پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۶
کد مطلب: 23005
۳۷
۳۹
آناتومي مغز Anatomy Brain

لوب ها و شيارهاي مغز + شكل

لوب ها و شيارهاي مغز + شكل
مغز انسان حدود 1500 گرم وزن داشته كه كلاً داخل جمجمه قرار دارد .
مغز از قسمتهاي زير درست شده است :
1- نيم كره هاي مغز
2- تالاموس و عقده هاي عصبي قاعده اي
3- مغز مياني
4- پل دماغي
5- مخچه
6- بصل النخاع
 

نیمکره های مغز
نیمکره های مغز دو عدد بوده که از نظر نردبان تکاملی جدیدترین قسمت مغز می باشند . آنها هدیه اصلی خداوند به انسان بوده و تکامل آن از پستانداران از حدود پنجاه میلیون سال پیش شروع شده و در انسان نماهائی مانند « استرالوپیتکوس» به اوج خود رسید (2 میلیون سال پیش ) .

اختصاص ترین صفت تکاملی ازدیاد تعداد یاخته های عصبی بوده که پیشرفت شایان آن را در « هموهابیلیس» و « هموارکتوس » می توان مشاهده کرد . دوران طلائی بزرگ شدن مغز در « نئاندرتال » « و هموساپینس» (حدود یکصد هزارسال پیش ) آغاز و به انسان ختم می شود .

بدون نیمکره های مخ ، انسان جاندار بی شعوری بیش نیست. تکوین شعور انسان عبارت بوده است از ازدیاد یاخته ها (نتیجتاً اضافه شدن وزن مغز) و ارتباطات آنها با یکدیگر برای بهتر شدن قدرت پردازش اطلاعات محیطی و درونی . در « مرگ مغزی » این قدرت از بین میرود چون کل ساختار مغز مضمحل می شود.

در درون نیمکره ها حفره هایی پر از مایع نخاعی و جود دارند که بطن ها نامیده می شوند. دو نیمکره توسط جسم پینه ای به هم متصل می باشند که در حقیقت ارتباط اصلی نرونهای دو نیمکره با هم می باشند.
 
 قسمت های مختلف تشکیل دهنده نیمکره ها شامل قسمت های زیر است :
 
لوبهاى اصلى نیمکره هاى مخ شامل:
1- لوب پیشانى (Frontal Lobe) که یک ناحیه مهم حرکتی است.
2- لوب گیجگاهى (Temporal Lobe) که در ادراک شنوایی نقش دارد.
3- لوب آهیانه (Parietal Lobe) که منطقه درک حسی است (تشخیص حس های پیکری)
4- لوب پس سرى (Occipital Lobe) که منطقه درک بینایی محسوب می شود.
 
شیارهاى عمده نیمکره هاى مخ عبارتنداز:
1- شیار خارجى یا جانبی (Lateral) یا شیار سیلوین (Sylvian)
2- شیار مرکزى (Central) یا شیار رولاندو (Rolando)
3- شیار کالکارین (Calcarine)
4- شیار پاریتو  اکسیپیتال (Parieto-Occipital)

شیار مرکزی (شیار رولاندو)، لوب های فرونتال (پیشانی) و پاریتال (آهیانه) را از یکدیگر مجزا می کند.
لوب تمپورال (گیجگاهی) ازطریق شیار خارجی (شیار سیلویوس) از لوب های فرونتال و پاریتال جدا می گردد.
شیار پاریتو-اکسیپیتال (شیار آهیانه ای-پس سری)، لوب های پاریتال و اکسیپیتال را از یکدیگر جدا می کند.

 
 
 لوب پیشانی
لوب پیشانی مهمترین قسمت تکامل یافته مغز است. مخصوصاً در انسان و انسان نماها این قسمت فوق العاده وسعت پیدا کرده است. قسمتهای خلفی لوب پیشانی ویژه فرمانهای حرکتی بوده و از هم گسیختگی نسج این قسمت باعث از کارافتادگی یک اندام می شود . تحریک هر قسمت از اندامها و سر بر روی مکان مخصوصی از این نوار باریک وجود دارد ، قسمتی از این ناحیه ، که بین دو نیمکره وجود دارد، مختص حرکات اندامهای تحتانی می باشد.

درقسمت قدامی ناحیه حرکتی سرو دست مرکز کنترل حرکات چشم وجود دارد . در نیمکره چپ ، مرکز حرکتی تکلم درلوب پیشانی می باشد. از هم پاشیدگی نسوج این ناحیه باعث گنگی شده و بیمار قادر به گفتار نیست .آنچه از لوب پیشانی باقی می ماند عبارتست از ناحیه ای که در جلو قرار داشته و مرکز شعور، منطق، تفکر و تا حدودی حافظه است. از بین رفتن این قسمت از مغز در دو طرف منجر به کم اهمیت دادن اصول اخلاقی شده و تصمیمات بیمار انفعالی می گردد . اگر آسیب بسیار شدید باشد خلاقیت حرکات از بین رفته و ممکن است با حالت اغماء اشتباه شود. یکی از راههای درمان امراض روانی، در ابتدای سده حاضر، عبارت بود از تخریب دو طرفه قسمتهای عمقی لوب های پیشانی و تبدیل بیمار به فردی که از نظر اجتماعی بیشتر قابل تحمل باشد . متأسفانه اثرات سوء این عمل جراحی باعث شد که بعداً کمتر مورد استفاده قرار گیرد .


لوب آهیانه ای
وظایف لوب های آهیانه ای در طرف راست و چپ تا حدودی با هم فرق می کنند. علاوه بر تشخیص محل درد، گرما ، لمس و محسوسات عمقی در باریکه پشت شیار مرکزی، لب آهیانه ای در طرف راست بینش فضائی را در شخص بوجود می آورد. عوارض عمقی لوب طرف راست منجر به از دست دادن جهت یابی فضائی فرد گشته وطرف چپ بدن را در کارهای روزمره فراموش می کند .

به حوزه بینائی چپ توجه نکرده و مثلاً ریش خود را در طرف چپ نمی تراشد ، چنین شخصی ردیابی فضائی خود را از دست می دهد . شدت عارضه در بعضی بحدی است که بیمار عضوی در طرف چپ بدن خود را از یاد می برد و فکر می کند مربوط به شخص دیگری است . لب آهیانه ای در طرف چپ علاوه بر جهت یابی فضائی و محسوسات طرف راست ، وظیفه تکلم را نیز بعهده دارد . اختلال در ریاضیات ، محاسبه ، تشخیص راست و چپ بدن ،خواندن و نوشتن و تکلم پس از آسیب رسیدن به لوب آهیانه چپ دیده می شود .

لوب پس سری
لوب پس سری مسئولیت بینائی را عهده دار بوده و آسیب رسیدن به این ناحیه شخص را بطورکامل یانافص نابینا می کند.
یکی از بهترین محسوسات محیطی که به وسیله آن مکانیسم پردازش اطلاعات در مغز به وسیله فیزلوژیست هائی مثل « هوبل » و « ویسل » در دانشگاه هاروارد برملا گشته عبارت است از « حس بینائی » این دو دانشمند به طور سیستماتیک پردازش اطلاعات را از شبکیه تا لوب پس سری دنبال کردند.

کار اصلی این پژوهشگران عبارت بود از ثبت تحریک پذیری سلول های شبکیه ، ایستگاه زانوئی و قشر خاکستری مخ ( سلول های ساده ،پیچیده و فوق پیچیده ) در مناطق به اصطلاح 17 و18و19 « برودمن » لازم به یادآوری است که « برودمن» پژوهشگری بود که سطح مغز را از 1 تا 52 منطقه بر حسب انواع یاخته های قشر خاکستری طبقه بندی کرد. مثلاً منطقه 46 ویژه حافظه بوده و 44 بیان تکلم را به عهده دارد . « هوبل و ویسل» دریافتند که به ترتیب که اطلاعات از یک ایستگاه به ایستگاه دیگری منتقل می شده پیچیده تر و به حقیقت نزدیک تر می شود . مثلاً سلول های شبکیه و ایستگاه زانوئی فقط به بک نقطه نورانی پاسخ داده ، درحالی که سلول های ساده کورتکس بینائی تنها به یک نوار نورانی با محور خاص پاسخ می دهند.

می توان تصور کرد که این نوار از تعدادی نقطه نورانی درست شده است . بنابر این ، سلول های ساده قشر خاکستری نسبت به یک نقطه نورانی بی تفاوتند . به همین ترتیب که جلو برویم مشاهده می شود که سلو لهای پیچیده کورتکس توسط یک لبه نورانی تحریک می شوند که محور مشخصی داشته ولی محل آن مهم نیست . بهترین ، تحریک برای یک سلول فوق پیچیده یک گوشه است . با در نظر گرفتن بحث بالا ، هر چقدر از منطقه 17 به طرف منطقه 19 می رویم وظیفه سلول ها پیچیده تر شده به تحریکی نوین پاسخ می دهند. این موضوع در تشخیص فاصله و رنگها بسیار صادق است .

 
لوب اکسیپیتال یا لوب پس سری
در پشت هر نیمکره مخ (عقبی ترین قسمت نیمکره) واقع شده که به شکل هرم مثلث القاعده است. سطح خارجی این هرم در حفره مخچه ای استخوان پس سری، سطح داخلی آن در مجاورت سطح داخلی لوب پس سری طرف مقابل و سطح تحتانی آن بر روی پرده مخچه قرار دارد.
لوب اکسیپیتال در ادراک بینایی نقش دارد و آسیب آن منجربه اختلالات بینایی یا مشکلات دید می شود. حوادث عروقی مغز درنتیجه انسداد شریان های مغزی پشتی از عوامل مهم آسیب لوب تمپورال محسوب می شوند. از علایم مهم آسیب لوب تمپورال، نیمه نبینی همنام یا همی آنوپی همنام (Homonymous hemianopsia or Homonymous hemianopia) است. همی آنوپی همنام به معنای از دست دادن نیمی از میدان بینایی راست یا چپ در هر دو چشم است (کوری در یک طرف میدان بینایی هر دو چشم). درصورت آسیب لوب پس سری سمت راست، همی آنوپی همنام چپ (Left homonymous hemianopia) ایجاد می شود.


لوب گیجگاهی
این لوب در طرف راست نقش مهمی از نظر هنر تشخیص رنگها و جوانب مختلف دستگاههای موسیقی داشته و در طرف چپ تأثیر مهم آن درتکلم انسان است . درک صداهای شنیده شده و پردازش دستوری گفتار و آماده کردن پاسخ شایسته ، به وسیله لوب آهیانه چپ صورت می گیرد .
آسیب رسیدن به لوب گیجگاهی گاهی باعث از بین رفتن توانائی نامگذاری افراد و اشیاء می شود . همچنین لوب های گیجگاهی راست و چپ با هم نقش مهمی در فعال نگهداشتن حافظه دارند. دروازه اصلی ورود اطلاعات محیطی به مغز و ثبت آنها در گرو سلامتی لوب گیجگاهی است .
به نظر می رسد که « هیپوکامپ» این ناحیه همگام با قسمت های دیگر لوب حاشیه ای نقش کلیدی در قبول یا رد اطلاعات داشته باشند .از این مکان است که اطلاعات منتشر شده از محسوسات محیطی به نقاط دیگر مغز مخصوصاً لوب های پیشانی می روند .بخش دیگری از فیبرهای آورنده اطلاعات به لوب گیجگاهی از ساقه مغز و هسته « مینرت» می باشد .
 
از بین رفتن « هیپوکامپ » منجر به عدم توانائی انسان در تثبیت حافظه شده و شخص قدرت انتقال اطلاعات رابه سایر نقاط مغز از دست می دهد. اگر انسانی هر دو لوب گیجگاهی مخصوصاً دو « هیپوکامپ » را از دست بدهد برای همیشه قدرت ثبت اطلاعات از محیط را برای یادآوری در دراز مدت از دست خواهد داد .در ام- آر- آی روبرو هر دو لوب گیجگاهی به خاطر انسفالیت آسیب دیده و قدرت حافظه بیمار شدیداً صدمه دیده است . حس شامه نیز با لوب گیجگاهی ارتباط دارد .
 
لوب حاشیه ای
 لوب حاشیه ای از قدیمی ترین قسمتهای مغز بوده و وظیفه اش بیان غرایض جنسی و تأمین احتیاجات احساسی و تنازع بقاست . لوب حاشیه ای در اصطلاع به « مغز اول » مشهور شده و از اینجاست که تمام اطلاعات پس از بررسی و فیلتر شدن می توانند به سایر نقاط مغز رسوخ کنند.

احساس امنیت درونی با وجود لوب حاشیه ای امکان پذیر است. اینجا محل احساسات قلبی و فردی و عشق و دلدادگی است . با تکیه به« مغز اول » است که انسان کاری را انجام داده و سپس با مراجعه به منطق و « مغز جدید» یا « نئوپالیوم » پشیمان می شود. در این مکان است که موجود برای حفظ خود و خانواده حاضر است به استدلال کم محلی کند .

کنترل اصلی سلسله اعصاب نباتی هنگام جنگ و ستیز یا پشیمانی و غم و اندوه در دست« مغز اول » یا « آرکی پالیوم » می باشد . بالاخره زبان اصلی نهفته در نگاه افراد به یکدیگرکه حاصل آن دوست داشتن فردی و یا تنفر از فردی دیگر می شود در لوب حاشیه ای است .
 
سه ناحیه مهم حرکتی در قشر مغز عبارتنداز:
*منطقه حرکتی اولیه (Primary Motor Area)
*منطقه پیش حرکتی یا پره موتور (Premotor Area)
*منطقه حرکتی تکمیلی (Supplementary Motor Area)
 
ناحیه بروکا (Broca's area) که به عنوان منطقه حرکتی تکلم شناخته می شود در بیشتر افراد در لوب فرونتال نیمکره چپ مخ قراردارد. نیمکره ای که ناحیه بروکا در آن وجود داشته باشد، نیمکره غالب خوانده می شود. ناحیه بروکا در جلوی شیار جانبی (شیار سیلویوس) در لوب فرونتال قرارمی گیرد.

  درصورت آسیب ناحیه بروکا، آفازی حرکتی یا آفازی بروکا (آفازی بیانی) ایجاد می گردد. در آفازی حرکتی، بیمار قادر به بیان کلمات نیست ولی کلمات یا جملات را درک می کند (برخلاف آفازی حسی یا آفازی ورنیکه). همچنین دو پیاز بویایی که مربوط به اولین زوج مغزی است در کف لوب فرونتال قرار دارند.
 
به طورکلی، برخی از عملکردهایی که به لوب پیشانی (فرونتال) نسبت می هند عبارتنداز:
*مرکز کنترل اعمال حرکتی عضلات اسکلتی که در جلوی شیار مرکزی (رولاندو) قرار دارد.
*مرکز تکلم در نیمکره غالب (ناحیه بروکا) که در جلوی شیار جانبی (سیلویوس) واقع شده است.
*مرکز کنترل ادرار و مدفوع
*فعالیت های عالی همانند خلاقیت،شعور،منطق، آینده نگری، قضاوت، اصول اخلاقی و تفکر
*درجاتی از هوش
*شخصیت
*درجاتی از خلق و خو
*تا حدودی در حافظه
*مرکز تعادل راه رفتن
*تنظیم حرکات چشم ها


خلاصه
مغز از چندین قسمت تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند .مغز به چند لوب تقسیم میشود. لوب پشتی مسئولیت دیدن را بر عهده دارد و در نقصهای آن شخص قادر به دیدن به شکل درست نیست .لوب اهیانه یا پریتال مسئولیت درک حسی را بر عهده دارد. مثلا وقتی چیزی را لمس میکنید درک آن در قسمت پریتال صورت میگیرد .قسمت گیجگاهی مسئول در شنوایی و قسمت فرونتال یا پیشانی مسئول فعالیتهای پیچیده مربوط و مخصوص به انسان هست و این فعالیتهای پیچیده، مانند تفکر انتزاعی یا پیگیریهای پیچیده و حل مسائل دشوار، در حیوانات دیگر, کمتر از انسان هست. 
 
قسمت جلوی مغز, زمانی که دچار خستگی و اختلال می شود, قدرت صبر و خویشتن داری را از انسان می گیرد و انسان را به هدف گرای کوتاه مدت تبدیل می کند. دیگر چنین آدمی نمی تواند به آینده ای که تقریبا زندگی او به آن تعلق دارد, بیندیشد. او منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح می دهد.شاید به همین دلیل بوده است که انسان جدید و دور از معنویات و دین حقیقی، برای سالهای طولانی این ناحیه جلوی مغز را منطقه خاموش میدید زیرا عملکردهای خرد حیوانی مشترک بین انسان و حیوان ،مانند خوردن و خوابیدن و منفعتهای مادی و یا آمیزش جنسی به صورت بی پروا و هوسی ،چندان نیازی به عملکرد این قسمت مغز ندارد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهسا
واقعا خیلی خوب بود
امیر
Iran, Islamic Republic of
لایک
محمد
Iran, Islamic Republic of
بسیار مفید و ارزنده.
m.n
Iran, Islamic Republic of
خوب بود ممنون
sara
Germany
سلام.
عالی بود ممنون
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام
عالی بود کار راه انداز بود ممنونننننننننننننننننن
نيما
Iran, Islamic Republic of
لطفامطالب اضافي درموردآكي پاليوم رادرسايت بذاريد.اگه ب ايميلم بفرستيد ك ديگه ممنون ميشم.
ن ف
Iran, Islamic Republic of
محل دقیق لوب حاشیه ای در مغز کجاست؟ من خیلی دنبالش گشتم اما پیدا نمیکنم
فضیه
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور.درسته که میگن لوب حاشیه ای قلب انسانه؟فضیه
لاله
Iran, Islamic Republic of
عالی
محسن
Iran, Islamic Republic of
خوب بود ادامه بدین...بهتر شه
وحیده .ا
مفید بودواسه امتحان فیزیو استفاده کردم
رهارضايي
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون،بسيار عالي بود من سال ٨٣در سن٢٢سالكي رايت تمبورال اي سي اج كردمو عمل شدم كفتن لخته بدون علت واضح ايجاد شده.الان٣٣سالمه و به علت سردرد رفتم،ميكن همنو ناحيه عمل،كيست مغزي ايجاد شده لطفا در اين مورد هم اطلاع رساني كنيد ممنون
سینا
عالی بود
فضیه
Iran, Islamic Republic of
لطفا اطلاعات بیشتر وعکس از لوب حاشیه ای قرار بدین.ممنون
asal
Iran, Islamic Republic of
راست میگه منم خیلی با این در گیرم
Iran, Islamic Republic of
لوب حاشیه ای به نظرم همون سامانه ی حاشیه ای یا دستگاه لیمبیک باشه که بخشی از درون بخش در حاشیه ی درونی کورتکس مغز هست و از اجزایی مثل هیپوتالاموس سپتوم اپی تالاموس هیته قدامی تالاموس هیپوکامپ آمیگدال تشکیل شده
پارسا
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
ساسان
Iran, Islamic Republic of
لایک
Iran, Islamic Republic of
خیلی بده
رضا
United States
توضیحات شما خوبه اما باز هم خیلی از کارها و قدرتهای نهفته و خارق العاده مغز هنوز شناخته نشدن و کسی نمیداند ! مغز به اندازه تمام کهکشانها و تمام کرات . هستی و نیستی بشر قدرت داره اما متاسفانه ما فقط از قدرت بسیار ریز و کوچکش درحال استفاده هستیم که هیچی نیست ؛ مغز انسان حتی قدرت این رو داره که مثل رادار و دکلهایی که امواج رادیویی و فرستنده های امواج گوشی موبایل کار کنه . شما در ایران به دوستی اشنایی درحال فکر کردن هستید اما ان شخص اون طرف کره زمینه و ان هم توفکر شماس و بارها هم ثابت شده ! ازنظر روانشناسها یه سلول خاکستری مغز میتونه به اندازه کل مغز کارکنه و قدرت داشته باشه ! اما حیف که ما حد مغزمون رو فقط در زندگی روزمه میبینیم .مغز انسان این قدرت رو داره تا دیوار بزرگی رو ازهم متلاشی کنه اما باز هم ما هنوز درک این مسائل رو نداریم !
ماهتیسا
Romania
عالیییی.
Iran, Islamic Republic of
با سلام ۰ توضیحات عالی بود
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
خوبه اما خب حرفی از شیار کالکارین زده نشده لطفا راهنمایی کنین مرسی
مریم
سلام
من برخی ازحوادث مربوط ب آینده ی خودم یا تو خواب میبینم یا حس میکنم (البت اتفاقات بد ک 100% اتفاق میفتن) میش دراین مورد توضیح بدین ک کدوم قسمت مغزمسئول این کاراس ممنون میشم
رضا
به این پدیده می گوییم دژا- وو (Deja vu ) معنی تحت اللفظی این کلمه فرانسه «قبلا دیده شده» است. توضیح رایج امروزین روان شناسان درباره این پدیده، بروز اشتباه در فرایند حافظه انسان است، به این معنی که وقتی صحنه ای را می بینیم این صحنه به حافظه کوتاه مدت ما سپرده می شود و در هر لحظه ذهن ما چند ثانیه پیش تر را از روی حافظه کوتاه مدت به خاطر می آورد ( وگرنه نمی تونستیم آن صحنه را لحظه به لحظه دنبال کنیم ) اما گاهی اوقات این عملکرد به نحوی انجام می شود که گویی تصاویر چند لحظه پیش از حافظه طولانی مدت بازخوانی می شود و بنابراین تصور می کنیم اتفاقی که چند لحظه پیش تر افتاده در گذشته ای دور رخ داده و ما مشغول به خاطر آوردن آن از روی حافظه طولانی مدتمان هستیم.
Dr.yavari
Germany
Thanks
Thats alrightGood:-)
هانیه
Iran, Islamic Republic of
خوب بود مرسی
مطهره
Iran, Islamic Republic of
عالی بود .
اما بهتر بود منابع هم ذکر بشه
ممنون
سجاد
Iran, Islamic Republic of
واقعا عاااالیه
رضا
توی بیمارستانهای اعصاب و روان با امپولهای مخصوص لوب گیجگاهی رو ازبین میبرن که حتی باعث کنترل راه رفتن به چپو راست میشه و اگر ازبین بره کلیه ها به سمت چپو راست اویزون میشن و شخص راه رفتنش به دوطرف کشیده میشه و کنترل نداره روی خودش!
کامیار
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از مطالب زیبای که گذاشتین . ولی متاسفانه مطالب رفرنس ندارن ممنون میشم اگه رفرنس در اختیار بگذاریرد
kiana😍
Iran, Islamic Republic of
سلام
ممنون خیلی خوب بود به من خیلی کمک کرد 👌👌
سارا
Iran, Islamic Republic of
نام شیار ی که لب گیجگاهی را از اهیانه و پیشانی جدا می کند چیست
Iran, Islamic Republic of
سیلیوس
Iran, Islamic Republic of
ایول
Iran, Islamic Republic of
مرسی عالی
جواد
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شیار وسط مغژ اسمش چیست ؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.