کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرسودگی زنان در بحران کرونا

عفت حیدری

21 تير 1400 ساعت 22:25

شاید از قبل این موضوع را شنیده باشید که پاندمی کرونا به شدت روی زنان تاثیری منفی داشته است و بررسی وسعت این آسیب حایز اهمیت است .


زنان شاغل نیز علاوه بر خانه داری، در صیانت ازسلامت اطرافیان وظایف بیشتری را برعهده داشته اند. این مسئولیت های چندگانه استهلاک و خستگی های روز افزون را برای زنان به همراه داشته است که ممکن است منشا آسیب و آفت تاب آوری ایشان باشد.

بدیهی است پاندمی کرونا همچون سایر بحرانهای جهانگیر صدمات و تجربیات ناخوشایندی را هم در خانه و خانواده و هم در مسئولیت های شغلی و اجتماعی به زنان تحمیل کرده است.

در توصیح این نکته باید گفت گزارشهای متعدد از افزایش خشونت های خانگی در سراسر دنیا حکایت میکند. زندگی در فضاهای محصور و محدود آپارتمانی در خشونت های خانگی مزید بر علت است چرا که زنان در معرض صدمه راه به جایی نداشته و ناگزیر هستند کسی را که آزارشان می دهد تحمل کرده و ادامه دهند. آن هم در شرایطی که به دلیل کم شدن تعاملات اجتماعی و قرنطینه، زوج های متعارض ناسازگار مجبور به گذراندن ساعتهای طولانی درکنار یکدیگرند.

زنان اغلب مسئولیت همه کارهای خانه را به عهده دارند که در خصوص زنان شاغل بار این مسئولیت ها به ویژه در دوران کرونا سنگین تر خواهد بود.  این وضعیت با عدم همراهی همسر ( زوج ) تشدید خواهد شد.
 

برخی گزارشات اعلام کرده اند که وظایف مادران در دوران کرونا سه برابر شده است. این مساله طبیعی بنظر میرسد چرا که در هر بحرانی زنان علاوه بر مراقبت از خود وظیفه مراقبت از دیگران را نیز بعهده دارند. لذا به نظر میرسد در ایام بحران نگرانی و بار روانی انجام کارهای خانه بیشتر به دوش زنان است و در دوران پاندمی این فشار و فشارهای ناشی از دورکاری برای زنان شاغل تشدید می شود.


سلامت زنان نیز هم متاثر از پاندمی است
بر اساس پژوهشی که دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام داده است، در 28 هزار زن مورد مطالعه مشخص شد که استرس های ناشی از پاندمی کرونا میتواند موجب ابتلای به فشار خون مبتلا باشد. بخصوص زنان سالمند و میانسالی که انزوای اجتماعی را تجربه کرده اند. پژوهشهای همسو نشان می دهد که زنان در این شرایط به شدت در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار گرفته اند.

شغل، امنیت و رفاه مالی
پاندمی روی کار و وضعیت مالی زنان نیز رد پای خود را گذاشته است. زنان 2.9 درصد بیش از مردان بیکار شده اند. پژوهش های انجام شده در دانشگاه ایندیانا، نشان داده است که زنان جوان مشکلات اقتصادی و مالی بیشتری دارند. 25 درصد از زنان بیکار شده یا مسیر کندتری را در مشاغل خود طی می کنند.

زنان سه برابر مردان به دلیل مراقبت از کودکان، شغل خود را ترک کرده اند. علاوه براین وقتی زنان کار خود را به دلیل بچه داری ترک کرده و وقتی بار دیگر می خواهند به دنیای اشتغال برگردند، 7 درصد کمتر احتمال دارد مجددا مشغول به کار شوند.

زنانی هم که در حال حاضر مشغول به دورکاری هستند بعلت ترکیب و تراکم چند مسئولیت متفاوت ویاهم آیندی آنها در فضای خانه شرایط مناسبی ندارند.



عفت حیدری
مترجم کتاب تاب آوری زنان و دهها عنوان دیگر


کد مطلب: 53973

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/53973/فرسودگی-زنان-بحران-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir