کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستاورد جديد دانشمند ايراني در شناسايي احساسات افراد با يك عينك!

17 تير 1391 ساعت 10:53


يك دانشمند ايراني دست به ساخت نوعي عينك زده كه با شناسايي نوسانات اكسيژن در هموگلوبين زير پوست به خوانش احساسات افراد مي‌پردازد.

به گزارش ايسنا، دكتر مارك چنگيزي، عصب‌شناس ايراني، عينك «O2Amps» را بر اين اساس طراحي كرده كه سطوح اكسيژن زير پوستي مي‌تواند علائم اجتماعي فرد را برون یابی كند.

اين فناوري مبتني بر يك واقعيت زيست‌شناسي تكاملي بوده كه دید رنگی در نخستين‌ها براي شناسايي نوسانات سطح اكسيژن پوست تكامل يافته تا موجودات بتوانند به شناسايي نشانه‌هاي رفتاري و اجتماعي بر اساس اين تغييرات بپردازند.

براي مثال رنگ پوست انسان در زمان عصبانيت يا شرمندگي به رنگ قرمز درميايد، اما علائم ريز ديگري نيز وجود دارند كه ممكن است تنها تا حدي از آنها آگاه بوده اما براي شناسايي رفتارها بسيار لازم هستند كه چنگيزي از آنها در كتاب جديد خود موسوم به «تكامل ديد» ياد كرده است.

اين عينك به رنگ صورتي بوده و به تقويت علائم اكسيژن در نگاه بيننده مي‌پردازد. يكي از مهمترين كاربردهاي اين فناوري در پزشكي بوده و اين محصول اكنون در مرحله آزمايشي خود در دو بيمارستان است.

عدسي‌هاي اين عينك باعث درخشش رگها شده و به راحتي به نمايش عروق مخفی مي‌پردازد.

دكتر چنگيزي كه مديريت شناخت انساني شركت 2AI Labs را برعهده دارد به توليد سه فناوري متفاوت پرداخته كه در كاربرد با هم فرق دارند: يك يابنده عروق، يك آشكارساز تروما و يك تقويت كننده عمومي باليني كه هر دو كار را انجام مي‌دهد.

از ديگر كاربردهاي اين دستگاه مي‌توان به موارد امنيتي در فرودگاهها يا رويدادهاي ورزشي اشاره كرد.

چنگيزي، تحصيلات كارشناسي خود را در رشته رياضيات و فيزيك در دانشگاه ويرجينيا و دكتري خود را در رياضيات در دانشگاه مريلند به پايان برده است. او از سال 2007 دانشيار دپارتمان علوم شناختي در انستيتو پلي‌تكنيك رنيلر است. تخصص اصلي وي، حوزه‌هايي چون عصب‌شناسي نظري، ديد، علوم‌شناختي و زبان‌شناسي را در بر گرفته و يكي از كساني است كه سعي مي‌كند عملكردهاي مغز را رازگشايي كند.

چنگيزي در عين حال يكي از چهره‌هاي برجسته علمي براي رسانه‌هاي جهان به شمار مي‌رود.


کد مطلب: 12460

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/12460/دستاورد-جديد-دانشمند-ايراني-شناسايي-احساسات-افراد-يك-عينك

میگنا
  https://www.migna.ir