پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
کد مطلب: 28499
۹
۱۵
بیشتر داروهای ضدافسردگی باعث افزایش سطح سروتونین در خون می شوند

ارتباط بين سروتونين و افسردگي چيست؟

ارتباط بين سروتونين و افسردگي چيست؟
خیلی از ما وقتی خسته و بی حوصله می شویم، از واژه افسردگی استفاده می کنیم و می گوییم: "احساس می کنم، افسرده شده ام!" ولی آیا واقعا افسرده شده ایم یا کمی بی حوصله و خسته هستیم؟ بسیاری از ما هم افسردگی را جدی نمی گیریم و آن را لوس بازی می دانیم.


در مورد سروتونین چقدر می دانید؟


همه ما از نقش انسولین در بدن آگاه هستیم و به آن اهمیت می دهیم و اگر مشکلی پیش آید، حتما تحت نظر پزشک قرار می گیریم. اما در مورد سروتونین چی؟ باید بگوییم که اهمیت سروتونین در بدن کمتر از انسولین نیست.

بسیاری از تحقیقات نشان داده که کمبود سروتونین ممکن است بر خلق و خو تاثیر داشته و منجر به بروز افسردگی، وسواس،اضطراب، هراس و خشم بیش از حد می گردد درصورتي که کاهش آن حالات افسردگي و دلتنگي و خواب‌آلودگي را سبب مي‌شود سروتونین بر روی خلق و خو و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن از قبیل: تعادل، انرژی، تغذیه، خواب و جفت گیری تاثیر می گذارد. سروتونین به طور طبیعی از مغز ترشح می شود. اما گاهی حجم آن در خون پایین می آید، زیرا مقداری بازجذب و یا دفع می شود.
سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی می باشد. به طور کلی، سروتونین یک ماده شیمیایی است که کمک می کند پیام های عصبی از یک منطقه مغز به منطقه دیگر بروند.حدود ۹۰ درصد ذخیره سروتونین در دستگاه گوارش و پلاکت های خونی است.اسیدآمینه تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش اساسی دارد.

نقش سروتونین در سلامت بدن

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است، بنابراین کمک به فرستادن پیام از یک ناحیه مغز به ناحیه دیگر می کند.

سروتونین، شاه کلید بیماری های خلقی و شادی بخش طبیعی بدن می باشد. سروتونین از انتقال دهنده های عصبی است که توسط سلول های عصبی (نورون) دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی مرکزی ترشح می شود.

حدود ۴۰ میلیون از سلول های مغز، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر سروتونین می باشند. این سلول ها با خلق و خو، میل جنسی، اشتها، خواب، حافظه و یادگیری، تنظیم دمای بدن و برخی رفتارهای اجتماعی ارتباط دارند.

سروتونین دارای اثراتی بر عملکرد سیستم قلبی عروقی، عضلات و سیستم غدد درون ریز می باشد. سروتونین همچنین در تنظیم تولید شیر در پستان نقش دارد. نقص سروتونین باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد خواهد شد.

سروتونين يا هيدروکسي تريپتامين به کمک آنزيم هيدروکسي تريپتوفان دکربوکسيلاز از هيدروکسي تريپتوفان و آن نيز به کمک آنزيم هيدروکسيلاز از تريپتوفان موجود در غذاها در سلولهاي کرومافين روده سنتز مي‌شود. سروتونين سنتز‌شده توسط پلاکتهاي خون از سلولهاي کرومافين روده به ساير بافتها منتقل مي‌شود و در کبد تحت اثر آنزيمهايي که به طور کلي منوآمينواکسيداز

(MAO) ناميده مي‌شوند به اسيد هيدروکسي اندول استيک (5HIAA) تبديل شده و توسط ادرار دفع مي‌گردد


ارتباط بین سروتونین و افسردگی چیست؟

بسیاری از تحقیقات نشان داده که کمبود سروتونین ممکن است بر خلق و خو تاثیر داشته و منجر به بروز افسردگی، وسواس، اضطراب، هراس و خشم بیش از حد می گردد. بیشتر داروهای  ضدافسردگی باعث افزایش سطح سروتونین در خون می شوند


آیا رژیم غذایی بر سروتونین اثر دارد؟

بله. موادغذایی وجود دارند که می تواند سطح تریپتوفان را افزایش دهند. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که در ساخت سروتونین نقش دارد.

غذاهای غنی از پروتئین مانند: گوشت قرمز، مرغ و ماکیان، لبنیات و آجیل دارای مقدار زیادی تریپتوفان می باشند.

مصرف زیاد غذاهای پروتئینی، سروتونین را افزایش نمی دهند. هنگامیکه غذای با پروتئین بالا مصرف می کنید، هم تریپتوفان و هم اسید آمینه های زیادی را وارد خون می کنید. همه این اسیدهای آمینه برای ورودشان به مغز با هم می جنگند. در آخر مقدار کمی تریپتوفان وارد مغز می شود و میزان سروتونین را افزایش نمی دهد.

اما مصرف مواد غذایی غنی از کربوهیدرات، باعث آزادسازی انسولین می شود و تمام اسیدهای آمینه موجود در خون به جز تریپتوفان، جذب بدن می شوند. در نتیجه مقدار زیاد تریپتوفان در جریان خون باقی می ماند و به مغز وارد می شود و مقدار سروتونین را افزایش می دهد.

مصرف مقدار کافی ویتامین B6 می تواند سرعت تبدیل تریپتوفان به سروتونین را افزایش دهد.


نقش سروتونین در چاقی و افسردگی

خیلی از ما وقتی خسته و بی حوصله می شویم، از واژه افسردگی استفاده می کنیم و می گوییم: "احساس می کنم، افسرده شده ام!" ولی آیا واقعا افسرده شده ایم یا کمی بی حوصله و خسته هستیم؟ بسیاری از ما هم افسردگی را جدی نمی گیریم و آن را لوس بازی می دانیم.

در مورد سروتونین چقدر می دانید؟
همه ما از نقش انسولین در بدن آگاه هستیم و به آن اهمیت می دهیم و اگر مشکلی پیش آید، حتما تحت نظر پزشک قرار می گیریم. اما در مورد سروتونین چی؟ باید بگوییم که اهمیت سروتونین در بدن کمتر از انسولین نیست. سروتونین، شاه کلید بیماری های خلقی و شادی بخش طبیعی بدن می باشد. سروتونین از انتقال دهنده های عصبی است که توسط سلول های عصبی (نورون) دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی مرکزی ترشح می شود. سروتونین بر روی خلق و خو و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن از قبیل: تعادل، انرژی، تغذیه، خواب و جفت گیری تاثیر می گذارد. سروتونین به طور طبیعی از مغز ترشح می شود. اما گاهی حجم آن در خون پایین می آید، زیرا مقداری بازجذب و یا دفع می شود.

نقش سروتونین در چاقی
تا به حال فکر کرده اید که چرا افراد چاق، از خوردن غذا لذت می

برند؟ هورمون سروتونین در مغز احساس شادی را به همراه می آورد و با افزایش میزان این ماده شیمیایی در افراد، کاهش وزن رخ می دهد. افرادی که میزان هورمون سروتونین در مغزشان پایین است، برای بهبود روحیه خود، میل شدید به غذا پیدا می کنند. ورزش کردن و مصرف خوراکی های رنگین هر دو می توانند، سروتونین را در مغز زیاد کنند. هورمون سروتونین، میزان اشتها را کنترل می کند.
پزشکان انگلیسی متوجه شدند که گیرنده سروتونین در افراد دارای بیماری آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی)، تفاوت هایی قابل ملاحظه ای با سایر افراد دارد. افرادی که سروتونین بالایی دارند، مستعد ابتلا به اضطراب می باشند.
پزشکان معتقدند که شاید همین مسئله در سرکوب کردن اشتها دخیل می باشد. بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند.migna.irبهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین. کمبود سروتونین در بدن

کمبود سروتونین منجر به بروز عارضه تصلب شرایین می شود.
فعالیت ضعیف سیستم سروتونین در مغز باعث کشیدن سیگار و عدم فعالیت بدنی می گردد و تمام این ها باعث سفت شدن زودرس رگ های خونی به ویژه سرخرگ ها می شود.

دکتر مارتین احمدی، استادیار و پزشک هسته ای می گوید: یافته هایی که رابطه بین پیغام های سروتونین در مغز و عارضه تصلب شرایین را نشان می دهد، منجر به ایجاد راهکارهای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود. قند های رژیمی از قبیل آسپارتام مانع تولید هورمون سروتونین (هورمون شادی بخش) در مغز می گردد. از آنجا که این هورمون می تواند اشتها را متوقف کند، لذا کاهش این هورمون می تواند منجر به افسردگی و افزایش میل به غذا خوردن گردد. محققان کانادایی و اتریشی دریافتند که ماده شیمیایی موجود در مغز به نام "پروتئین ناقل سروتونین" که باعث کاهش هورمون سروتونین می گردد، در ماه های تاریک سال فعال تر می باشد. همین مساله نشان دهنده این مطلب است که چرا بعضی افراد در زمستان کمتر سرحال و خوشحال می باشند و از انرژی کمتری برخوردارند و به همین دلیل، افراد در روزهایی که خورشید می درخشد، شاداب تر و پرانرژی تر هستند ( منظور از انرژی در این جا، همان سرزندگی و شادابی است).

منابع غذایی سروتونین
بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین. برای اثر بخشی بهتر سروتونین لازم است رژیم غذایی تان سرشار از کربوهیدرات به همراه پروتئین باشد.
پروتئین شامل اسید آمینه تریپتوفان می باشد که به تولید سروتونین در مغز کمک می کند. مطالعات نشان داده است که تریپتوفان برای تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات دارد. پس سبزیجات،
آجیل، شیر، لوبیا، عدس و موز را مصرف کنید. اگر می خواهید سروتونین در بدن باقی بماند، از مصرف آرد و شکر و شیرینی جات پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی موجب افزایش آنی میزان سروتونین در خون شده و ناگهان از مقدار آن کاسته می شود. مکمل امگا 3 نیز در بالا بردن میزان سروتونین خون موثر است.

پیشگیری از کاهش سروتونین در بدن
برای جلوگیری از کاهش مقدار سروتونین در خون باید کارهای زیر را انجام داد:
1- از مصرف کافئین، الکل و نیکوتین خودداری کنید.
2- ورزش و تحرک بدنی داشته باشید.
3- با پزشک و یا متخصص تغذیه خود درباره هر رژیمی که می خواهید بگیرید، مشورت کنید.


آیا ورزش بر میزان سروتونین اثر دارد؟

ورزش موجب بهبودی خلق و خو می شود و افسردگی را درمان می کند. در گذشته پزشکان می گفتند که چند بار ورزش کردن در هفته، موجب کاهش اثرات افسردگی می شود.اما امروزه آنان بر این باورند که ۴۰ دقیقه ورزش کردن باعث تاثیرات خوبی بر خلق و خو می شود.

برخی بر این باورند که ورزش کردن موجب افزایش مقدار سروتونین می شود، اما هنوز به اثبات نرسیده است.


مردان و زنان به مقدار مساوی سروتونین دارند؟

مردان سروتونین بیشتری از زنان دارند، اما این اختلاف ناچیز است. به همین دلیل زنان بیشتر دچار افسردگی می شوند.

زنان دارای کمبود سروتونین دچار اضطراب و اختلالات خلقی می شوند.

مردان دارای کمبود سروتونین دچار اعتیاد به الکل، اختلال بیش‌فعالی و اختلال کنترل انگیزه می شوند.

هورمون های زنانه نیز بر مقدار سروتونین موثرند و ممکن است برخی عوارض را آشکار و یا بدتر کند. زمانی که هورمون های جنسی دائما در حال تغییر هستند، این عوارض آشکار می شوند. این زمان ها عبارتند از: دوران پیش از قاعدگی و یا بعد از زایمان و یا دوران یائسگی.هورمون جنسی مردان تا میانسالگی ثابت است و بعد به تدریج کاهش می یابد.

آیا زوال عقل و آلزایمر بستگی به میزان سروتونین دارد؟

برخی تحقیقات نشان داده که با افزایش سن، فعالیت انتقال دهنده های عصبی کم می شود. در سال ۲۰۰۶ پزشکان دریافتند که مقدار سروتونین در مغز بیماران دچار آلزایمر کم می باشد. این کاهش مقدار سروتونین به علت کاهش گیرنده های سروتونین می باشد و باعث کمبود حافظه در این بیماران می گردد. هنوز هیچ شاهدی مبنی بر افزایش مقدار سروتونین و جلوگیری و یا تاخیر بیماری آلزایمر یافت نشده است.

سندرم سروتونین چیست؟

عموما داروهای ضدافسردگی بی خطر می باشند. ولی برخی از عوارض این داروها به نام سندرم سروتونین خوانده می شود.

هنگامیکه میزان سروتونین در مغز بسیار زیاد باشد، سندرم سروتونین رخ می دهد.

اغلب هنگامی که دو یا چند دارو که بر میزان سروتونین اثر می گذارند، با هم و در

یک زمان مصرف شوند، این سندرم اتفاق می افتد. برای مثال اگر داروی میگرن به نام Triptans را همراه با داروی ضدافسردگی مصرف کنید، مقدار سروتونین افزایش می یابد.

علائم می تواند طی دقیقه و یا چند ساعت شروع شود و شامل: بیقراری، هذیان، تند شدن ضربان قلب، افزایش درجه حرارت بدن، عرق کردن، از دست دادن هماهنگی بدن، گرفتگی عضلات، تهوع، استفراغ، اسهال و تغییرات سریع فشار خون باشد.

این سندرم می تواند خطرناک باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

درمان شامل: خارج کردن دارو از بدن، تزریق مایعات در رگ، شل کننده عضلانی و دارو برای جلوگیری از تولید سروتونین است.

 
 
نکات زير در خصوص افزايش يا کاهش سروتونين جهت اطلاع و انديشه‌ي خوانندگان قابل ذکر است:

1-نان جو بيشتر از ساير غلات باعث سنتز سروتونين مي‌شود.
2-غذاهاي رنگي بيشتر باعث سنتز سروتونين مي‌شوند به همين دليل ايرانيان باستان با تمدن 7هزارساله‌ي خود که اخيراً در جيرفت کرمان به اثبات رسيده از غذاهاي رنگي به خصوص استفاده از زعفران روي برنج استفاده کرده‌اند.
3-سروتونين اثر حفاظتي روي سلولهاي مغزي داشته و از تخريب مغز در دوران پيري جلوگيري مي‌کند.
4-کاهش سروتونين باعث زياد‌شدن اشتها و افزايش آن باعث کاهش اشتها و در نتيجه باعث لاغري مي‌شود.
5-افزايش نور باعث افزايش سروتونين آزادشده در مغز مي‌شود.
6- ديابت دوران بارداري مستقيماً تحت کنترل سروتونين است.
7- آستازي باعث افزايش ترشح سروتونين مي‌شود و عيب آن اين است که باعث دژنره شدن سلولهاي ترشح‌کننده‌ي سروتونين در مغز مي‌شود.
8- زعفران باعث افزايش سنتز سروتونين مي‌شود.
9- در اثر لبخندزدن سروتونين در مغز آزاد مي‌شود پس بهتر است همه جا بنويسيم با لبخند وارد شويد.
10-در مغز افراد عاشق پس از شکست در عشق سروتونين کاهش مي‌يابد، اشتها افزايش مي‌يابد، بداخلاق مي‌شوند، زياد مي‌خوابند و در نهايت از معشوق متنفر مي‌شوند.
11-در بيماري آلزايمر ميزان سروتونين مغز کاهش مي‌يابد.
12-کساني که به نوعي کم‌خوابي دارند ميزان سروتونين مغزشان 20درصد کاهش پيدا مي‌کند.
13- وقتي ملخها به صورت گروهي سامان پيدا مي‌کنند ميزان سروتونين در مغزشان سه‌برابر مي‌شود.
14- موقعي که سروتونين مغز افزايش مي‌يابد به هر دليل در ادراک زماني، بينايي و گفتاري تغييراتي ايجاد مي‌شود به همين دليل قديمي‌ها مي‌گفتند در مراسم خواستگاري افراد مسن را حتماً همراه خود ببريد چون ميزان سروتونين مغز آنها به اين سادگيها در اثر محيط تغيير نمي‌کند و به اصطلاح جوگير نمي‌شوند و واقعيات را همانگونه که هست مي‌بينند.
15-کاهش ميزان سروتونين مغز باعث انزال زودرس مي‌شود.
16- عاشق‌شدن به علت پايين بودن هورمون سروتونين در مغز ايجاد مي‌شود.
17- بالارفتن سن باعث کاهش ترشح سروتونين در مغز مي‌شود.
18- کم‌شدن سروتونين در مغز باعث کمرنگ‌شدن خاطره‌ها مي‌شود.
19- خواب نيمروزي باعث افزايش ميزان سروتونين مغز مي‌شود.
20- استرس و یا حملات عصبی از خبرهای ناگوار یا اتفاقاتناخوشایند در زندگی باعث کاهش ميزان سروتونين مغز مي‌شود.
21-ورزش موجب بهبودی خلق و خو می شود و افسردگی را درمان می کند. در گذشته پزشکان می گفتند که چند بار ورزش کردن در هفته، موجب کاهش اثرات افسردگی می شود. اما امروزه آنان بر این باورند که 40 دقیقه ورزش کردن باعث تاثیرات خوبی بر خلق و خو می شود.میگنا دات آي آر، برخی بر این باورند که ورزش کردن موجب افزایش مقدار سروتونین می شود، اما هنوز به اثبات نرسیده است.

22- مصرف مواد غذایی غنی از کربوهیدرات، باعث آزادسازی انسولین می شود و تمام اسیدهای آمینه موجود در خون به جز تریپتوفان، جذب بدن می شوند. در نتیجه مقدار زیاد تریپتوفان در جریان خون باقی می ماند و به مغز وارد می شود و مقدار سروتونین را افزایش می دهد.
23-مصرف مقدار کافی ویتامین B6 می تواند سرعت تبدیل تریپتوفان به سروتونین را افزایش دهد.



