جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۳
کد مطلب: 46670
۰
نگاهی روان‌شناسانه به اصطلاح «al desko» که درباره ناهار خوردن کارمندان پشت میز کارشان است

هشدار؛ پشت میز کارت ناهار نخور!

هشدار؛ پشت میز کارت ناهار نخور!
اصطلاح «ال دسکو» سال 2014وارد لغت نامه آکسفورد شده است و به وضعیتی اشاره دارد که کارمندی ناهارش را پشت میز کارش می خورد. «ال دسکو» اصطلاح طنازی محسوب می شود؛ ترکیبی از عبارت desk به معنای میز در زبان انگلیسی و اصطلاح al fresco به معنای بودن در هوای تازه به زبان ایتالیایی. اما به رغم طناز و شوخ بودن روح این اصطلاح، واقعیت آن نه شوخ است و نه طناز! این موضوع را از هر کارمندی که ناچار است ناهار خود را به سرعت پشت میز کارش بخورد، می توانید بپرسید. وضعیتی که روز به روز بیشتر از قبل شاهد آن در محیط های کاری هستیم. در این باره چند نکته مهم وجود دارد که خواندنش به چنین کارمندهایی توصیه می‌شود.
 
زمانی برای رفع خستگی کارمندان پشت میز نشین
 
اگر شما از جمله کارمندانی هستید که ساعات طولانی ناچار از نشستن پشت میز و کار با رایانه هستید، دوری از خوردن ناهار پشت میز کار می تواند برای شما فواید متعددی داشته باشد. اول آن که صرف بلند شدن از پشت میز، راه رفتن و قرار گرفتن در موقعیتی دیگر می تواند خستگی جسمانی شما را کاهش دهد.

این تحرک کوتاه مدت می تواند مانع از درد گردن، کمر درد و البته سوزش چشم به واسطه تماشای طولانی مدت صفحه رایانه شود و در عین حال به بهبود گردش خون نیز کمک کند. در کنار آن می توانید مسائل مربوط به بهداشت محیط و خوردن ناهار در فضایی تمیزتر را هم در نظر بگیرید. در نهایت هم همان طور که خودتان شاید تا به حال تجربه کرده باشید، جا به جا شدن در محیط می تواند خستگی ذهنی شما را کاهش دهد.
 
نکته: اگر می خواهید حداکثر استفاده از زمان ناهار را ببرید و واقعا خستگی در کنید، تا حد امکان از گوشی تلفن خود در این زمان استفاده نکنید تا چشم های شما بتوانند کمی بیشتر استراحت کنند.
 
آشنایی بیشتر با همکاران کارمندانی که باید در گروه کار کنند
 
وقتی افراد در قالب عضوی از یک تیم بزرگ تر کار می کنند، نزدیک شدن به دیگر اعضای تیم و شناخت روحیات و علایق همدیگر می تواند نقش مهمی در افزایش بهره وری داشته باشد. به واسطه همین واقعیت نیز این روزها تعداد شرکت ها و موسسه هایی که برای کارکنان خود برنامه های تفریحی دسته جمعی خارج از ساعت اداری در نظر می گیرند، بیشتر از قبل است. اما در این بین یکی از موانع جدی اجرایی کردن چنین برنامه هایی، هزینه بر بودن آن هاست.

اگر به دنبال تقویت کار گروهی در مجموعه خود هستید و از طرفی نمی توانید هزینه زیادی برای این موضوع در نظر بگیرید، زمان ناهار را دست کم نگیرید. دور هم جمع شدن برای ناهار یا حتی همراهی در نوشیدن چای در کنار یک جعبه شیرینی، به صورت هفتگی می تواند تا حد زیادی شما را به اهداف تان نزدیک کند، در عین حال که هزینه زیادی تحمیل نمی کند.
 
نکته: یادتان باشد که هر چه قدر داشتن یک زمان مشخص برای ناهار و دور هم جمع شدن، می تواند مفید باشد، طولانی شدن بیش از حد این زمان می تواند از فواید آن بکاهد. اگر گروه همکاران شما بیش از 10 نفر هستند، شاید بهتر باشد به جای برنامه ناهار، از چای و شیرینی شروع کنید تا بتوانید زمان را به شکل بهتری مدیریت کنید.
 
افزایش خلاقیت و ایده پردازیکارمندان نیازمند خلاقیت
 
 این روزها کارهایی که نیازمند خلاقیت هستند، دیگر استثنا محسوب نمی شوند. در کنار خلاقیت، تمرکز بالا و داشتن حداکثر کارایی، از دیگر ویژگی هایی هستند که کارفرماها در محیط های مختلف به دنبال آن هستند. اگر حوزه کاری شما، نیازمند چنین قابلیت هایی است، پس لزوم جدا شدن از میز و صرف ناهار در محیطی دیگر را جدی بگیرید. جدای از استراحت مغز شما در این زمان، رد و بدل کردن افکار و ایده ها با همکاران می تواند به ذهن شما این فرصت را بدهد که بعد از این زمان، بهتر و متمرکزتر کار کند.
 
نکته: یکی از بهانه های اصلی برای دور زدن ساعت ناهار، سنگینی پس از ناهار است. این بهانه واقعی است و ریشه در محدودیت های جسمی ما دارد؛ بدن ما نمی تواند زمانی که دستگاه گوارش به صورتی مفصل درگیر هضم غذاست، وظایف شناختی خود را به خوبی پیش ببرد. اما راه حل قطعا در حذف کلی ناهار نیست چراکه در این صورت شما انرژی کافی برای ساعات بعد از ظهر را نخواهید داشت. در عوض، سعی کنید ناهار سبک و کم حجم انتخاب کنید. نوشیدنی گازدار همراه غذا نخورید و از غذاهای چرب اجتناب کنید. با رعایت چنین مواردی می توانید مطمئن باشید که وزنه نشاط بخشی ناهار بیش از کسل‌کنندگی آن خواهد بود.
 
کاهش تنش و فشار کارمندان پاسخ گو به ارباب رجوع
 
 یکی از حوزه های کاری خسته کننده و البته پرتنش، پاسخ گویی به ارباب رجوع چه به صورت حضوری و چه تلفنی است. اگر شرح وظایف شما شامل چنین مواردی است، ساعت ناهار را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و برای صرف ناهار در خارج از اتاق کاری تان و با همراهی یکی دو نفر از همکاران خود بیشتر تلاش کنید. هر چند درباره نقش تعاملات اجتماعی در کاهش استرس تفاوت هایی بین زنان و مردان وجود دارد و به عنوان مثال زنان بیشتر تمایل دارند با هم صحبتی با دیگران، اضطراب شان را کاهش دهند اما حتی در میان آقایان نیز، کمی گپ زدن با یک همکار و رد و بدل کردن چند شوخی می تواند آرامش بخش باشد.
 
نکته: یادتان باشد زمان ناهار، وقت استراحت و آرامش پیدا کردن است، موضوعات حساس و حاشیه دار بهتر است در این زمان مطرح نشوند چرا که کوتاهی زمان، هم فرصت پرداخت درست به آن ها را کاهش می دهد و هم این که می تواند خود به افزایش اضطراب و تنش در شما دامن بزند.

نویسنده: نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو