جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۴
کد مطلب: 28995
۳
۹
panic

اختلال پانیک یا حمله هراس

اختلال پانیک یا حمله هراس
اختلال پانیک یا حمله هراس یکی از اختلال های اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار ترس و تپش قلب شدید، بدون وجود سابقه ای از بیماری های قلبی می شود. این اختلال باعث دستپاچگی و ترس شدید بیمار می شود و معمولا او را به مطب پزشکان می کشاند اما در بررسی های تخصصی هیچ نشانی از بیماری قلبی و جسمی دیده نمی شود.

با دکتر محمد اربابی، روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این اختلال اعصاب و روان گفت و گو کرده ایم.

حمله هراس (اختلال پانیک) به جز ترس و تپش قلب ناگهانی، چه علایمی دارد؟

- یکی از بارزترین مثال ها درباره تپش قلب ناگهانی اختلال هراس یا پانیک است. حمله هراس، اختلال اضطرابی است که فرد مبتلا به آن ناگهانی دچار حمله های هراس یا ترس و وحشت ناگهانی و دچار تپش قلب زیاد، تعریق، تنگی نفس و سرگیجه می شود.
 
اما هر فردی ممکن است در مواجهه با عوامل ترس آور دچار چنین علایمی بشود.

-    بله، همه افراد در مواجهه با اضطراب و تنش ممکن است علایم ترس و وحشت را تجربه کنند. این وضعیت در اثر فعال شدن مکانیسم جنگ و گریز است و یک واکنش دفاعی محسوب می شود که به وسیله سیستم اعصاب مرکزی و قلبی- عروقی تظاهر می یابد.

پس وجه تمیز ترس طبیعی و حمله هراس چیست؟

- آنچه باعث شده اختلال پانیک متمایز از هراس های معمول باشد، نبود محرک خارجی و رخ دادن ناگهانی و بدون دلیل آن است. مبتلایان به پانیک بسیار هراسانند و به پزشکان داخلی و قلب مراجعه می کنند ولی در آزمایش های مکرر، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش هیچ نشانه ای از اختلال در قلب و عروق یافت نمی شود. همچنین بیماران از نظر سلامت تیروئید و... نیز بررسی می شوند. در صورتی که جواب همه آزمایش ها منفی باشد، آنگاه تشخیص اختلال پانیک مطرح می شود.

این حمله ها در چه افرادی بیشتر است؟

-  معمولا فرد طی یک ماه بیش از 2 بار دچار این حمله های ناگهانی می شود. اختلال هراس معمولا زمینه ژنتیکی دارد. از دست دادن والدین در سنین کودکی نیز فرد را مستعد این اختلال می کند. سن بروز اختلال پانیک معمولا 30-25 و 50-45سالگی است. حمله های ناگهانی گاهی باعث می شود فرد به اطرافیان وابسته شود که اگر اتفاقی افتاد، کسی کنارش باشد تا نجاتش دهد.

برای بیماران چه کاری می توان انجام داد؟

- اگر فردی در اثر افسردگی یا اضطراب و استرس دچار تپش قلب شود، باید آموزش ببیند تا بتواند در شرایط بحرانی تنش خود را مدیریت کند، اما کسانی که دچار حمله های پانیک هستند، به دارو و روان درمانی نیاز دارند. روان درمانی شامل آموزش های تمدد اعصاب، آموزش تنفس آرام و اصلاح خطاهای شناختی است مثلا اگر فرد تصور می کند این حمله ها کشنده و خطرناک است، باید به او اطمینان داد که چنین نیست. بیماران باید بیاموزند گفت و گوی درونی خود را اصلاح کنند و هنگام حمله به خود بگویند که این حالت موقتی است، خطرناک نیست و به زودی برطرف می شود.

پرداختن به ورزش و انجام تمرین های هوازی می تواند آمادگی فرد را در مقابله با حمله های پانیک افزایش و تطابق سیستم اعصاب خودکار را در کاهش این حمله ها ارتقا دهد. اختلال پانیک به کمک درمان های دارویی محدود و روان درمانی نیز قابل درمان است.

تابلوی جیغ

-    تابلوی مشهور «جیغ»، شاهکار یک نقاش نروژی سرشناس است که چند ماه قبل در یک حراج فروخته شد. این نقاشی، تصویر شخصی است ک وحشت زده در حال جیغ کشیدن است. او روی پلی ایستاده و فریاد می کشد. این اثر باارزش در حراج ساتبی نیویورک به قیمت 120 میلیون دلار به فروش رفت و خیلی ها را متعجب کرد. ادوارد مونک، چهار نسخه از این نقاشی را با تکنیک های مختلف خلق کرده است که در حراج ساتبی نسخه پاستل آن به فروش گذاشته شد.

سال خلق: 1893، سال فروش: 2012، قیمت فروش: 120 میلیون دلار
 

ریشه لغوی «پانیک»

اختلال پانیک یا حمله هراس از ریشه «پان» گرفته شده است. «پان» یکی از خدایان یونان باستان است و «نی» را از ابداعات او می دانند که برای محببوش «سورینکس» می نواخته است.

ظاهر «پان» به مانند مردی دارای شاخ، پاها و دمی شبیه به بز، انبوهی از ریش، بینی پهن و کوتاه و گوش هایی نوک تیز به تصویر کشیده می شد که هیبتی ترسناک داشت. او به شکل بزی در جنگل ها و کوه ها، حوری ها را دنبال می کرد.

در جنگ بزرگ میان خدایان و تایتان ها، زمانی که تایتان ها در حال پیروز شدن بودند، پان فریاد جنگی سر داد که باعث ایجاد ترس در تایتان ها شد و عده ای از آنها را فراری داد.
به همین دلیل است که کلمه «panic» به معنی «ترس» ریشه از نام او دارد. «پان» مورد پسند دیگر خدایان یونانی نبود. اختلال پانیک نیز از کلمه پان گرفته شده و در فارسی به اختلال هراس معنی شده است. جالب است که توصیفی که در فرهنگ عامیانه از جن می شود، شباهت به شکل ظاهری توصیف شده از «پان» دارد.
مرجع : نشريه هفته نامه سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

pourya
Iran, Islamic Republic of
سلام.پسری 23سال هستم.چند شب پیش وحشت عجیبی ب سراغ م اومد.حس کردم عزرائیل بالا سرمه.تپش قلب و فشارخون داشتم الانم قسمت پشت سرم یک حالتی مورمور میشه و همیشه استرس مرگ. یا دیوانه شدن دارم.نوار قلبم خوبه آیا این پانیک محسوب میشه. تو رو خدا راهنمایی م کنید.همش فک میکنم در حال مرگم
Iran, Islamic Republic of
سلام حتما دکتر روانپزشک برو من هم همینطور بودم (ترس از مرگ)الان 5ساله دارو مصرف میکنم شما جوانید انشاالله زودتر خوب میشوید
Iran, Islamic Republic of
پوریای عزیزم هیچی نیست در عرض یک ماه کاملا درمان میشه دوستانی که بیشتر از این درگیرشن مشکل داخلی مثل قلب و کبد و ریه و غیره دارن که اونو درمان نمیکنن واسه همون چندسال درگیرش میمونن بزن به رفیق بازی دور زدن به ویژه کار کردن با دود و دم خداحافظی کن در مرحله اول میری روانپزشک خوب تمام مشکلاتتو می نویسی بهش میگی دارو میده بعد چند جلسه میری پیش روانشناس و در کنارش داروهای گیاهی مصرف کن معجزه عسل وسیاه دانه کوبیده شده ،گل ساعتی شبا قبل خواب دم کن بخور،عرق اعصاب رو روزی دو وعده صبح و عصر ،تمام گلهایی که تو عطاری هستش برای اعصاب بگیر به میزان مساوی همه رو قاطی کن پودر کن با همون عرق اعصاب یک قاشق چایی خوری که گفتم قاطی کن بزن بر بدن ،گرد گل زنبور عسل صبح با عسل و شیر سر قاشق قاطی کن بخور یک لیوان عصر هم گرد گل رو با ابمیوه همون سر قاشق بریز توش بزن بر بدن سرشار از ویتامین دشمن افسردگی من نامرد اگر خوب نشدی و اینکه خدا خدا خدا نماز منو یک ماهه با همین نسخه از سطح چهار افسردگی و پانیک کرد یه انسان که حالا داره زندگی رو میفهمه کتاب بخون کتاب هایی که خدا رو بهت نزدیک کنه مخصوصا قرآن اونم فارسی من هستم اگه تو اینترنت بزنی بارون که میباره یاد تو می افتم منو میبینی میتونی پیدام کنی
Netherlands
شما دچار چشم زخم و حسد شده اید و تمام این علائم پانیک و....به جن زدگی مربوط میشه.
اگر کسی راهنمایی بیشتر خواست ایمیل بزنه بهم
Kasratnt4@gmail.com
😢
Romania
سلام.من افسردگی شدید دارم.1سال قرص مصرف کردم تحت نظر روان پزشک بعدم کم کم گذاشتمشون کنار. الان 7 ماه گذشته و کاملا حالتام داره بر میگرده. یه طور ه خاصی میشم گاهی وقتا اما نمیدونم چقدر ربط به اختلال پانیک داره. مثلا بی دلیل یهو میترسم و نفس کشیدن برام سخت میشه و گاهی ام بیهوش میشم. راهی هست که بدون مصرف دارو خوب بشم؟
بهمن
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان . من در حالت عادی حالم خوبه در واقع عالیه و ولی سه سال هست که بعضی مواقع بعد از موقوع اضطراب یا در محیط اضطراب قرار میگیرم یه حمله به من صورت میگیره به این صورت که حالت تهوع و تیر کشیدن عصب دست چپ و تنگی نفس و حالت خستگی و بی حوصلگی بهم دست میده و چندین ساعت طول میکشه تا خوب بشم . دوستان گرامی لطفا بفرمایید که من علایم حمله پانیک خفیف دارم ؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز حالت های پنیک از هر فردی به فرد دیگ متفاوت است . من خودم وقتی حمله بهم دست میده میرم تو یه عالم دیگه اصلا یه وضعی . به احتمال زیاد پنیک است . ایشاله زودتر خوب بشیم . دکتر روانپزشکم حتما برو .
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
یه مدتیه بعضی وقتها احساس می کنم حملات پانیک میاد سراغم.بیست بار دکتر قلب رفتم ازمایش تیرویید و .... دادم ولی می گن هیچیت نیست.17 سالمه .امسال کنکور دارم.این حرف ها خیلی نگرانم کرد.آیا درمان شدنیه؟؟
زینا
Iran, Islamic Republic of
منم تنگی نفس دارم فقط همه جور ازمایش دادم ریه قلب تست نفس همه سالم فقط افسردگی میزنه نفسم تورو خدا بکیید چی کنم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