سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
کد مطلب: 49008
۴
۱
خلاصه نویسی در کنکور روان شناسی به روش درخت دانش

یادگیری بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور روان شناسی

استفاده از درخت دانش باعث منظم شدن ذهن، دسته بندی شدن مطالب، خلاصه شدن مطالب و درنتیجه مرور راحتتر مطالب میشه. خیلی از مقالات، کتاب ها و جزوات کمک آموزشی با شیوه درخت دانش طراحی شدن. این شیوه یادگیری باعث میشه مطالب در ذهن ما طبقه بندی بشن و مدت زمان بیشتری در حافظمون بمونن. تونی بوزان در کتاب خود به طبیعی بودن ساختار شاخه ای تاکید کرده و معتقد است که این ساختار به فراوانی در طبیعت قابل مشاهده بوده و نورون های مغز انسان نیز نمونه ای از این ساختار طبیعی هستند.

حالا ببینیم چجوری درخت دانش رو رسم کنیم؟
همانطور که از اسمش هم مشخصه درخت دانش دقیقا مثل یک درخت میمونه شامل یک تنه و تعداد زیادی شاخه. در ابتدا تنه اصلی درخت که همون تیتر ما هستش رو باید تشکیل بدیم و بعد به تدریج شاخه ها رو منشعب کنیم یعنی از کل به سمت جزییات حرکت میکنیم.
معمولا درخت دانش هم مثل خلاصه نویسی یک مقوله فردیه و درخت دانش یک نفر لزوما برای یک نفر دیگه نمیتونه مفید باشه. پس باید خودمون و با دست خط خوب و مرتب خودمون درخت  دانش مخصوصمون رو تهیه کنیم.
برای رسم درخت دانش بهتره که از یک صفحه کاغذ بدون خط مثل صفحه آچار به صورت افقی استفاده کنیم.
اول از همه  بالای صفحاتمون تاریخ میزنیم و تیتر اصلی رو از وسط صفحه مینویسیم و بعد به تدریج شاخه به  شاخه از تیتر اصلی انشعاب میدهیم. بهتره که در شاخه های انشعابی به جای خطوط صاف که باعث خستگی مغز میشن از خطوط متفاوتی مثل خطوط شکسته ، زیگزاگی  یا اریب استفاده کنیم.
استفاده از رنگ های متفاوت هم میتونه  به نظم فکری ما کمک کنه برای مثال میتونیم برای خطوط انشعابی از یک رنگ خاص، تیتر ها از یک رنگ خاص و مثال ها از یک رنگ دیگر استفاده کنیم.
استفاده از تصاویر و نشانه های نقاشی کوچک در درخت  دانش میتونه به ماندگار کردن مطلب در ذهن ما کمک کنه چرا که معمولا ذهن ما تصاویر رو بهتر از مطالب چند خطی در خودش حفظ میکنه.
درخت دانش ما باید فقط شامل کلمه های کلیدی باشه و نه همه مطالب. توجه داشته باشیم که فقط 20 تا 30 درصد مطالب باید روی درخت دانش پیاده بشه و بقیه مطالب باید در حافظه ما ذخیره بشن بطوریکه با نگاه کردن به درخت دانش مطالب مربوطه برامون تداعی بشن.
بعضی افراد ترجیح میدن که به جای دست نوشته های خودشون از نرم افزار هایی برای رسم درخت دانش استفاده کنن استفاده از این نرم افزار ها که به نرم افزار های (مایند مپ )معروف هستن باعث میشه که نوشته های ما ماندگار بشن و به مرور زمان از بین نرن.
از جمله نرم افزار های برتر نقشه ذهنی میتوان به نرم افزار نقشه ذهنی mindmeister و یا نرم افزار mindmanager iMindMap و نرم افزار mindmanager اشاره کرد.
علاوه بر نرم افزارهای فوق میتونیم از word هم استفاده کنیم. برای این کار ازفرمول زیر استفاده می کنیم.
Inset>smart art>heirarhy>انتخاب نوع نمودار>OK
و کلام آخر اینکه مهم نیست از چه روشی استفاده می کنیم مهم اینه که روش های صحیح رسم نمودار درختی رو بشناسیم و به درستی به کارشون ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مبی
Iran, Islamic Republic of
من وقتی این روش خلاصه نویسی رو خوندم مفید بود و حتما نتیجه میگیری فقط اینکه الان مثلا منابع کسب آگاهی و معرفت رو چگونه باید به صورت تنه درخت یا همون نمودار درختی رسم کرد یا خلاصه نویسی کرد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم