جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۷
کد مطلب: 23147
۱
۱

زندگي با همسر شکاک و بدبين

زندگي با همسر شکاک و بدبين

پاسخ: مخاطب گرامي، زندگي با همسر شکاک، آداب خاص خودش را دارد که اگر رعايت نشود مشکلات زيادي را براي شما ايجاد خواهد کرد؛ به طور مثال اگر وقتي اتاق را ترک مي کنيد همسرتان سراغ تلفن همراه تان مي رود يا وقتي از خانه بيرون مي رويد، بارها و بارها با شما تماس مي گيرد،تا از موقعيت شما مطلع شود، اين موارد نشان مي دهد که همسرتان توجه زيادي به شما دارد و شايد هم به شما شک کرده است. اگر شما بخواهيد در مقابل اين رفتارهاي او مقاومت کنيد، نتيجه اش يا باعث دعوا مي شود يا حساسيت هاي بيشتر او را بر مي انگيزد.

 

چه افرادي شکاک اند؟

در رابطه با بحث شک و ترديد در بين زوج ها، بايد توجه داشت که اساسا بدبيني در زنان به 2 دليل بروز مي کند؛ اگر زمينه اي از شک و بدبيني در خانواده او وجود داشته باشد مي توان گفت که اين يک رفتار ارثي است. يعني ممکن است که دليل شک کردن هاي مداوم، اين باشد که فرد ذاتا به هر اتفاقي سوءظن و بدگماني دارد. در اين شرايط، يعني اگر بدگماني در فردي يک مشکل شخصيتي باشد بهتر است با مراجعه به يک روان شناس مراحل درمان را پيگيري کند. اما اگر شک يا بدگماني به خاطر برداشت اشتباه به وجود بيايد، مرد بايد تلاش کند که رفتارهايش را طوري تنظيم کند که حالت شک در همسرش به وجود نيايد. در ادامه به چند مورد از اين رفتارها اشاره مي کنيم.

مخفي کاري نکنيد: از مهم ترين مواردي که شک زن ها را بر مي انگيزد، مخفي کاري است. مخفي کاري مي تواند در موارد پيامک بازي، آهسته صحبت کردن با تلفن، يا مثلا از خانه بيرون رفتن به نحوي که معلوم نباشد کجا مي رويد، اتفاق بيفتد. به عنوان مثالي ديگر، اگر خرج هاي مالي مردي مشخص نباشد و همسرش ببيند که از يک ميليون درآمد شوهرش، 500 هزار تومان خرج خانه مي شود، فکر مي کند که بقيه اين پول ها براي فرد ديگري خرج مي شود. بي توجهي به همسر از لحاظ عاطفي هم حساسيت زن را بر مي انگيزد و باعث مي شود خيال کند پاي زن ديگري در ميان است.

دروغ ممنوع: اولين گام براي تضمين دوام يک زندگي مشترک ، صداقت است. دروغ هاي کوچک درباره موضوعات به  ظاهر بي اهميت، بر رابطه شما و قضاوتي که همسرتان درباره شما دارد، تاثير مي گذارد. او حق دارد با ديدن اين دروغ هاي نسبتا بي اهميت نسبت به اصلي ترين موضوعات زندگي مشترک تان هم شک کند.

با همسرتان صحبت کنيد: اين که با همسرتان صحبت نکنيد، مشکلي را حل نمي کند. گاهي سکوت موفق ترين ازدواج ها را هم به شکست مي رساند. براي اين که هر روز حرفي براي گفتن داشته باشيد، به اتفاق خاصي نياز نداريد. حرف زدن درباره موضوعات روزمره، عقايد و برنامه ها، مي تواند گفت وگوي 2 نفره تان را گرم کند. وقتي همسرتان ببيند بدون نياز به کنجکاوي از موضوعات مربوط به شما خبر دارد، ديگر نيازي نمي بيند که مخفيانه سر از همه کارهاي شما در بياورد.

موضوعات حساس را پيدا کنيد: شما بايد تشخيص دهيد که چه موضوعاتي حساسيت او را تشديد مي کند و از آن ها بپرهيزيد و اگر فکر مي کنيد حساسيت او بي مورد است، بايد قبل از آن که کاري بکنيد، با او درباره آن کارها صحبت کنيد و حتي نظرش را هم بخواهيد.

از روان شناس کمک بگيريد: حسادت هاي کوچک ممکن است به دليل اشتباهات شما ايجاد شده باشد؛ اما شک کردن هاي مداوم و بدون دليل، هرگز با خوب رفتار کردن شما برطرف نمي شود. اگر احساس مي کنيد توضيح دادن  ها و دليل آوردن  هايتان، همسرتان را شکاک تر از قبل مي کند، به جاي ادامه اين روند، از يک روانشناس کمک بگيريد.

 

 
سيد محمد پاکدامن شهري، کارشناس و مشاور خانواده  / خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سمانه
اگر مردی نسبت به همسرش بدبین باشد چه بایدکرد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا