پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۹
کد مطلب: 61770
۱
روز معلم و منزلت اجتماعی

معلمی؛ جایگاه و منزلتی برابر با کدام شغل دارد؟

معلمی؛ جایگاه و منزلتی برابر با کدام شغل دارد؟
معلم (Teacher) کیست؟
معلم یا آموزگار کسی است که شغلش آموزش به دیگران است و به منظور آموزش معین به یک عده دانش‌آموز در یک مؤسسه آموزشی و تربیتی استخدام شده و دوره تربیت معلم را تمام کرده است. در فرهنگ فارسی عمید واژه‌های تعلیم‌دهنده، آموزاننده و آموزگار برای معادل واژه معلم بیان شده است. دهخدا نیز در لغت نامه خود معلم را به معنی آموزاننده، مدرس و آموزگار آورده است.
 
 در سال ۱۹۹۴ میلادی 5 اکتبرِ هر سال، از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل «یونسکو»  به عنوان روز معلم نامگذاری شد، هر ساله در شماری از کشورها تجلیل می‌شود.

 بيش از 95 کشور در جهان در تقویم خود “روز معلم” دارند، اما بسیاری از آنها در روزهای متفاوت و به مناسبت‌های مختلف از این روز به عنوان روز معلم تجلیل می‌کنند از جمله ایران.

 روز معلم چه بصورت ملی و چه به صورت بین المللی در اکثر کشورها با شكوه برگزار می‌گردد و دولت‌ها در این روز به مسائل و چالش‌های این قشر توجه ویژه‌ای دارند.

 مسئلة مهمی که در این روز هم در ایران و هم در سایر کشورها مطرح می‌شود، مسئلة حقوق و منزلت اجتماعی معلمان است.

 کشورهای که سیستم آموزشی پیشرفته‌ای دارند معتقدند از آنجایی که معلمان نقش بسیار موثری در ترتیب جامعه و موفقیت شهروندان آن جامعه دارند، باید از نظر حقوق و مزایا به این حرفه توجه بیشتری نسبت به سایر مشاغل شود. همچنین در این کشورها معلمی به عنوان یکی از پر استرس ترین شغل های دنیا معرفی شده است و روانشناسان آن رابه عنوان یکی از سه حرفه پراسترس دنیا می شناسند که متاسفانه این شغل در برخی از کشورها (مانند ایران) از میزان درآمد بالایی برخوردار نیست.

 دولت در این کشورها معتقد است اگر معلم‌ها از نظر حقوق و جایگاه آخر از همه در نظر گرفته شوند، نمی‌توانیم انتظار افرادی با رتبه و مهارت بالا در جامعه داشته باشیم و کشوری که نتواند جایگاه و رفاه مناسبی برای معلم‌های خود در نظر بگیرد، نمی‌تواند برای جامعه خود آینده خوب و متعالی رقم زند.
 

 بر اساس آخرین آماری که در سال 2023 منتشر شده است، کشورهای لوکزامبورگ، آلمان، کانادا، استرالیا، هلند، آمریکا، ایرلند، دانمارک، انگلیس، نروژ، فنلاند و کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی ....بالاترین میزان دستمزد به معلمان را دارند که با حقوق و مزایایی معلمان در ایران تفاوت بسیاری دارد. این دولت‌ها معتقدند دستمزد و پاداش رابطة مستقیمی با عملکرد معلمان دارد. یکی از روش‌هایی که این کشورها برای جذب بهترین معلم‌ها انجام می‌دهند، پرداخت حقوق و مزایای خوب است. در واقع در بررسی کشورهایی که استانداردهای آموزشی بالایی دارند، مشخص شده بین حقوق و اثر معلم‌ها روی بالا بردن کیفیت آموزشی ارتباطی مثبت و در عین حال بسیار قوی وجود دارد.

 حقوق سالانة معلمان در لوکزامبورگ (99 هزار دلار)؛ آلمان (65 هزار دلار)؛ کانادا (63 هزار دلار)؛ استرالیا (56 هزار دلار)؛ هلند (55 هزار دلار)؛ آمریکا (53 هزار دلار)؛ ایرلند (52 هزار دلار)؛ دانمارک (51 هزار دلار)؛ انگلیس (45 هزار دلار)؛ نروژ (44 هزار دلار) است، این در حالی است که در ایران حقوق معلم ها سالانه کمتر از 10 هزار دلار است و این یعنی معلم های ایرانی در جهان حقوق بسیار کمی می گیرند.

 شاید این قضیه مطرح شود که دلیل اختلاف دستمزد معلمان ایرانی در مقایسه با این کشورها این است که، این داده‌های آماری مربوط به کشورهایی است که از نظر سطح توسعه‌یافتگی، به طور کلی بالاتر از میانگین جهانی هستند. در واقع، واضح است که اگر داده‌های آماریِ کشورهایی با میزان توسعه‌یافتگی کمتر را هم در بررسی بگنجانیم، شاید وضعیت متفاوت شود. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۸ میلادی، میزان حقوق و دستمزد یک معلم مقطع ابتدایی در «مصر» و «آفریقای‌جنوبی» (که تازه یکی از توسعه‌یافته‌ترین اقتصادها در قاره آفریقا است) بین ۸۰ هزار تا ۲۸۰ هزار «رند» (واحد پول آفریقای‌جنوبی) متغیر بوده است که باز هم بسیار بالاتر از دریافتیِ بهترین معلمان ایرانی است. اگر بالاترین دریافتیِ یک معلم ایرانی در مقطع ابتدایی در یک مدرسه غیرانتفاعی را در نظر بگیریم این میزان، از کمترین میزانِ دریافتی یک معلمِ مشابه در «آفریقای جنوبی» یا «مصر» هم پایین‌تر است.

 زمانی که دستگاه یا وزارتخانه‌ای دارای دامنة خدمت‌رسانی بیشتری باشد باید سهم بیشتری از تخصیص بودجه را اخذ کرده و امکانات بیشتری را دریافت کند اما عملا شاهدیم که در تخصیص بودجه، آموزش و پرورش به نسبت وسعت خود، بودجه کمتری نسبت به سایر ارگان ها دارد که این قصور معطوف دولت است.
 

منزلت اجتماعی
 در کشورهایی که از نظر حقوق و مزایای معلمان در بالاترین رتبه قرار داشتند، بر اساس شاخص اعتبار جهانی معلم (global teacher status index)، همچنین اعتبار و ارزش بالایی برای معلم‌های خود نیز قایل هستند.

 شاخص جهانی منزلت اجتماعی معلم، از جمله شاخص هایی است که جایگاه و موقعیت معلمان را در بین افکار عمومی مردم جهان می سنجد. این شاخص توسط «بنیاد وارکی جمز» که سازمانی غیر انتفاعی است تدوین شده است. بنیاد وارکی جیمز در یکی از آخرین نظرسنجی های خود وضعیت و منزلت اجتماعی معلمان را در 21 کشور جهان با حجم نمونه بیش از 2000 نفر در نزد افکار عمومی مورد سنجش و بررسی قرار داده است.
طبق یافته ها و نتایج نظرسنجی، معلمان از نظر منزلت و پایگاه اجتماعی، بیشترین شباهت را با پزشکان در چین، پرستاران در فرانسه، پرتغال و ترکیه، کتابداران در ایالات متحده آمریکا و مدیران شهرداری در ژاپن دارند. کشورهایی که در آن معلمان منزلت و پایگاه بالایی دارند عبارتند از؛ چین، یونان، ترکیه و کره جنوبی، همچنین فنلاند که از جمله کشورهایی است که نظام آموزشی مطلوبی در میان سایر کشورها دارد.

اگر مجدد نگاهی با سستم آموزشی این کشورها داشته باشیم، متوجه رابطة مستقیم بین جایگاه و منزلت معلمان و پیشرفته بودن سیستم آموزشی کشورها می‌شویم.

در نهایت این سوآل مطرح است که در کشور ما شغل معلمی ؛ جایگاه و منزلتی برابر با کدام شغل دارد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو