند که مغز پس از گذشت مدت زمانی از تجویز دارو و افزایش میزان دوپامین ، به شرایط افزایشی عادت خواهد کرد که قطع مصرف داروهای مربوط به دوپامین باعث ایجاد واکنش های مخالفی همانند افسردگی می شود.

همچنین در بررسی هائی که انجام شده است، محققین مشاهده کرده اند که در شرایطی که به نوعی برای شخص آزاردهنده می باشند یا شخص تمایل ماندن در آن شرایط را ندارد، دوپامین آغاز به ترشح می کند. نتایج این تحقیقات نشان داد که فعالیت دوپامین تنها مربوط به احساس های لذتی نبوده و در شرایطی که شخص انتظار اتفاقهای لذت بخش را نیز دارد، میزان فعالیت دوپامین افزایش پیدا می کند. هورمون مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی بیشتری می بخشد که کمبود آن باعث خستگی و بی حوصلگی در افراد می شود . در حالیکه سروتونین حس خوشبینی و رضایت مندی را در وجود ما افزایش می دهد و تنش را نیز کاهش می دهد.

مردان اغلب دوپامین کم می آورند . از سوی دیگر زنان بیشتر سروتونین کم می آورند که باعث احساس افسردگی در آنان می شود. پژوهشگران آمریکایی کشف کردند که هورمون دوپامین که در مغز ترشح می شود نقش دوگانه ای داشته و تنها منجر به بروز نشاط و آرزو نمی شود بلکه سبب بروز ترس و هراس نیز است.محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو کشف کردند هورمون دوپامین نه تنها مسئول تولید نشاط و آرزو است بلکه در تولید هراس و ترس نیز دخالت دارد.

نتایج این یافته ها می تواند در این خصوص توضیح دهد که چرا عملکرد بد سیستم دوپامین تنها در پدیده های وابستگی و اعتیاد شرکت ندارد بلکه نقش مهمی هم در بروز بیماریهای چون اسکیزوفرنی و بعضی از انواع هراسهای بی مورد ایفا می کند.

تاکنون اطلاعات بسیاری به دست آمده که نشان می دهند دوپامین تاثیرات مثبتی مثل پاداش و نشاط بر جای می گذارد اما نتایج این تحقیق اخیر حاکی از آن است که این هورمون می تواند از طریق عمل روی فضاهای مغزی همجوار با فضاهای مسئول پاداش سبب بروز رفتارهای منفی نیز بشود.

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می‌کند و احساس لذت و پاداش به او دست می‌دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همین سیستم است.

بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می‌شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آن پیدا می‌کنند. از بین مواد مخدر هروئین به سهولت در چربی حل می‌شود. مغز انسان نیز مقدار زیادی چربی دارد و بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در زمان کوتاه‌تری روی مغز اثر می‌کند. کدئین نیز که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می‌شود.

در یک مطالعه روشن شده است که در معتادان، یکی از آثار سوء مصرف مواد، کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است. وقتی مرکز لذت، که مرکز پاداش نیز نامیده می شود، فعال است، احساس خوشی و لذت در ما به وجود می آید. خوردن قطعه یی از یک کیک، مقداری ماکارونی یا هر غذای دیگری که دوست دارید، این مرکز را فعال می کند. برنده شدن در یک رقابت، پذیرفته شدن در یک آزمون، مورد ستایش قرار گرفتن و دیگر تجربه های خوشایند که شیرینی های روابط عاطفی نیز در این زمره قرار می گیرند، نیز این مرکز را فعال می کند. سلول های عصبی که مرکز لذت را می سازند، با زبان شیمیایی دوپامین با هم ارتباط برقرار می کنند. این مولکول به عنوان پیام رسان عصبی از یک نورون (سلول عصبی) به نورون دیگر می رود، بر میزان آزاد شدن پیام رسان از نورون های دیگر تاثیر می گذارد و احساسی از خوشحالی ملایم تا سرخوشی شدید را به وجود می آورد. داروهای اعتیادآور غلظت دوپامین را در مرکز پاداش مغز افزایش می دهند.

این داروها نسبت به یک عمل رفتاری، خوردن یک غذای خوشمزه یا برنده شدن در یک مسابقه و یک تجربه شیرین عاطفی در روابط غلظت دوپامین را بیشتر افزایش می دهند. البته هر دارو این کار را به شیوه متفاوتی انجام می دهد: کوکایین جلوی فعالیت مولکولی را می گیرد که در حالت عادی دوپامین هایی را که پیرامون نورون ها پخش شده اند، برداشت می کند. وقتی کوکائین همه جایگاه های روی این مولکول را که پروتئین ترابر نامیده می شود، اشغال کند، جایی برای دوپامین باقی نمی ماند. بنابراین دوپامین پیرامون نورون ها می ماند و مرکز لذت را روشن نگه می دارد.

آمفتامین ها نیز مانع فعالیت پروتئین ترابر می شوند. به علاوه آنها باعث آزاد شدن دوپامین از کیسه های کوچکی به نام وزیکول می شوند که نورون ها، دوپامین را درون آنها اندوخته می کنند. دوپامین بیشتر به مفهوم تحریک شدن نورون های بیشتری در مرکز لذت است.

 

دوپامین باعث نگرش مثبت می شود
دوپامین نوعی پیام رسان عصبی(واسطه شیمیایی عصبی) از نوع کاتکولامین است که نقش فعال کنندگی دارد، به عبارتی منجر به اعتماد به نفس و مثبت گرایی بیشتر در انسان می شود. همۀ ما می دانیم که کشتی تایتانیک غرق شد، ولی معتقدیم قایقی که ما سوار بر آن هستیم، بهتر است! همۀ ما می دانیم که رانندگی می تواند بسیار خطرناک باشد، ولی با دقت بیشتر، برای ما حادثۀ ناگواری اتفاق نخواهد افتاد.

این موضوع ربطی به فرهنگ انسان ها ندارد. انسان معمولاً تمایل دارد که به اطلاعات مثبت نسبت به اخبار منفی اهمیت بیشتری بدهد. ما نسبت به همه چیز، بیش از حد، خوش بین هستیم. اما چه چیزی باعث خوش بینی ما می شود؟ اگر اشتباهی رخ دهد، چه اتفاقی می افتد؟ افراد مبتلا به اختلال افسردگی روحی، اغلب بدبین هستند، گاهی هم واقع بین، ولی بیشتر مواقع، بدبینی غیر واقع بینانه دارند. چه چیزی تعیین کنندۀ میزان خوش بینی در انسان است؟

حال وقت آن فرارسیده که به دوپامین، نگاهی دیگر داشته باشیم. «شاروت اِت آل» در مقالۀ خود در مجلۀ سالانۀ «کارِنت بیولوژی»، در سال 2012، با عنوان "چگونه دوپامین باعث افزایش خطای خوشبینی در انسان می گردد" این گونه توضیح می دهد؛..."من اغلب در مورد انتقال دهندۀ عصبی دوپامین به عنوان مادۀ مخدر و اعتیادآور یاد می کنم! نقش دوپامین بسیار بیشتر از یک نشانۀ ظریف از "لذت بدست آوردن پاداش" که در رسانه ها از آن یاد می شود، است و در خطای پیش بینی، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. هنگامی که شما یک انتخاب اشتباه می کنید، در واقع، در انتظار بدست آوردن پاداشی هستید که بدست نخواهید آورد. این یک نوع خطا در پیش بینی است.


نقش دوپامین در پیش بینی های موفق و واکنش در برابر اشتباهات برای رفتار ما بسیار مهم است. این یکی از فرآیندهای بسیار دیگری است که به ما اجازۀ یادگیری از تجربیاتمان را می دهد و همچنین ما را برای اقدامات بعدی آماده می سازد. دوپامین را نمی توان مستقیماً به بیماران داد زیرا که قدرت عبور از سد خون مغز را ندارد. در این حالت پیش ساز «ال - دوپا» به بیمار تجویز می گردد که در زمان رسیدن به مغز، به دوپامین تبدیل می شود. هنگامی که «ال - دوپا» را به بیماران مبتلا به پارکیسون می دهند، در آنها افزایش یادگیری مشهود می گردد. این موضوع تا حدودی نامتقارن است، زیرا عموماً بیماران، مثبت گرایی را به منفی گرایی ترجیح می دهند."

حال پرسش این است که آیا دوپامین، به ویژه، باعث افزایش مثبت گرایی و الویت آن در انسان می گردد؟ برای آزمایش این موضوع پژوهشگران، بیست و یک فرد سالم را انتخاب و به گروهی از آنان یک دارونما و به گروه دیگر «ال - دوپا»، برای افزایش مقدار دوپامین در مغزشان را دادند. سپس از آنان خواسته شد که یک سری حدسیات خود را پس از اطلاع از آمار واقعی، به روز رسانی کنند. این حدسیات اساساً در مورد احتمال وقوع یک حادثۀ نفرت انگیز بود، برای نمونه؛ افتادن یک هلیکوپتر که در ارتفاع کم مشغول پرواز است و به روی سقف خانۀ شما سقوط می کند. سپس شرکت کننده باید مقدار احتمال درصد وقوع این حادثه را حدس می زد. در این هنگام شرکت کننده باید باور خود را، پس از اطلاع از آمار واقعی، به روز می کرد.

شما چه فکر می کنید؟ چند درصد احتمال دارد که یک هلیکوپتر به روی سقف خانه تان سقوط کند؟ در هر صورت، منفی یا مثبت، مردم احتمال پایین تر را تخمین می زنند. بیشتر مردم فکر می کنند که احتمال وقوع سقوط یک هلیکوپتر بر بام منزلشان بسیار کم است یا اصلاً وجود ندارد. حال اگر به شرکت کنندگان «ال - دوپا» داده شود، افزایش دوپامین باعث مثبت گرایی بیشتر هم می شود!

آنچه در این آزمایش دیده شد این بود که افراد در حالت عادی و پس از دیدن آمار واقعی و به روز شدن اطلاعات خود، در پیش بینی هایشان تجدید نظر کردند. انسان علاقه مند است که به واقعیت نزدیک تر باشد. مردم نظرات خود را در شرایط عادی با واقعیت تطبیق می دهند. شرکت کنندگان تحت تاثیر دارونما ها، پس از دیدن آمار واقعی، در پیش بینی خود در نزدیک تر شدن به واقعیت تجدید نظر کردند در حالی که شرکت کنندگان تحت تاثیر «ال - دوپا»، حتی پس از دیدن آمار واقعی و به روز شدن اطلاعات خود، در نظراتشان خللی وارد نشد. آیا این موضوع به دوپامین مربوط است؟

پژوهشگران در تلاش برای پاسخ به این پرسش به همان مقدار «ال - دوپا» که به شرکت کنندگان داده بودند، داروی ضد افسردگی سیتالوپرام دادند که باعث افزایش انتخابی سروتونین می گردد. با این حال هیچ تغییری در منفی یا مثبت گرایی افراد حاصل نشد. (سروتونین یا هیدروکسی‌تریپتامین؛ یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی منوآمینی است که توسط نورون‌های دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی مرکزی ترشح می‌شود.

سروتونین نقش مهمی در اعمال و وضعیت بدن موجودات دارد و کارآیی آن محدود به یک قسمت یا یک سیستم در بدن نمی‌گردد.) این دستاوردها بدین معناست که ؛ هنگامی که دوپامین افزایش می یابد، توانایی پیش بینی و دیدن نتایج منفی در انسان کاهش پیدا می کند. با وجود دیدن و دانستن نتایج منفی، ما فکر می کنیم که برایمان هرگز اتفاق نمی افتد! این موضوع احتمالاً دارای اهمیت است که بدانیم چرا افراد مبتلا به افسردگی، اغلب از حد متوسط، منفی گراتر هستند. امکان دارد که با افزایش دوپامین در آنها، کمکی به مثبت گرایی ایشان بشود تا به خلق و خویشان بهبودی بخشد. هر چند که هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود است و باید آزمایشات بیشتری در این مورد انجام پذیرد. این تحقیقات نشان دهندۀ این است که مثبت گرایی، احتمالاً و حتی برای افراد سالم، به افزایش مقدار دوپامین در انسان بستگی دارد.

داروهای پیش ساز دوپامین چیست
لوودوپا در مغز به دوپامین تبدیل می شود (همان ماده شیمیایی که در ماده سیاه مغز نیز ساخته می شود و در کنترل حرکات نقش دارد). لوودوپا اولین بار در دهه ی ١٩۶۰ معرفی شد و با اینکه پس از آن دهها داروی جدید برای این بیماری ساخته شده، همچنان موثرترین داروی علائم حرکتی بیماری پارکینسون لوودوپا است. این دارو می تواند روی تمامی علائم حرکتی اصلی این بیماری موثر باشد (حتی کندی حرکت که ناتوان کننده ترین علامت بیماری پارکینسون است).

ماده ای بنام کاربی دوپا نیز درون قرصهای لوودوپا گنجانده می شود تا اثر لوودوپا را تشدید کند و از عوارض لوودوپا (بخصوص تهوع و استفراغ) بکاهد. لوودوپا نوعی اسید آمینه است. پروتئین های غذایی نیز از اسید آمینه تشکیل شده اند. هم لوودوپا و هم اسیدهای آمینه ی پروتئین های غذایی از جدار روده جذب می شوند و بنابراین در صورتی که لوودوپا نزدیک وعده های غذایی مصرف شود جذب آن کند و ناقص خواهد بود چرا که اسیدهای آمینه ی پروتئینهای غذایی برای جذب شدن با لوودوپا رقابت می کنند. همین رقابت در موقع ورود اسیدهای آمینه غذایی و لوودوپا به مغز نیز وجود دارد. نتیجه اینکه بایستی بین هر وعده غذایی (بخصوص غذاهای پر پروتئین) و هر دوز لوودوپا فاصله زمانی باشد (ایده آل این است که هر دوز لوودوپا حداقل یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت پس از غذا مصرف شود).

تاثیر دوپامین در فرایند اعتیاد
هنگام بو کشیدن، تزریق یا خوردن ماده یی اعتیادآور، در بدن چه رخ می دهد؟ چرا این مواد باعث جست وجوی اجباری فرد برای آنها می شوند؟

چرا هنگام گذر از جای تهیه آن ماده یا مشاهده بساط مصرف یا دیدار با هم منقلی ها یا هم پیاله یی ها، هوس مصرف این نوع ماده ها در فرد بیدار می شود؟ چرا ترک اعتیاد می تواند طاقت فرسا و گاهی غیرقابل تحمل باشد؟ چرا دگرگونی هایی که یک ماده اعتیادآور به وجود می آورد، مدت ها پس از ترک مصرف آن، باقی می ماند؟ پاسخ همه این پرسش ها در مغز ما نهفته است.

استفاده نابجا از مواد اعتیادآور، دگرگونی هایی در مغز به وجود می آورد، نظام های انگیزشی آن را به یغما می برد و چگونگی فعالیت ژن های آن را تغییر می دهد. مغز یک معتاد هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی با مغز یک فرد عادی تفاوت دارد. هنگام تبدیل شدن یک مصرف کننده اختیاری به یک مصرف کننده اجباری، آبشاری از تغییرهای عصبی رخ می دهد که یکی از مهمترین آنها این است: کوکائین، نیکوتین، هروئین، آمفتامین و دیگر داروهای اعتیادآور، مرکز لذت مغز را تغییر می دهند.

پشت پرده مرکز لذت
 وقتی مرکز لذت، که مرکز پاداش نیز نامیده می شود، فعال است، احساس خوشی و لذت در ما به وجود می آید. خوردن قطعه یی از یک کیک، مقداری ماکارونی یا هر غذای دیگری که دوست دارید، این مرکز را فعال می کند. برنده شدن در یک رقابت، پذیرفته شدن در یک آزمون، مورد ستایش قرار گرفتن و دیگر تجربه های خوشایند نیز این مرکز را فعال می کند. سلول های عصبی که مرکز لذت را می سازند، با زبان شیمیایی دوپامین با هم ارتباط برقرار می کنند.

این مولکول به عنوان پیام رسان عصبی از یک نورون (سلول عصبی) به نورون دیگر می رود، بر میزان آزاد شدن پیام رسان از نورون های دیگر تاثیر می گذارد و احساسی از خوشحالی ملایم تا سرخوشی شدید را به وجود می آورد. داروهای اعتیادآور غلظت دوپامین را در مرکز پاداش مغز افزایش می دهند.

این داروها نسبت به یک عمل رفتاری، خوردن یک غذای خوشمزه یا برنده شدن در یک مسابقه، غلظت دوپامین را بیشتر افزایش می دهند. البته هر دارو این کار را به شیوه متفاوتی انجام می دهد: کوکایین جلوی فعالیت مولکولی را می گیرد که در حالت عادی دوپامین هایی را که پیرامون نورون ها پخش شده اند، برداشت می کند. وقتی کوکائین همه جایگاه های روی این مولکول را که پروتئین ترابر نامیده می شود، اشغال کند، جایی برای دوپامین باقی نمی ماند. بنابراین دوپامین پیرامون نورون ها می ماند و مرکز لذت را روشن نگه می دارد.
آمفتامین ها نیز مانع فعالیت پروتئین ترابری می شوند. به علاوه آنها باعث آزاد شدن دوپامین از کیسه های کوچکی به نام وزیکول می شوند که نورون ها، دوپامین را درون آنها اندوخته می کنند. دوپامین بیشتر به مفهوم تحریک شدن نورون های بیشتری در مرکز لذت است. هروئین نورون های دارای دوپامین را تحریک می کند تا این مولکول پیام رسان را به ناحیه یی از مرکز لذت به نام هسته آکومبًنس رها کنند. به علاوه، هروئین همان نورون هایی را تحریک می کند که مخدرهای طبیعی مغز آنها را تحریک می کنند. الکل باعث آزاد شدن دوپامین، سروتونین (که احساس خوشی را در ما تنظیم می کند) و مخدرهای ذاتی مغز می شود.

الکل میزان گلوتامات را نیز تغییر می دهد. این پیام رسان عصبی، نورون هایی را تحریک می کند که باعث سرخوشی آغازین الکل می شوند. به علاوه، الکل میزان تولید مولکولی به نام گابا را تغییر می دهد. گابا از تحریک شدن نورون ها می کاهد و در نهایت بیشتر الکل نوش ها را خواب آلود می سازد.


خوشی به ناخوشی می رسد
 تا اینجای داستان، زیاد بد نیست، مرکز لذت تحریک می شود و فرد سرخوشی فراوانی را تجربه می کند. اما یک داروی اعتیادآور در درازمدت نمی تواند چنین اثرهایی داشته باشد. با مصرف پیوسته دارو، دگرگونی های پایداری در مغز به وجود می آید: مصرف داروی اعتیادآور، تعداد گیرنده های دوپامین را کاهش می دهد.

گیرنده ها به زبان ساده دستکش های مولکولی هستند که روی نورون ها قرار دارند و پیام رسان های عصبی در حال گذر را همانند توپ پرتاب شده، به چنگ می آورند. اما هرچه مصرف داروی اعتیادآور ادامه پیدا کند، شمار گیرنده های دوپامینی بیشتر کاهش می یابد زیرا مغز تلاش می کند مرکز لذت را که بیش از اندازه فعال شده است، از راهی آرام کند. داشتن گیرنده کمتر به مفهوم این است که دوپامین کمتری به دام می افتد و در نتیجه، مرکز لذت آرام می شود. اما اکنون قانون «نتیجه های ناخواسته» به اجرا درمی آید. وقتی شمار گیرنده های دوپامین کاهش یابد، ضربه یی که برای ایجاد خوشی و لذت به کار گرفته می شود، کارساز نیست.

این رویداد، اساس مولکولی تحمل است. یعنی، دارو پس از مصرف پیوسته، همان اثرهای آغازین را ندارد و معتاد برای به دست آوردن سرخوشی آغازین، باید مقدار مصرف خود را بالاببرد. اما مشکل بدتری هم وجود دارد.

نابودی گیرنده های دوپامین به مفهوم این است که تجربه هایی که در حالت عادی احساس خوشی و لذت به وجود می آورند، عقیم می مانند. یک غذای خوشمزه، یک گفت وگوی جالب یا یک پیغام عالی، هیچ کدام به اندازه دوران پیش از اعتیاد، هیجان و خوشی به پا نمی کنند. از این رو معتادان به این باور می رسند که تنها راه فرار از احساس بیچارگی و درماندگی، اضطراب و نگرانی و حتی افسردگی، مصرف داروی بیشتر است.

به عبارت دیگر، مصرف آغازین ممکن است برای به دست آوردن خوشی و لذت باشد، اما اعتیاد به خاطر دوری از حقارت، نگرانی و ناامیدی بی پایان است. درد و رنج ترک اعتیاد نیز نتیجه مستقیم دگرگونی هایی است که دارو در دستگاه دوپامینی مغز به وجود می آورد. ترک اعتیاد و پرهیز از مصرف دارو، مغز را از تنها منبع دوپامینی که احساس خوشی را می آفریند، محروم می سازد.

بدون آن به نظر می رسد زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد. برای نمونه، وقتی یک هروئینی به هروئین مورد نیاز خود دست پیدا نمی کند، به شدت به درد حساس می شود، پیوسته به دل آشوبی و تهوع دچار می شود و لرزش غیرارادی دارد. از این رو، متخصص ها، اعتیاد را نوعی بیماری مغزی می دانند: بیماری که با عمل ارادی مصرف دارو آغاز می شود، اما وقتی فردی به این بیماری دچار شد، دیگر نمی توان به او گفت: «بس کن»، درست همان طور که به یک سیگاری نمی توان گفت به آمفیزم دچار نشو. خلاصه، آغاز کار ممکن است ارادی باشد، اما پایان این طور نیست.


بازگشت خرابکار
 اگرچه پایه زیست شناختی اعتیاد، تحمل دارو و ترک اعتیاد تا حدود زیادی شناخته شده است، توضیح بازگشت این بیماری مشکل تر است. پرهیز از مصرف دارو اجازه می دهد گیرنده های دوپامین به حالت عادی بازگردند. بنابراین، پس از دوره یی درد و رنج ترک اعتیاد، مغز هوس دارو را رها می کند. اما اعتیاد در عمل یک بیماری بازگشت کننده است. مرکز لذت، که به مرکز اعتیاد تبدیل می شود، ارتباط نزدیکی با حافظه دارد و خاطره های بهره گیری نادرست از دارو به اندازه یی با دوام است که حتی مشاهده یک بازوی عریان می تواند بار دیگر آنها را زنده کند. مانند سگ پاولف که هنگام شنیدن صدای زنگ «زمان غذا»، آب در دهانش جمع می شد، معتاد هنگام دیدن، شنیدن یا بوییدن پسمانده های مصرف داروی مخدر، آرزوی مصرف دارو را در سر می پروراند.

بازگشت اعتیاد ممکن است بازتاب تغییرهای ژنتیکی بادوام باشد. داروها می توانند به صورت کلیدهای DNA رفتار کنند و ژن ها را خاموش یا روشن کنند. برای نمونه، اعتیاد به کوکایین باعث کاهش فعالیت ژنی می شود که در تولید گیرنده های دوپامین نقش دارد. اگر این ژن پیوسته غیرفعال بماند، اساس بازگشت اعتیاد را پی ریزی می کند. ژن ها ممکن است دست کم تا اندازه یی توضیح دهند چرا برخی بیش از دیگران در خطر اعتیاد قرار دارند.

پژوهشگران دریافته اند همان دستگاه دوپامینی که داروها آن را فعال می کنند، با تجربه های تازه نیز می تواند روشن شود. از این رو پیشنهاد شده است افرادی که در پی تجربه کردن «چیز تازه بعدی» هستند، ممکن است تلاش کنند همان دستگاه دوپامینی اصلی را تحریک کنند. اگر آنان تجربه تازه یی انجام ندهند، ممکن است آن را به نحوی با داروها انجام دهند. در حقیقت، افرادی که وسواس گونه در پی تازگی هستند، بیش از افرادی که به چیزهای پیشین خشنود هستند، به استفاده نادرست از داروها گرایش دارند. به نظر می رسد به دنبال تازگی بودن، اساس ژنتیکی دارد.

بنابراین شاید اعتیاد نیز یک عامل وراثتی داشته باشد. البته ژن ها می توانند خطر اعتیاد را نیز کاهش دهند. بسیاری از آسیایی ها گونه هایی از ژن هایی را دارند که سوخت و ساز الکل را تنظیم می کنند. در نتیجه، آنان پس از نوشیدن الکل واکنش شدیدی تری از خود نشان می دهند که به صورت برافروختگی، تهوع و تپش قلب شدید خود را نشان می دهد. این واکنش می تواند نوعی دفاع ذاتی در برابر الکلیسم باشد، زیرا مردم دوست دارند از چیزهایی که آنان را ناراحت می کند، دوری کنند.


کاش دوری از اعتیاد برای دیگران نیز به همین سادگی بود معتاد شوید
از سه دهه پیش، دانشمندان می دانستند که مغز، مواد روانگردان تولید می کند. نخستین بار موادی به نام اًنکفالین ها به عنوان مخدرهای طبیعی بدن معرفی شدند و خیلی زود هم ساخت های طبیعی همه داروهایی که نادرست استفاده می شوند، در مغز شناسایی شد. این مواد به عنوان آرام بخش های طبیعی بدن کار می کند و بسیاری از آنها مرکز لذت را فعال می کنند. اما مرکز لذت فقط برای خوشی و آرامش نیست. دانشمندان باور دارند که فعال شدن این مرکز محرک اصلی انگیزش و مشوقی برای فراگیری و تکرار است. خوردن غذا ممکن است عمل خوشایندی باشد، اما هدف اصلی از این رفتار، حفظ زندگی است. لذتی که با بوهای مطبوع و شکم پر همراه است، انگیزه و محرکی برای ترغیب کردن جاندران به عادت خوردن است تا بقای آنها تضمین شود.

مغز مدارهایی دارد که مرکز لذت را با رفتارهای سازشی پیوند می زنند. این مدارها به تجربه مفهوم و اهمیت می بخشند. مفهوم پیدا کردن تجربه به ارزیابی نیاز دارد. پس از ارزیابی، رفتار مغز برای تدبیر سازشی تنظیم می شود. این فرآیند مفهوم بخشیدن به تجربه به ذخیره خاطره ها و در نهایت یادگیری نیاز دارد.

مغز برای کمک کردن به این یادگیری، تجربه ها را به احساس ها پیوند می زند. از این رو، ما علاوه بر اینکه از خواندن کتاب می آموزیم، از این کار لذت هم می بریم و این سرخوشی را می توانیم تا اندازه یی تقویت کنیم که بی کتاب چون معتاد بی دارو باشیم. خلاصه اگر از خوردن، آشامیدن، ورزش کردن، مطالعه کردن و خلاصه از زندگی لذت می بریم، به مخدرهای ذاتی و مرکز اعتیاد ذاتی آن مدیون هستیم. اگر اعتیاد چهره زندگی را برای برخی تاریک کرده است، به علت تداخل عمل مخدرهای بیرونی با مخدرهای درونی است. به نظر می رسد خوشبختی و تیره بختی ما در دست اعتیاد است. بنابراین برای رهایی از اعتیاد باید به فعالیت ها و رفتارهای مثبت معتاد شویم.


منابع:
1- فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز
تالیف: دکتر سید علی حائری روحانی
2- ترجمه متن خارجي با تلخیص: فرشاد سجادی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ممنون. خیلی وقت بود دنبال چنین مطالبی میگشتم فقط کاش درمورد اثر دوپامین در درمان پارکینسون هم نوشته بودین!!!
فریده
Iran, Islamic Republic of
ممنون که این اطلاعاتو در اختیار ما هم گذاشتین.منم با این دوستمون موافقم .کاش در مورد اثر دوپامین در بیماری پارکینسون چیزای بیشتری نوشته بودین مثلا این که چرا یک دفعه در پارکینسون نورون های تولید کننده ی دوپامین از بین میرن
بهرام
United States
عالی عالی.باعث افتخار بنده هست که بتوانم با شما بصورت حضوری آشنا شوم.در صورتی که کاری از دستم بربیآید مضایقه نخواهم کرد. عمیقا خواهشمندم دوستی خودتان را از من دریغ نفرمآئید.با تشکرات فراوان
ف ر
Iran, Islamic Republic of
بسیار خوب
مریم بازگیری
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ضمن تشکر از مطالب خوبتون
میخواستم ببینم برای این مطلب دوپامین رفرنس دارید میخواهم از اون برای مطالب پایان نامه ام استفاده کنم
فرهاد
Romania
سلام، رشتتون چيه؟ در صورتيكه بتونم كمكى در مورد پايان نامتون انجام بدم ، خوشحال ميشم
سایه
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بود. شاید به جرات بگم یکی از مفیدترین و بهترین مطالبی بود که تا حالا خوندم.
صمیمانه خسته نباشید میگم، ممنونم.
حامد
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر،
چرا دکتری مجبور میشه در یک نسخه، یک دارو برای افزایش سروتونین و یک دارو برای انسداد گیرنده های دوپامینی تجویز کنه؟
عارف
Iran, Islamic Republic of
مطالب فوق العاده بودند . لطفا از تاثیر شهوت گرایی و پورنوگرافی بر مغر و ترشح دوپامین هم اطلاعاتی قرار دهید. با تشکر فراوان ز شما
م.م.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از مطالب بسیار ارزشمندتآن
من تمام متن را با دقت خواندم ولی به جواب سوالی که در ذهن داشتم نرسیدم اینکه بعد از ترک اعتیاد و مصرف دارو برای مهار دوپامین فرد دچار افسردگی شدید خواهد شد برای درمان این افسردگی چه باید کرد ؟
م.م
Iran, Islamic Republic of
در ادامه اینکه آیا این افسردگی گذراست یا تا آخر عمر دامنگیر فرد است و او را وادار به مصرف مواد خواهد کرد؟
Iran, Islamic Republic of
خيلي عالي و به روز گفته شده بود وقابل فهم ممنون
فرهاد
Romania
عالى بود، ممنون از مترجم عزيز فرشاد سجادى و دكتر حائرى روحانى
اشکان
United States
فوف العاده بود,مفیدترین مطلب علمی ای بود که تا بحال خونده بودم.ایول دارید خداییش
Amir
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشی ممنون عالی بود
شهلا
Iran, Islamic Republic of
بسيلر عالي و سودمند
ممنون
هاشم
Iran, Islamic Republic of
خیلی کامل و جامع بود استفاده کردم
لطفا در مورد آدرنالین هم کامل مطلب درج کنید ممنون میشم سپاس
ناصر
Iran, Islamic Republic of
عالی بود بهترین مطلب علمی و قابل درک در مورد دوپامین ممنون میشم به این دو تا سوال هم جواب داده بشه. اینکه بعد از ترک اعتیاد و مصرف دارو برای مهار دوپامین فرد دچار افسردگی شدید خواهد شد برای درمان این افسردگی چه باید کرد ؟
در ادامه اینکه آیا این افسردگی گذراست یا تا آخر عمر دامنگیر فرد است و او را وادار به مصرف مواد خواهد کرد؟
لعیا
Iran, Islamic Republic of
با سلام مطالب خیلی خیلی خیلی اموزنده و عالی بود.خواهش میکنم منو در انجمن بیماران پارکینسون یایک گروه که بیماران پارکینسون باشند عضو کنید.یاهم بهتر ین دکتر برای درمان پارکینسون در هر کجای ایران یا خارج معرفی کنید.ارادتمند تان لعیا layatalati26@gmail.com
م.نعیمی
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب
همسرم پارکینسون دارد ولی من فکر می کنم داروهایش (مادوپار.رستین.ارتان و امورول) در او کم خونی بوجود اورده و ناتوان شده است. او 40 سال دارد و اخیرآ نیز با مصرف دارو بدتر می شود و بدون دارو حالش بهتر است . انگار معجزه ای رخ داده و پس از ده سال پارکینسون قصد جدایی از همسرم را دارد . ان شاءالله . لطفن راهنمایی کنید . گیج شده ایم
سپاس
Romania
واقعا ممنونم خیلی عال بود خسته نباشید
الهه
Germany
سلام، علت اصلی کم شدن ترشح دوپامین کم خونی یا نبود آهن بدن است اینکه همسر شما با خوردن داروها دچار کم خونی می شودبا کم شدن دوپامین در بدنشان حالشان بدتر میشود و قطع داروها باعث بهبودشان خواهد شد
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب خوبتون
شاپور
Iran, Islamic Republic of
عالیه، کاش توضیح داده شده بود که چ موادی میتواند به جای مخدر، به کار رود تا مغز را به حالت عادی باز گرداند
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام از متن و سایت خوبتون
من میخواستم قرص این ماده رو بگیرم و مصرف کنم میخواستم بدونم این کار به صلاحم هست یا نه؟ممنون میشم جواب بدید
مریم
سلام خسته نباشید درصورت امکان اطلاعات جامع تری از دوپامین ونحوه اندازه گیری اون میحاستم ینی ایا از طری اندازه گیری خون ،بزاق،ادرار میشه اندازه گیری کرد اونو؟ومهم ترین تغییر شیمیایی بدن دراین بیماری چی هست ؟ممنون
فروغ
Singapore
بسیار مطلب جامعی بود
سپاس از وقتی که برای اماده کردن ان صرف کرده اید
wajhuddin sais
Afghanistan
موضوع مفید وعالی بود .
یک سوال . آیا ادویه دوپامین مانند هورمون دوپامین حین تاثیرات را دارد یاخیر .
وهاب
Romania
خیلی عالی بود ..لطفا بفرمائید چه چیزهایی منبع ورامین هستند
من همیشه بی حوصله هستم و بی انگیزه و ضعف عمومی دارم ...و خیلی اوقات بی جهت گریه میکنم
وهاب
Iran, Islamic Republic of
چه دارویی باید مصرف کنم که دوپامین داشته باشه و بدون عوارض باشه
من اغلب بی حوصله و بی انگیزه هستم و نا امید
محمد آصف
بسیار آموزنده و مفید
مریم کفشگر
Germany
عالی ولی چی بخوریم انگیزه بگیریم تمام محرکها و اس اس ار ها واس ان ار ها خوردم نتیجه ندیدم
جواد
Iran, Islamic Republic of
سلام...میخواستم بپرسم آیا اندازه گیری کمی متابولیت هایی مثل NAA و MI و GABA می تواند در تفسیر از بین رفتن مراکز اصلی دوپامینرجیک کمک کند و تا چه حد امکان این هست که با بلاک مسیر عصبی بین مراکز لذت و حافظه به ترک اعتیاد کمک کرد؟
Iran, Islamic Republic of
ممنون
علی ش
Romania
من اعتیاد به شیشه و قبل آن به هروئن داشتم.الان فقط متادون.هر چند سال بیمار میشم و احساس توهم میکنم.احساس میکنم همه متوجه افکارم هستند و با کارها و سرو صدا میخواهند افکار من رو تغییر بدهند.وشدیدا افکارم بهم ریخته میشود.توهم از یکطرف و کنترل و حس تعقیب.دکترم به من مدام الانزاپین تجویز میکند،ولی با خوردن آن حالم بدتر میشود.البته دوره را رد میکند.ولی با مصرف دارو کلا"زندگی برای من عذاب میشود.نه از خانه بیرون میتونم برم و نه باکسی در تماس باشم.خوابم هم شده پارههایی از توهم و گیر افتادن و ترس و چرندیات.دکتر به من میگه داروت فقط الانزاپین.به عبارتی بسوز و بساز.دارو را که نمیخورم خواب و زندگیم بهتر میشود .ولی اطرافیان مدام ترس مریض شدنم را دارند و مدام اعصاب خوردکنی.بار آخر که بیمار شدم ۶ ماه قبلش چند بار شیشه کشیدم.
حالا اگر من چیزی مصرف نکنم بازهم باید ترس بیماری داشته باشم.وبا این الانزاپین چه کنم.دکتر با کلی التماس راضی شده به جای آن هالوپریدول مصرف کنم.این از بدم بدترم کرد.من ۲ میل لورازپام و ۲۵۰ میلی دپاکین و ۲۵ میلی کوئتیاپین هم مصرف میکنم و ۴۰ سال سنم .ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.
مجتبا
United States
سلام بسیار آموزنده و روشن بود من 15 سال تخریب انواع مواد مخدر سنتی وشیشه را داشته ام ودر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 حدود 5ساله درمان شدم والآن افتخار راهنما شدن دراین انجیو را دارم برای تهیه مقاله اتفاقی به این سایت آمدم وخیلی لذت بردم مظلب آخر واقعآ حکیمانه بود و دوستانی که در گیر مواد صنعتی هستند وتا الآن راه مناسبی برای آن پیدا نکرده اند میتوانند به آدرس کنگره 60 www.coمراجعه وتحقیق نمایند که این انجیو با درمان بیش از 240000درمان شده قطعی در دنیا دارای رکورد درمان میباشد.
خدا قوت وبه امید ایرانی سر بلند پیروز باشید.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من این مطلب را در کتاب دکتر حائری پیدا نمی کنم . اگر ممکنه منبع دقیق تر بدید.
جواد
Iran, Islamic Republic of
ممنون ازمطالب خوبتون
کافشانی
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون از مطلب اما افسوس که دارو ایرانی هیچ اثری ندارد ودارو خارجی نیز خیلی کران وکم یاب است
Iran, Islamic Republic of
این بهترین مطلبی که تا کنون خوندم در مورد افراد معتاد سوالاتی توذهنم بود که فهمیدم واینکه خداوند چقدر دقیق وپیچیده انسان رو خلق کرده ممنون از شما
اميرحسين
India
سلام تشكر بابت توضيحاتتون…
يه سوال داشتم كساني دچار عارضه بويايي چشايي طولاني مدت بعد از كرونا ميشوند ممكنه كه سطح دوپامين خون آنها بهم خورده باشه و علت اين باشه؟ و راه كارش چي هست؟
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين