شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۱:۵۲
کد مطلب: 43496
۴
نگار فیض آبادی

جعبه سیاهِ دل مردم را ببینید

جعبه سیاهِ دل مردم را ببینید
میگنا: بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای تهران یاسوج، بدون هیچ فوت وقتی، زخم‌های کهنه مان سر باز کرد. و حادثه‌های تلخ ماه‌های اخیر یک‌به‌یک، جلوی چشممان صف کشیدند. پلاسکو، معدن یورت، زلزله کرمانشاه، سانچی و ... حادثه پشت حادثه. حتی وقت نکرده‌ایم دوره سوگمان را سپری کنیم. ممکن است با خودمان بگوییم حتی اگر میان این‌همه غم، خودمان را مستتر کنیم بازهم مصیبت‌ها ما را پیدا می‌کنند. تو انگار کن که این مرگ است که از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است.

کافی ست در صفحات مجازی، گشتی بزنید و از قول مردم بخوانید: «نفرین‌شده‌ایم. مرگ کسب کار ماست. این گربه همیشه سیاه، ایران ماست. خدا بدبختی رو برای ایران، send to all کرده.از هوا تا هواپیماهایمان غیراستاندارد است. ایران، کلبه احزان و...» شک ندارم ده‌ها جمله مشابه دیگر را در توصیف حال ایران و ایرانی خواندید و نوشتید و با نشان دادن همین زخم‌ها، دیده‌شده‌اید.

به گمانم گره کار همین‌جاست. ما خودمان را با زخم‌هایمان به هم می‌شناسانیم. یادتان هست وقتی معلوم شد ایران در جام جهانی با چه تیم‌هایی، همگروه شده، چه گفتیم؟ خیلی‌ها گفتند ایران در «گروه مرگ» جا گرفت. ما مرگ؛ چه از نوع یهویی و یا از نوع تدریجی‌اش، را باور کرده‌ایم. عادت کرده ایم به این شیوه زندگی.

با یک نگرانی مهیب که فردا چه بر سر خودمان می‌آید؟ حسرت گذشته، ما را دچار افسردگی کرده و نگرانی برای آینده هم ما را به‌سوی اضطراب، هول داده است. کافی ست نگاهی به ارتباط اضطراب و بروز بیماری‌های جسمی بیندازید.

راستی یک سؤال مهم. آیا این فقط ایران است که دچار حادثه می‌شود؟ باید سوئیس باشیم تا دچار بحران نشویم؟ پیشانی‌نوشتمان این است؟ چطور می‌شود که از پسِ غم‌هایمان برنمی‌آییم و گاهی دوست داریم فریاد بزنیمشان؟

ایران و ایرانی، این روزها حالش خوب نیست. وقتی راهی برای مردم نباشد تا خشم، غم و همین‌طور هیجانات مثبت شان را به شکل بهنجار، تجربه کنند تمام هیجانات منفی روی هم تلمبار می‌شود.شاید آسمان، همه‌جا رنگ آسمان ایران نباشد اما بحران و حادثه، فقط کبوتر جلد بام ایران نیست.

مسئولانمان بارها غافلگیر شده‌اند. خوب از پس مشکلات، برنیامده‌اند و این شده داغ دیگری روی داغ مردم.

شاید به همین دلیل است که مردم، تاب و تحملشان پایین آمده. اگر مردم احساس کنند فقط وقتی دیده می‌شوند که دچار بحران شوند یا کارد به استخوانشان برسد، به این سبک زندگی، خو می‌گیرند. عادت می‌کنند به همیشه غمگین بودن. نوعی درماندگی که مردم را افسرده و عصبی می‌کند.

بعد اگر خواندید «ایرانی‌ها، عصبانی‌ترین مردم دنیا»، تعجب نکنید!

زمانی‌که دوز هیجانات خوشایند مردم پایین باشد، دیگر هیچ شعاری، امیدوارشان نمی‌کند. وقتی از 40 بلای طبیعی شناخته‌شده، 31 مورد از آنها در ایران اتفاق افتاده است، پس یعنی باید تاب‌آوری‌مان را بالا ببریم. «خودمان» هم باید برای قوی‌تر شدنمان، آستین بالا بزنیم. تا اگر طوفانی شد، خم شویم اما نشکنیم.

این روزها مردم، سوگوارند.
کاش برخی مسئولان، جعبه سیاهِ‌ِ دل مردم را ببینند. قبل از آنکه مردم از صفحه رادار، محو شوند.

 
نگار فیض آبادی- روانشناس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.