سروتونين در طب سنتي

از منظر طب کل نگر صفراوی مزاجان دارای سروتونین زیادی میباشند که به همین علت پرخاشگر نیز میباشند و بلغمی مزاجان از مقدار کمتری نسبت به صفراوی و دموی مزاجان برخوردارند و بهمین علت احساسیتر و حلیمتر از انان هستند و در سودایی مزاجان کمبود شدید سروتونین وجود دارد که انان را دچار ترس و هراس و استرس و افسرده گی شدید و وسواس ذهنی و عملی و حتی خودکشی مینماید درمان بیماران سودای گرچه بسیار سخت میباشد بعل رفتارهای خود بیمار و طول درمان اما با تعادل مزاج در این بیماران دوباره به زندگی عادی خود بر میگردند.

مردان سروتونین بیشتری از زنان دارند، اما این اختلاف ناچیز است. به همین دلیل زنان بیشتر دچار افسردگی می شوند. زنان دارای کمبود سروتونین دچار اضطراب و اختلالات خلقی می شوند. مردان دارای کمبود سروتونین دچار اعتیاد به الکل، اختلال بیش‌فعالی و اختلال کنترل انگیزه می شوند. هورمون های زنانه نیز بر مقدار سروتونین موثرند و ممکن است برخی عوارض را آشکار و یا بدتر کند.

زمانی که هورمون های جنسی دائما در حال تغییر هستند، این عوارض آشکار می شوند.
این زمان ها عبارتند از:
دوران پیش از قاعدگی و یا بعد از زایمان و یا دوران یائسگی.

هورمون جنسی مردان تا میانسالگی ثابت است و بعد به تدریج کاهش می یابد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده مهم
پیگیری کنید
در قانون برای این موضوع فکری نشده
عامل ضربه جسمی در تصادفات و درگیری به شدت جریمه می شود
ولی عامل ضربات روحی جریمه ای نمی شود
ضربات روحی جبران ناپزیرند و غیر قابل برگشت
زمینی آسمانی نژاد
Iran, Islamic Republic of
درست می فرمایید. به این دلیله که این جرم داره به روح نادیدنی ضربه میزنه و جراحتش دیدنی نیست و متأسفانه فرد آسیب دیده هیچ جا نمیتونه ثابت کنه اون آسیب از چه ناحیه ای بوده و بارها و بارها از هر نظر آسیب روحی میبینیم.
امیدوارم در رویارویی با این آسیبها بردباری و توان بالایی پیدا کنیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگه بلد باشی چه نوع اتهامی به طرف مقابل بزنی و البته مدارک محکم برای اثبات داشته باشی،کاملاشدنی هست
سحر
Romania
فوقالعاده بود با سپاس بسيار جامع بود
ن.ز
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
امیرحسین فروتن
Iran, Islamic Republic of
ممنون جالب بود
آنّا نادری
Iran, Islamic Republic of
مطالب بسیار آموزنده و روان توضیح داده شده بودند،ممنون و موفق باشید.
ساناز
Iran, Islamic Republic of
من هم از وقتي عشقم بم خيانت كرده خيلي علايم كمبود سرتونين رو پيدا كردم و حالا كه مطمئن شدم ميرم روانپزشك
محمد
Iran, Islamic Republic of
روان پزشکها کلا یک مشت آدم احمق مغرور هستن که میخواهن با کنکاش در زندگیت و مغزت مشکلت رو حل کنن در چون از ابتدا به چشم بیمار بهت نگاه میکنن
mahboubeh
Iran, Islamic Republic of
بسيار عالي،باسپاس از شما ،خيلي كامل و دقيق
Iran, Islamic Republic of
مطالب آموزنده و مفيداند سپاس
محمد
Iran, Islamic Republic of
مفید بود،اما کل متن نیاز به ویرایش و باز بینی دارد،بیشتر جملات تکرار شدن،ودر نهایت چنین مطالبی حتما باید منبع علمی داشته باشه پس لطفا همه منابعی که این تحقیق براش صورت گرفته رو هم ذکر کنید
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام.
مطالب خیلی علمی و عالی بود.
من کارشناس بهداست عمومی هستم، از این مطالب تو بحث پیشگیری از اعتیاد استفاده میکنم!
موفق و پاینده باشید!!!
Iran, Islamic Republic of
ممنون.بسیار جامع وکامل بود
شهرزاد
Iran, Islamic Republic of
عالی بود ممنون
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.