الف. نگهداري حيوانات در خانه: کودکان با ديدن و شنيدن حاملگي حيوانات و نوزادان آنها برخي پاسخ هاي خود را مي گيرند يا زمينه درك بهتري از آنها برايشان فراهم مي گردد.
ب. توليد گل و گياه: كشت بذر و توليد گل و گياه و رشد آنها درس مناسب و مشابهي براي فرزندان است.
ج. ذكر داستان ها: داستان هايي از زندگي حيوانات و انسان مي تواند حاوي نكات ارزنده اي باشد كه پاسخگوي برخي از پرسش هاي كودكان باشد.
د. توجه دادن کودکان به تولد نوزادان كه به صورت طبيعي مشاهده مي شود، پاسخگوي بعضي از پرسش هاي آنان خواهد بود.
پایان نامه حاضر در راستای شناخت رفتار جنسی مطلوب با الگوبرداری از اندیشه های اسلامی، به بررسی اهداف، اصول، محتوا، شیوه ها و فواید آموزش های مناسب جنسی در فرهنگ اسلام و تحقیقات روان شناختی و تبیین ضرورت تربیت جنسی و تعیین حدود و کیفیت آن می پردازد.
پژوهش حاضر، توصیفی مقایسه ای از نوع مطالعه موردی چند گانه با روش درون گروهی است. جامعه آماري در این پژوهش را 5 نفر از کودکان پیش دبستانی ناحیه دو غرب تهران تشکیل می دهند که به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوري اطلاعات موردنیاز از
آزمون (WIST) what-if-situation-test پژوهش استفاده شده است. پیش آزمون و پس آزمون از طریق این آزمون، برگرفته از کتاب Handbook of sexuality-related measure می باشد که
برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه شده است.
تاکنون آزمون کمّی (کمیت پذیر) برای ارزیابی این روش در کشور موجود نبوده است و پس از انجام این تحقیق این آزمون در دسترس خواهد بود. در این آزمون، رنج نمره از صفر تا 64 می¬باشد. بالاترین نمره نشان دهنده فهم، دانستن و درک بیشتر تست WIST می باشد. یازده آیتم این تست دارای کلیدهای نمره گذاری متفاوت است که مطابق با ماهیت و ذات آن آیتم می باشد.
در این تست کودک باید بتواند درباره یک موقعیت یا عمل خاص و اختصاصی تصمیم گیری کند. نمره صفر برای جواب غلط و نمره یک برای جواب درست می باشد. 17 آیتم دیگر نشانگر عمل یا رفتار کودک زمانی که در یک موقعیت سوء استفاده می تواند قرار بگیرد است. نمره یک برای پاسخ آشکار و در راستای جواب سوال داده می شود و نمره 3 به پاسخی که خصوصیت هر دو آیتم قبلی را دارد و با جرات و بی محابا، به سوال داده می شود تعلق می گیرد. در این تست نیاز است که بچه ها نام ناحیه تناسلی خود را بدانند، نمره صفر برای جواب غلط، نمره یک برای بخشی از جواب داده شده توسط کودک یعنی هنگامی که فقط نام یک ناحیه تناسلی اش را می داند، و نمره 2 برای جواب صحیح و کامل می باشد.
از این تست به عنوان پیش آزمون برای نمره گذاری های کودکانی که به طور کامل برنامه
آموزش جلوگیری از سوء استفاده جنسی را دریافت نکرده بودند و پس آزمون برای نمره گذاری های بچه هایی که به طور کامل برنامه آموزش جلوگیری از سوء استفاده جنسی را دریافت کرده بودند، استفاده گردید. میزان آلفای کرونباخ نیز برابر با 83 بوده که گواه یک پایایی خوب می باشد. توزيع نمره هاي شركت كنندگان در پیش آزمون و پس آزمون WIST، شاخص هاي مختلف توصيفي اعم از ميانگين، میانه، انحراف معيار و شاخص های کجی (چولگی) و برجستگی (کشیدگی)، نیز مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان مي دهد كه توزيع نمرات گروه نمونه در هر دو گروه، در متغیرهای اندازه گیری شده به توزیع نرمال ميل ندارند.
همچنین، در تفسیر نتایج آزمون ویل کاکسون، با استناد به > p-value۰۵/۰، می توان گفت که فرض صفر رد و بنابراین با اطمینان میتوان نتیجه گرفت که بین میزان متغیر مورد مطالعه در دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، میزان سطح سواد بچه ها از برنامه پیشگیری از سوءاستفاده جنسی در دو زمان قبل و بعد از برنامه آموزش جلوگیری از سوء استفاده جنسی متفاوت بوده و بعد از ارایه برنامه آموزش جلوگیری از سوء استفاده جنسی، سطح سواد بچه ها از برنامه پیشگیری از سوءاستفاده جنسی افزایش (بهبود) یافته است.
مهمترین کاربردهای این پژوهش عبارتند از:
1
- طراحی و برنامه ریزی مشاوره
2- ایجاد کارگاه های آموزشی با هدف تهیه بسته آموزشی و مهارتی برای والدین، مربیان و مراکز آموزش کودک
3- تولید محتوای آموزشی برای آموزش و پرورش و ارگان های حمایتی مانند بهزیستی
4- فرهنگ سازی و ترویج این روش در بستر اجتماعی
استفاده كنندگان از نتايج این پژوهش نیز عبارتند از:
1- خانواده های دارای کودک
2- معلمان و مربیان، فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی و روانشناسان و مشاوران
3-نهادهای آموزشی و حمایتی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی، مهد کودکها، مراکز پرورش کودکان
*تهیه و تنظیم:
آینا ادیب فر
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
تاریخ دفاع: 1399/06/18
فهرست منابع
1- خوشکام، س.( 1395). تربیت جنسی کودک، ضرورتی اجتناب ناپذیر.
2- عاقبتی، اسماء. (1397). خبرگزاری بین المللی قرآن (کدخبر 3719119)
3- شفیعی، ک. (1379). نمایش بازی خلاق، موسسه نشر صالحین
4- شفیعی، ک.(1383). آموزش نمایش بازی خلاق در مدارس دوره ی ابتدایی، آزمون نوین
5- مسعودی، ش .(1385). کارکرد آموزشی نمایش عروسکی و نمایش خلاق. نوروز هنر
6- آقاعباسی، ی.(1385). نمایش خلاق: قصه گویی و تئاترهای کودکان و نوجوانان. قطره
7- مفیدی، ف. (1374). برنامه ی آموزش و پروش در دوره ی پیش دبستان (ترجمه). سازمان کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی
8- بهرنگی، م.(1370). الگوهای تدریس (ترجمه). نشر کمال تربیت
9- یوسفی، م. (1386). . قصه و قصه گویی. پیک بهار
10- کرمی، ا.(1390). راه و رسم قصه گویی برای خردسالان همراه با چهل. نشر قدیان
11- یزدانی، س.، سهرابی شگفتی، ن. (1397). مشاوره کاربردی. شماره 16. 1397. ص 98 تا 108
12- اعتمادی زاده، ه.، نوری، ع.(1397). شناسایی و طبقه بندی مسائل اساسی دانش آموزان دوره ابتدایی در ارتباط با جنسیت و مسائل جنسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. شماره 59. ص 46 تا 61.
13-فرمهینی فراهانی، م.( 1387). نگاهی گذرا بر تربیت جنسی در مقاطع مختلف تحصیلی. مجله سلامت روان دوره یک ص 19 تا 28
14- قائمی، ع.(1377). تربیت جنسی، تهران، انتشارات رشد
15-حسن پور ازغدی، سیده ب.، مبردی،ک.، امیرفراهانی، ل.(1396). نشریه پرستاری ایران مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوره ی 30. شماره 106. ص 35 تا 45
16- قربانی، م.، زمانی علویجه، ف.، شهری، پ.، زارع، ک.، مرعشی،ت.(1394). شناخت کنجکاویهای جنسی کودکانه: مقدمه ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. دوره سوم. شماره سوم.
17-Fisher TD, Davis CM, Yarber WL, Davis SL. Handbook of sexuality-related measures: Routledge; (2013). Available at: books. Google.com