پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۹
کد مطلب: 24942
۰

جر و بحث با عقل کل‌ها ممنوع

جر و بحث با عقل کل‌ها ممنوع
توضيح نداده ايد که همسرتان در چه مواردي به حرف شما گوش نمي کند اما به نظر مي رسد بخشي از مشکلات شما با شروع زندگي مستقل برطرف خواهد شد، چون معمولاً در دوران عقد، دوطرف هم بايد مراعات خانواده خود را بکنند و هم مراعات همسرشان را. بنابراين در خيلي از مواقع دلخوري ها و ناراحتي هاي ناخواسته اي پيش مي آيد که براي رابطه زن وشوهري به خصوص اگر در ابتداي راه باشند، تبعات منفي خواهد داشت.

 

از اين روست که بيشتر کارشناسان حوزه خانواده توصيه مي کنند که دوران عقد خيلي طولاني  نشود وچندين سال طول نکشد، هرچند آسيب هاي عقد طولاني مدت به مراتب کمتر از ازدواج ديرهنگام است.

 

شرايط همسرتان را در نظر بگيريد

از طرف ديگر بايد مراعات شرايط همسرتان را در خانواده  اش بکنيد مثلاً غير منطقي است که از همسرتان بخواهيد در رفتن به منزل اقوام و فاميل، خانواده اش را همراهي نکند يعني به آن جا نرود فقط به اين خاطر که شما دوست نداريد. وقتي شما در دوران عقد هستيد بايد قوانين و قواعد خانواده پدري تان را رعايت کنيد و براي رفت و آمد با اقوام و آشنايان، بعدها در زندگي خودتان به تصميم مشترک برسيد؛ بنابراين اگر همسرتان به همراه خانواده اش در دوران عقد با اقوام و فاميل رفت و آمد مي کند دليل بر اين نيست که آن ها براي او مهم تر از شما هستند يا آن که حرف شما براي او اهميت ندارد. فراموش نکنيد که همسرتان با وجود همه اين اقوام و آشنايان شما را براي ازدواج انتخاب کرده است پس جايي براي نگراني وجود ندارد.

 

مغرورها، اعتماد به نفس ندارند

اما درباره اينکه گفته ايد همسرتان فرد مغروري است، اگر در شناخت اين موضوع دچار اشتباه نشده ايد، لازم است بدانيد که کبر وغرور صفت نکوهيده اي است که بايد براي برطرف کردن و تغيير آن اقدام شود. اگرچه به لحاظ روان شناختي، غرور نشانه اعتماد به نفس پايين است، يعني فرد مغرور به نوعي رفتار مي کند که افراد ديگر متوجه اعتماد به نفس ضعيف يا احساس حقارت او نشوند. اين افراد در رفتارهايشان معمولاً کسي را قبول ندارند و هميشه با بي ارزش کردن ديگران، اعتماد به نفس خود را حفظ مي کنند. افراد مغرور معمولاً از کارهاي مثبت شما قدرداني نمي کنند و از طرفي نسبت به ايراد و انتقاد به شدت حساسند و اگر احساس کنند قرار است ايرادي از آن ها گرفته شود، دست پيش مي گيرند يعني آن ها از شما انتقاد مي کنند تا مبادا شما فرصت انتقاد داشته باشيد.

اگر همسر، همکار يا دوست چنين افرادي نيز اعتماد به نفس پاييني داشته باشد، اين رابطه تا جايي پيش مي رود که از اعتماد به نفس طرف مقابل چيزي باقي نمي ماند. لازم است، توجه داشته باشيد که درگير بازي افراد مغرور نشويد حتي اگر همسرتان باشد، يعني رفتارها و برخوردهاي او را شخصي نکنيد و به خودش بر نگردانيد. فراموش نکنيد که آن ها اعتماد به نفس ندارند لذا اگر مي خواهيد رابطه خوبي با آن ها برقرار کنيد، بايد تعريف وتمجيد را سرلوحه کار خود قرار دهيد. اگر از افراد مغرور تعريف وتمجيد کنيد مي توانيد به آن ها نزديک شويد و چنانچه اين افراد با شما صميمي شوند و به شما اعتماد کنند، آن گاه اجازه مي دهند که از آن ها انتقاد هم بکنيد.

 

احساس خود را منتقل کنيد

از آنجا که گفته ايد مادر همسرتان نيز مغرور است به نظر مي رسد که غرور در همسرتان يک واکنش و رفتار آموخته شده است. در برخورد با همسرتان صبور باشيد و تا جاي ممکن از او ايراد نگيريد و چنانچه از چيزي ناراحت مي شويد سعي کنيد آن را در قالب نظر و احساس خود به او منتقل کنيد مثل اين که " وقتي ميري خونه عمه ات من ناراحت مي شم" به جاي اين که بگوييد " حق نداري بري خونه عمه ات". چون در جمله دوم نوعي ايراد نهفته است به اين شکل که " حق نداري بري خونه عمه ات چون من ميگم»، يعني تو نمي فهمي و من بايد براي تو تعيين تکليف کنم. به نظر مي آيد که بيشتر آدم ها نسبت به اين جمله واکنش منفي نشان مي دهند. اما صحبت از احساس نه تنها باعث نمي شود همسرتان گاردبگيرد و احساس ضعف و ايراد بکند بلکه در اين صورت سعي خواهد کرد براي کم شدن حس منفي شما، اقدامي هم بکند.

 

جنجال ممنوع

معمولاً افراد مغرور فکر مي کنند که همه چيز را مي دانند و احتمالاً سعي مي کنند اين موضوع را با برخي واقعيات يا اطلاعاتي که دارند ثابت کنند.

در ادامه چند ايده و توصيه براي رفتار با آن هايي که فکر مي کنند همه چيز را مي دانند، مطرح مي کنيم:

بهتر است در ابتداي گفت وگوي تان، سعي نکنيد به آن ها بگوييد که حرفشان نادرست است. اين کار باعث مي شود که فوراً حالت دفاعي بگيرند و ديگر به حرف هايتان گوش ندهند. اينجاست که داد و بيدادها شروع مي شود. اگر نمي توانيد در همان لحظه نشان دهيد که نظرتان چيست، بحث نکنيد، زماني ديگر را براي اثبات نظرتان در نظر بگيريد. يادتان باشد که با آن ها وارد جار و جنجال نشويد، زيرا،اين امر مشکلي را حل نمي کند و معمولاً آخر کار بسيار خسته مي شويد. از سوي ديگر دوري کردن از آنها نيز کمک نمي کند که بفهمند همه چيز را نمي دانند.

همچنين رفتار بعضي از افراد مغرور باعث مي شود فکر کنيم افرادي نالايق هستيم و هيچ قدرتي نداريم به همين خاطر خيلي بد واکنش نشان مي دهيم و تاييد مي کنيم که روي ما سلطه دارند. اما اگر آرامش خودتان را حفظ و کمي بيشتر فکر کنيد مي توانيد ياد بگيريد که چطور با اين دسته از افراد رفتار کنيد.

 

ارزش خودتان را گوشزد کنيد

اصلاً اين طور نيست که شما پايين تر از اين افراد باشيد يا کمتر از آن ها بدانيد. اين آن ها هستند که مي خواهند چنين حسي را به شما منتقل کنند. اگر به آن ها اجازه بدهيد احساستان نسبت به خودتان را تغيير مي دهند. پس به جاي اين که همه حرف هايي را که مي زنند تاييد کنيد، به همه کارهاي مثبتي که قادريد انجام دهيد فکر کنيد. ارزش شما بسيار بالاست و کسي حق خدشه وارد کردن به آن را ندارد.

 

به حرف هاي او گوش دهيد

گاهي اوقات چنين رفتاري به اين علت از افراد مغرور سر مي زند که فکر مي کنند کسي نيست که به حرف هايشان گوش دهد. شما مي توانيد با گوش دادن به حرف هايشان بدون اين که نظراتتان را مطرح کنيد، ترس هاي آن ها را از بين ببريد.

به آنها نشان دهيد که بعضي از نظراتشان را قبول داريد و خواهيد ديد که احساس مي کنند که به آن ها ارزش و اعتبار داده ايد.وقتي باعث شديد که احساس اعتماد به نفس و راحتي بيشتري کنار شما بکنند، مي توانيد براي تغيير بعضي از نگرش هاي آن ها وارد عمل شويد. اما بايد اين کار را خيلي زيرکانه انجام دهيد. اگر مستقيماً آنها را به چالش بکشيد يا خشن رفتار کنيد، باعث مي شويد که همان رفتار دفاعي قبلي شان را پيش بگيرند.درعوض بايد نگرششان را به خودشان انعکاس دهيد. بااين روش به آنها نشان داده ايد که به حرف هايشان گوش کرده ايد و از ايده هايشان تقدير مي کنيد و احساس خوشحالي خواهند کرد. از اينجا به بعد مي توانيد به آرامي بعضي از ايده هايشان را که غيرقابل قبول به نظر مي رسند انتخاب و اطلاعات لازم براي نادرست بودن آن ها را مطرح کنيد. به جاي اين که ايده هايشان را رد يا مسخره کنيد، خيلي ساده شواهد متناقض آن را به آن ها نشان دهيد. بعد از آن ها نظرشان را جويا شويد.

 

 
عباس کيوان لو – روانشناس باليني
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.