کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ده نکته علمی در پرورش هوش کودکان

4 آبان 1400 ساعت 7:12

کودکان در گروه‌های موسیقی در مقایسه با کودکان در گروه‌های کنترل، رشد بیشتری در تمام جنبه های هوش دارند


1-  تدریس موسیقی
بنابر مجموعه ای از پژوهش ها (که دایم بر تعدادشان افزوده می گردد)، آموزش موسیقی باعث افزایش یادگیری دانش آموزان در کلاس می شود. در این پژوهش ها معلوم شد که کودکان در گروه‌های موسیقی در مقایسه با کودکان در گروه‌های کنترل، رشد بیشتری در تمام جنبه های هوش دارند.
 
2- ورزشکار غیرحرفه‌ای یک افسانه است.
تصور عام بر این است که ورزشکاران غیرحرفه‌ای، در تحصیل ضعیف تر هستند چون بیشتر وقتشان را در زمین می‌گذرانند تا در کتابخانه.
اما چه می‌شود اگر کودک شما وقتش را صرف هر دوی آن‌ها ‌کند؟ وقتی جسم از وضعیت و آمادگی بالایی برخوردار باشد، توانایی یادگیری نیز افزایش می یابد.
افراد پس از ورزش، لغات جدید را با 20% سرعت بیشتر یاد می‌گیرند. سه ماه تمرین در تغذیه صحیح، گردش خون در قسمت‌های مغز را که روی حافظه و یادگیری متمرکز است را تا 30% افزایش می‌دهد.
3- برای کودکانتان نخوانید، با آن‌ها بخوانید.
آیا کودکی دارید که می خواهید خواندن یادبگیرد؟
وقتی برای کودکتان در حال خواندن کتاب هستید، نگذارید فقط به تصاویر داخل کتاب خیره شود. توجه او را به کلمات نیز جلب کنید.
با آن‌ها بخوانید، نه برای آن‌ها. وقتی سهیم بودن در کتاب خواندن با توجه مستقیم به توسعه مهارت و روش کتاب خواندن انجام شود، توانایی سوادآموزی افزایش می یابد حتی در کودکان عقب افتاده.
4- محرومیت از خواب، کودکان را کندذهن می‌کند.
یک ساعت کم‌خوابی روزانه معادل از دست دادن دو سال بلوغ شناختی و پیشرفت است. بین میزان متوسط خواب و نمرات تحصیلی، ارتباط مستقیمی وجود دارد.
5- هوش بدون نظم، ارزشی ندارد.
مطالعات زیادی نشان می‌دهد که قدرت اراده، مهم‌ترین عادت برای موفقیت‌های فردی است. دانش‌آموزانی که سطح بالایی از اراده را به کار می‌گیرند، احتمال بیشتری برای دریافت نمرات بالاتر در کلاسشان دارند و شانسشان در کسب پذیرش در دانشگاه های منتخب بیشتر است.
آن‌ها زمان بسیار کمی را صرف تماشای تلویزیون و زمان بیشتری را صرف تکالیفشان می‌کنند.
نوجوانانی که نظم بالایی دارند عملکرد بسیار بالاتری نسبت به همسالان خود روی متغییر های عملکردی دانشگاهی دارنددر پیش‌بینی عملکرد آکادمیک، استناد به انضباط، بهتر از استناد به هوش است.
همچنین در پیش‌بینی بهبود نمرات در طی سال تحصیلی، انضباط بهتر از هوش عمل می کند. تأثیر انضباط بر عملکرد آکادمیک، بیشتر از استعداد ذهنی است.
6- یادگیری یک فرآیند فعال است.
یادگیری واقعی منفعل نیست بلکه فعال است. تکامل مغز ما بر اساس یادگیری از طریق انجام دادن کارها بوده است نه یادگیری بر اساس شنیدن درباره آن‌ها.
این یکی از دلایلی است که برای کسب هر مهارتی ، خیلی بهتر است که دوسوم از وقتتان را صرف عمل کردن کنید تا جذب کردن.
یک قاعده دوسوم وجود دارد. اگر می‌خواهید متنی را به خاطر بسپارید، این بهتر است که 30% وقتتان را برای خواندن آن صرف کنید و 70% دیگر از وقتتان را صرف امتحان کردن خود در حفظش.
7- به خود رسیدن در زمان مناسب می‌تواند خوب باشد
همه می‌دانند که شما در روز یک آزمون مهم باید صبحانه خوبی بخورید. کربوهیدرات بالا، فیبر بالا، و غذاهای دیرهضم مثل سوپ جو بهترین هستند. اما چیزی که شما در طول هفته می‌خورید هم مهم است.
اما همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. هیچ کودکی همواره غذای سالم نمی‌خورد. اما قسمت طنز آن است که کودکان اغلب غذای بد را در زمان بدی هم می‌خورند.
ترکیب کافئین و گلوکز می‌تواند تأثیر سودمندی روی عملکرد شناختی داشته باشد زیرا به تقویت توجه و پیشرفت عملکرد حافظه منجر می شود. بنابراین اگر گاهی کودکان میخواهند شکلات و نوشابه بخورند بهتر است زمانی به آن‌ها بدهید که درحال مطالعه و فعالیت ذهنی هستند نه در زمان استراحت.
8- کودکان شاد=کودکان موفق
در جهانی که روی عملکرد تأکید دارد شادی دارای مزیتی شگرف است.
به‌طور میانگین افراد شاد نسبت به افراد غمگین در موقعیت مشابه کاری و رمانتیک، موفق‌تر هستند. افراد شاد، عملکرد بهتری داشته، اعتبار شغلی بیشتری دارند و حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. آن‌ها تمایل بیشتری به ازدواج دارند و بعد از ازدواج، رضایت بیشتری از ازدواجشان دارند.
حال اولین قدم برای خلق کودکان شاد چیست؟ والدین شاد بودن.

9- اهمیت گروه همسالان
چه چیزی تأثیر بیشتری روی رفتار کودکانتان می‌گذارد؟ گروه همسالانشان.
ما معمولاً فقط درباره فشار همسالان صحبت می‌کنیم که جنبه منفی دارد. اما بیشتر مواقع این‌طور نیست و در کل تاثیر همسالان، مثبت است.
زندگی کردن در محله ای زیبا، رفتن به مدرسه‌ای ناب و مطمئن بودن از اینکه کودکانتان تمایل دارند با کودکان خوب در ارتباط باشند می‌تواند تفاوت بزرگی را باعث شود.
راحت‌ترین راه برای دانشجویان برای بهبود معدلشان چیست؟ انتخاب یک هم‌اتاقی درس خوان.

10- آن‌ها را باور کنید.
اینکه باور کنید کودکتان باهوش‌تر از سطح متوسط است تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. وقتی معلمان به کودکانی خاص گفتند که آن‌ها زرنگ‌ترند، آن‌ها بهتر عمل کردند- حتی آنانی که به‌طور تصادفی انتخاب‌شده بودند.


مترجم زهرا خدادادی از اینجا


کد مطلب: 55649

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/55649/ده-نکته-علمی-پرورش-هوش-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir