کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنان دارای شغل اداری، زندگی موفق‌تری دارند

10 ارديبهشت 1391 ساعت 14:22


   
کارشناس علوم اجتماعی گفت: زنانی که دارای مشاغل ادارای هستند، در زندگی خود از لحاظ موفقیت تحصیلی فرزندان، اقتصادی موفق‌ترند. امان الله قرایی مقدم کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: دسته بندی مشاغل به این ترتیب که مثلا مردها نباید آشپز باشند یا زنان نباید کشاورز، راننده و یا فروشنده باشند، یک دسته بندی سنتی است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما این چنین تفکیکی به طور محرز وجود نداشته است مثلا زنان و دختران مازندرانی و گیلانی و ... هم کشاورزی و هم شالیزی می‌کنند و همین طور در کشورهای دیگر به خصوص در هنگام جنگ جهانی دوم زنان روسی و  زنان کشورهای صنعتی دیگر به تانک سازی و هواپیما سازی می‌پرداختند، در حالی که مردان در جنگ بودند. در کشور ما هم برای افرادی که در شهر هایی مثل تهران و شهر های بزرگ زندگی می‌کنند چنین مساله‌ای بعید است، ولی در شهر های کوچک یا روستاها این امر سابقه داشته است.

قرایی مقدم در ادامه عنوان کرد: دلیل روی می‌آوردن زنان به برخی مشاغل پیش‌روی کشور به سوی صنعتی شدن بوده و این موضوع از ویژگی‌های صنعتی شدن است. بنابراین ما امروزه زنانی را می بینیم که راننده، اتوبوس و تاکسی هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اشتغال زنان به چنین اموری در مرحله اول یک نیاز است به این دلیل که نان آور ندارند، ولی به هر صورت این از بین رفتن تفکیک شغلی بین زنان و مردان، ویژگی یک جامعه صنعتی است. به این ترتیب ارزش‌ها و هنجار هایی که برای هر شغل وجود داشته است تحت عنوان مشاغل زنانه و مردانه از بین می‌رود و در نتیجه می‌بینیم که زنان وارد بازار کار شده‌اند.

قرایی مقدم در ادامه عنوان کرد: ورود زنان به مشاغل خارج از خانه امری است که در تمام کشورهای صنعتی وجود دارد. می‌دانیم که حتی برای اشتغال زنان به امور آموزشی و پرستاری هم در ابتدا مخالفت ‌هایی می‌شد، ولی به مرور زمان مشخص شد که مثلا معلمین زن در مقطع ابتدایی و راهنمایی بهتر از مردان کارایی دارند.

وی در ادامه افزود: طبق تحقیقاتی که در ایران انجام شده است، زنانی که دارای مشاغل ادارای هستند در زندگی خود از لحاظ موفقیت تحیصیلی فرزندان، اقتصادی، درک مسایل اجتماعی، فرهنگی، انتقال ارزش‌ها و هنجار به فرزندان خود، موفقیت شوهر و خانواداه به مراتب موفق‌ترند و نقش بسیار بالاتری به نسبت به زنان خانه‌دار دارند .

قرایی مقدم در ادمه با اشاره به این مطلب که زنان شاغل در هفته حدود 72 ساعت کار می کنند، افزود: موفقیت تحصیلی فرزندان زنان کارمند و معلمین بیشتر است به طوری که میانگین معدل آن‌ها به ترتیب 1 و 2.5 نمره بالاتر است.


کد مطلب: 10678

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10678/زنان-دارای-شغل-اداری-زندگی-موفق-تری

میگنا
  https://www.migna.ir