پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۵
کد مطلب: 23433
۱

چطور مشاجرات را در زمان تعطیلات به حداقل برسانیم؟

چطور مشاجرات را در زمان تعطیلات به حداقل برسانیم؟

معمولا روزهای تعطیل برای خیلی از زن و شوهرها روزهای پرتنشی است؛ روزهایی است که بیشتر از همه با هم دعوا، جر و بحث می کنند؛ عید نوروز نیز از آن تعطیلات طولانی است که در آن دعواهای زن و شوهری کام خیلی از خانواده ها را تلخ می کند اما چاره چیست؟
مهم ترین قدم برای داشتن عیدی آرام و تعطیلاتی خاطره انگیز این است که روابط خود و همسرتان را هم بتکانید و تغییر دهید. باید با هم تمرین کنید تا این ایام را خوش بگذرانید و با حرف زدن و حفظ آرامش منظور خود را به یکدیگر برسانید. اگر موافق هستید با ما همراه شوید که این نوروز بهترین نوروزی باشد که تا به حال با همسرتان داشته اید.


چرا تعطیلات طولانی عید مشاجرات را افزایش می دهد؟

شایع ترین مسئله ای که در تعطیلات عید منجر به مشاجره می شود نداشتن یا کم بودن تجربه با هم بودن است. بحث دیگر که آتش مشاجره را شعله ورتر می کند، مسائل اقتصادی است. این مسئله ناشی از آن است که یا طرفین دید صحیحی از موقعیت اقتصادی یکدیگر ندارند یا به اشتباه برای آنها جا افتاده که حتما باید با لباس و اسباب نو به استقبال سال جدید بروند یا حتی گاهی یکی از طرفین که معمولا خانم خانه است به خاطر احساسات خود می خواهد چیزی را برای فرزندش بخرد که آقا به دلیل مدیریت مالی از خرید آن سر باز می زند. مسئله دیگر دید و بازدید ها و ترتیب آن است. برخی از افراد دوست دارند به آداب و رسوم بیشتر توجه کنند، ولی برخی دیگر برنامه و اولویت های دیگری دارند که این مورد نیز می تواند باعث بحث و در آخر خراب شدن تعطیلات شود. مورد دیگری که باعث آزار می شود این است که افراد تقسیم وظایف درستی ندارند و آقا پس از کار کردن و اوقات سختی که داشته حالا ترجیح می دهد به لذت بردن از تعطیلات بپردازد و خانم خانه پس از خانه تکانی و خستگی بسیار همچنان باید هر روز کار کند.


گفت وگو کردن سالم را یاد بگیرید

روزهای عید بیشتر از هر زمان دیگری با هم هستید و اگر بلد نباشید با هم گفت وگوی سالم داشته باشید این روزها بیش از هر زمانی آزاردهنده می شود. اگر بخواهید مسائل مختلفی را با همسرتان حل کنید باید تعامل بیشتری باهم داشته باشید اما اگر تعامل داشتن را بلد نباشید مشکلات زیاد می شوند و در نهایت از تعطیلات تان هیچ لذتی نخواهید برد. برای داشتن یک رابطه سالم اولین شرط گفت وگو کردن است؛ گفت وگو راهی برای ارتباط دنیاهای درونی شماست. درواقع گفت وگوی سالم یعنی بلد باشید پیام ، احساس و فکرتان را با طرف مقابل در میان بگذارید و در جاهایی هم قضیه را مدیریت کنید.باید بدانید همان طور که هر سازمان یا شرکتی اصولی خاص دارد که برای پیشرفت لازم است، زندگی مشترک نیز دارای قواعد خاص خود است. نمی توان بدون هیچ قاعده مشترکی عمل کرد و با آزمون و خطا رابطه را پیش برد باید با گفت وگو این اصول را پیدا کرد.


احساسات تان را به راحتی بیان کنید

در پژوهش های مختلف عنوان شده یکی از اولویت های مهم همه آدم ها، گفت وگوی سالم و بیان احساسات با شریک زندگی است. وقتی احساسات تان را بیان نکنید، اول از همه احساس تنهایی می کنید چون حرف ها و احساس های نگفته ای را در دل تان نگه داشته اید و بعد وقتی احساسات به طور طبیعی بیان نشوند به تدریج تبدیل به غم می شوند و وقتی غم ها روی هم جمع شوند، خشم به وجود می آید و خشم می تواند حسابی به رابطه آسیب بزند. خیلی از زوج ها بلد نیستند احساسات شان را بیان کنند مثلا وقتی از دست همسرشان عصبانی هستند به جای اینکه درست با او صحبت کنند و بگویند عصبانی هستند، هرچیزی را می گویند به جز این مورد، خاطرات گذشته را یادآوری می کنند، متلک می گویند، سرزنش می کنند، توهین می کنند و....تا بالاخره به او بگویند عصبانی هستند! وقتی می خواهید احساس تان را بگویید همان احساس خالص را بگویید، مثل اینکه «من احساس تنهایی کردم»، «من خیلی ناراحتم»، حتی نگویید «تو من را عصبانی کردی بلکه بگویید من از دست تو عصبانی ام» و... .


به همسرتان توجه کنید

عدم توجه زوجین به یکدیگر می تواند حسابی مشکل ساز شود، نام توجه به همسر را می توان «ویتامین روانی» گذاشت و همان طورکه بدن ما به طور روزانه به انواع ویتامین ها نیاز دارد وگرنه تحلیل می رود، رابطه نیز نیاز به ویتامین دارد وگرنه روز به روز سردتر شده، روزمره و کسالت بار می شود و در نهایت تحلیل می رود. مهم ترین ویتامین روانی ما توجه به یکدیگر است. دقیقا همان توجهی که در روزهای اول به هم داشتید باید در طی زندگی نیز حفظ شود، باید مرتب حواس مان به همه ابعاد رابطه باشد نباید بعد از ازدواج فکر کنیم چون با هم زندگی می کنیم، کافی است. حواس مان باشد طرف مقابل شی نیست بلکه یک انسان است و انسان ها نیاز به توجه دارند. جالب است بدانید تحقیقاتی انجام شده است که اگر کودکی از لحظه تولد هیچ توجهی دریافت نکند و تنها به او آب و غذا بدهند، زنده نخواهد ماند.آدم ها وقتی توجه لازم را نمی بینند کم کم از رابطه سرد می شوند و همین به رابطه آسیب می زند.


انتظارات و توقعات معقول داشته باشید

یکی از آسیب هایی که در زندگی بسیاری زوج ها وجود دارد، توقعات غیرواقع بینانه ای است که از یکدیگر دارند. وقتی مرتب از یکدیگر توقع داشته باشید، طرف مقابل در منگنه قرار می گیرد. حالا اگر این توقعات غیرواقع بینانه، بیش از اندازه و فراتر از توان او باشد می تواند مشکلات عدیده ای ایجاد کند مثلا انتظاراتی چون«تو هنگامی که سرکار هستی باید ۵ بار به من زنگ بزنی» یا «باید وقتی به خانه می رسی همه کارهایت را کنار بگذاری و فقط با من حرف بزنی» و....به خودتان و رابطه تان نگاه کنید و ببینید در کجاها از طرف مقابل توقعات بیش از اندازه دارید که اجابت آن مشکل یا غیرممکن است تا ببینید که در همین جاها چقدر بحث و جدل پیش می آید.


به ویژگی های مثبت همسرتان توجه کنید

یکی دیگر از آسیب های رابطه عدم توجه زوج ها به جنبه های مثبت یکدیگر است. باید این را قبول کنیدکه به طورطبیعی هر آدمی چه شما، چه همسرتان نقص هایی دارد اگر بخواهید تنها با نگاه نقص بین و کمال گرایانه ای نسبت به طرف مقابل بنگرید، تنها نقص هایش را می بینید و دیر یا زود از چشم تان می افتد. اگر تنها نقص های همسرتان را ببینید، آنها را بزرگ کنید و توجهی به ویژگی های مثبت او نکنید و حتی آنها کوچک کنید، چیزی نمی گذرد که دیگر همسرتان را دوست نخواهید داشت و نمی توانید با او زندگی کنید.


کمی صبور باشید

یکی دیگر از آسیب هایی که می تواند به رابطه خدشه وارد کند، عدم صبوری طرفین است مثلا زمانی که طرف مقابل تان در حال مطرح کردن خواسته ای است یا انتقادی می کند یا در حال بیان عصبانیتش است یا حتی حالش بد است یا هر چیز دیگر، شما صبر ندارید تا او حرف هایش را بزند تا کمی آرام شود یا....
اشتباه ترین کار این است که وقتی می بینید ذهن همسرتان بسیار مشغول است خود را جای او قرار ندهید و درکش نکنید یعنی صبر نداشته باشید که حالش تغییر کند و در عوض مرتب بخواهید جواب او را بدهید و شما هم انتقاد و بحث کنید تا مبادا پررو شود. باید بدانید همه اینها می تواند نشان دهنده خودخواهی شما باشد. همین عدم صبوری باعث می شود هر حرفی گفته شود و در نتیجه خیلی از پل ها خراب و پرده ها دریده شود.


مهارت های حل مسئله را یاد بگیرید

نداشتن توانایی برای حل مسائل زندگی می تواند حسابی به زندگی شما آسیب برساند خیلی از زوج ها حتی نمی دانند که مسئله شان واقعا چیست! در واقع آنها آنقدر با هم بحث می کنند و همه چیز را پیچیده می کنند که اصلا از یکدیگر نمی پرسند «مسئله تو چیست؟» من برای حل مسئله توصیه ای ساده دارم که همه جا می توان انجام داد و نام آن هشت پای حل مسئله است. وسط یک کاغذ دایره ای بکشید و مسئله خود را به صورت یک تیتر کلی درون دایره بنویسید مثلا «سفر رفتن در عید نوروز» یا مثال دیگر «دعوت کردن خانواده ها» یا... میگنا دات آی آر،حالا در سمت راست دایره ۴خط بیرون بکشید(مثل پاهای هشت پا) و زیر هرکدام از این خط ها علت هایی که باعث به وجود آمدن این مسئله شده اند را بنویسید، در سمت چپ چهارپای دیگر هشت پا را بکشید روی خط ها راهکارهایی که برای هرکدام از علت ها وجود دارد را بنویسید تا کاملا مسئله برای تان روشن شود. باید بدانید وقتی نتوانید مسئله را به درستی ببینید و وقتی نتوانید علت هایش را به درستی پیدا کنید به طور طبیعی قادر به ارائه راهکار برای حل مسئله نیز نخواهید بود.


با تمام وجود به همسرتان گوش کنید

به تجربه دیده اید که بسیاری از زوج ها اصلا به یکدیگر گوش نمی کنند، در واقع اصلا برای یکدیگر وقتی ندارند تا با هم گفت وگو کنند،گپ بزنند و... در تحقیقی که در دانشگاه ماساچوست ایالات متحده انجام شده است آمده زوج هایی که به یکدیگر گوش نمی کنند و بین شان فضای گفت وگو نیست بعد از یک سال با مشکلات شدید زناشویی مواجه می شوند.باید یک زما ن هایی تنها به همسرتان فضا دهید تا با شما حرف بزند، در این زمان ها نباید به دنبال حرف زدن خودتان باشید بلکه باید با تمام وجود به طور فعال به او گوش دهید. در این زمان باید تمام حواس تان به او باشد، یعنی نه روزنامه بخوانید، نه تلویزیون ببینید، نه در آشپزخانه باشید، نه بچه ها در کنارتان باشند و...تنها گوش دهید حتی اگر انتقاد بشنوید تا تمام احساسات و هیجانات همسرتان خالی شود و دیگر مشکلی با شما نداشته باشد. هنگام گوش کردن نباید مدام در ذهن تان این باشد که چه جوابی به او دهید.

روان

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.