کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر وزير آموزش و پرورش درباره مشاوران مدارس

24 خرداد 1391 ساعت 8:50


وزير آموزش وپرورش، مشاوره را كليدي ترين جايگاه آموزش وپرورش خواند . به گزارش ميگنا، دكتر حميدرضا حاجي بابايي با حضور درنشست صميمي روساي گروه مشاوره ادارات كل آموزش وپرورش استان هاي كشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران با توجه به جايگاه كليدي مشاوره در سند تحول بنيادين آموزش وپرورش گفت: براساس آيات قرآن و روايات معصومين (عليه السلام) هيچ پشتيباني بالاتراز مشاوره نيست . وي درخصوص ويژگي هاي افرادي كه طرف مشاوره قرار مي گيرند خاطرنشان كرد: بايد با افرادي كه اهل شور هستند مشاوره كرد وافراد ترسو ، بي حال ،مايوس، بي سواد و.... نبايد طرف مشورت قرار گيرند.

وزير آموزش وپرورش افزود: كارمشاوران بسيار تاثيرگذار است ودرصورت انجام صحيح آن مي تواند منجر به كسب رضايت الهي، مردم وافتخار كشور شود. وزير آموزش وپرورش افزود: كارمشاوران بسيار تاثيرگذار است ودرصورت انجام صحيح آن مي تواند منجر به كسب رضايت الهي، مردم وافتخار كشور شود.

وي با تأكيد برتغيير نگاه جامعه به جايگاه امور پرورشي و مشاوره گفت: مشاوره بايد مبتني بر دين باشد ، اين فعاليت هر قدر موجب نزديكي انسان به خدا شود، مشاوره تلقي مي شود، در غير اين صورت ضدمشاوره و گمراهي است.

وي اضافه كرد: مشاوران كساني هستند كه به مدير، معلم و دانش آموزمشورت مي دهند و آن ها را به راه راست هدايت مي كنند.

وزير آموزش وپرورش، مشاوره را كليدي ترين جايگاه آموزش وپرورش خواند حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشاوره نمی تواند حرکت کند و می میرد، خاطرنشان کرد: در دنیایی که فرهنگ جلوی پای دانش آموزان هزاران راه قرار داده که بسیاری از آنها گمراه کننده است نیاز به مشاوره بیشتر از پیش احساس می شود.
وی افزود: احادیث و آیات قرآن به ما می گوید باید فرزند روزگار خودت باشی و به همین دلیل ما باید دانش آموزان را برای عصر حاضر تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشاور کسی است که مدیر، معلم و دانش آموز را در جهت مسیر درست مشورت می دهد و به همین دلیل مشاوره از کلیدی ترین مباحث آموزش و پرورش است.وي بر محوريت مشاوره در مدارس تأكيد و تصريح كرد: فعاليت پرورشي اخص از فعاليت هاي فرهنگي است . وي به سرگروههاي مشاوره كشور توصيه كرد: در استان خود به برآوردنياز بپردازيد تا بتوانيد دانش آموزان را به گونه اي تربيت كنيد كه پاسخگوي نيازهاي جامعه باشند.

وي با اشاره به نياز كشور به تمامي تخصصها ومشاغل ادامه داد: آموزش وپرورش بايد ويتريني باشد كه هركس وارد آن شد ، بتواند براساس نيازخود از آن بهره گيرد. دكتر حاجي بابايي برفرهنگ سازي درجامعه تاكيد كرد وگفت: بايد درصدد رفع مشكلات فرهنگي در جامعه برآمد ونگاه جامعه به جايگاه حرفه اي وشغلي افراد را تغيير داد.

وزير آموزش وپرورش با تأكيد بر اهميت جايگاه مشاوره در آموزش وپرورش آن را يكي از فعاليت هاي فرهنگي قلمداد كرد. وي بر محوريت مشاوره در مدارس تأكيد و تصريح كرد: فعاليت پرورشي اخص از فعاليت هاي فرهنگي است .

حاجی بابایی گفت: نوع نگاه به امور پرورشی و مشاوره را باید تغییر دهیم؛ ما جز مشاوره دینی مشاوره دیگری نداریم و مشاوره ای که مبتنی بر دین نباشد را قبول نداریم و آن را مشاوره تخصصی نمی دانیم.
وی افزود: خداوند خالق انسان است و بیشتر از هر کسی انسان را می شناسد لذا متخصص تر از خدا نسبت به انسان کسی نیست و مشاوره ای که دانش آموز را به خدا نزدیک نکند مشاوره نیست بلکه گمراهی است.
حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدون مشاوره نمی تواند حرکت کند و می میرد، خاطرنشان کرد: در دنیایی که فرهنگ جلوی پای دانش آموزان هزاران راه قرار داده که بسیاری از آنها گمراه کننده است نیاز به مشاوره بیشتر از پیش احساس می شود.
وی افزود: احادیث و آیات قرآن به ما می گوید باید فرزند روزگار خودت باشی و به همین دلیل ما باید دانش آموزان را برای عصر حاضر تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حرف اول مشاوره این است که دانش آموز جایی باشد که هوای نامطبوع آنجا نباشد و حرف دوم مشاور این است که به دانش آموز بیاموزد که چگونه در هوای نامطبوع خود را حفظ کند.و راه ايمن سازي در صورت ورود جونامطبوع به محيط خود را داشته باشند.

وي با تاكيد براطلاع رساني صحيح به والدين ودانش آموزان درمقوله هدايت تحصيلي دانش آموزان  وتاثير آن در زندگي آتي آنان گفت: استعداد يابي در دانش آموزان يك امر لازم است وبايد  مسير تحصيلي و شغلي دانش آموزان ازبدو ورود به تحصيل آنان در دوره ابتدايي مشخص شود.

وي  تاكيد كرد: دانش آموزان بايد از ابتدا به سمت تدبر،خلاقيت ،فناوري و.... هدايت گردندتا ضمن رفع دغدغه خاطر خانواده ها براي آينده كشور مفيد واقع شوند.

وي با اشاره به اتمام كار انتخاب رشته تحصيلي دانش آموزان تا نيمه تيرماه سال جاري اظهار كرد:‌ تعيين رشته هاي تحصيلي براساس نمره مكتسبه دانش آموزان توسط مديران ومشاوران وانتخاب رشته توسط دانش آموزان انجام مي شود وتغييررشته نيز براساس ضوابط درزمان خاص خود صورت خواهد گرفت.

وزير آموزش وپرورش به تشريح اصلاحات صورت گرفته درآيين نامه آموزشي براي دانش آموزان پايه اول دبيرستان درصورت عدم كسب نمره قبولي دريك يا چند ماده درسي پرداخت واضافه كرد: ثبت نام اين دانش آموزان بصورت مشروط درپايه بالاتر انجام مي شود تا دروس مذكور را با شركت دركلاس هاي تابستاني(اختياري) پشت سرگذارند .

وي اضافه كرد :‌امسال در آموزش و پرورش برنامه هاي لازم براي آغاز سال تحصيلي جديد اعم از ثبت نام ، نقل و انتقالات و ...) از نظر زماني حدود دوماه زودتر آغاز مي شود.

وزير آموزش وپرورش هدايت دانش آموزان به سمت رشته هاي فني وحرفه اي را يك اصل مهم تلقي كرد وادامه داد:‌ارزيابي هاي انجام شده دركشور حاكي از موفقيت فارغ التحصيلان هنرستان ها ومراكز كاردانش حتي با مدرك تحصيلي ديپلم ، نسبت به فارغ التحصيلان  مدارك بالاتر رشته هاي نظري مي باشد و اين امر توجيه كافي والدين ودانش آموزان از سوي مشاوران را مي طلبد.

حاجی بابایی افزود: عده ای از والدین می خواهند فرزندانشان به مدارس تیزهوشان، شاهد، نمونه دولتی، غیر انتفاعی و عادی بروند و ما تمام این مدارس را افزایش داده ایم.
وی ادامه داد: رضایت در فراگیری حرف اول را می زند و ما باید برای شرایط و نیازهای گوناگون مدرسه تعریف کنیم؛ دانش آموزی که تحصیل در مدرسه تیزهوشان را حق خود می داند به طور مثال اگر در مدرسه نمونه دولتی درس بخواند با افت و عدم انگیزه مواجه می شود.


حاجی بابایی اضافه کرد: در این میان مدارس قرآن حلقه مفقوده ای بود که بسیاری از والدین خواستار تحصیل فرزندان خود در این مدارس بوده اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید تمام کارهایی که اثرگذاری ندارد تبدیل به کارهای اثربخش شود و مشاوران باید این کارها را شناسایی کنند و برای آنها راهکار ارائه دهند.
وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت دل حاکم است گفت: زبانی که به دل وصل نباشد هیچ اثری ندارد؛ ایمان به قلب شناخته می شود و در این صورت است که خداوند به انسان کمک می کند و اگر به فکر مردم باشی خدا به فکر شما خواهد بود.
حاجی بابایی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را بنیادی درست کنیم اظهار کرد: در 2 سال گذشته کار جدیدی انجام نداده ایم بلکه کارهایی که باید در بیست سال گذشته انجام می شد اما مورد غفلت واقع شده بود را به اجرا درآورده ایم.
وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: در سال های آینده به دنبال این هستیم که هیچ مدرسه ای نباشد که مورد توجه خاص قرار نگیرد و این مصداق آموزش برای همه است. به گزارش ميگنا در حال حاضر تعداد بيست هزار نفر مشاور رسمي در مدارس راهنمايي و متوسطه كشور مشغول ارائه خدمات راهنمايي و مشاوره تحصيلي- سازشي و روانشناختي به دانش آموزان و اولياي آنها هستند .


کد مطلب: 11816

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/11816/نظر-وزير-آموزش-پرورش-درباره-مشاوران-مدارس

میگنا
  https://www.migna.ir