کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قانون معافيت خانواده ايثارگران از پرداخت شهريه در دانشگاه هاي شهريه اي دولتي کامل اجرا نمي شود

31 تير 1391 ساعت 7:18


يک مسئول در بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به اين که قانون معافيت خانواده ايثارگران از پرداخت شهريه در دانشگاه هاي شهريه اي دولتي به خوبي اجرا نمي شود، گفت: بنياد شهيد و وزارت علوم اجرا نشدن اين قانون را پيگيري کرده اند و به دانشگاه ها ابلاغ شده است که قانون را به طور کامل اجرا کنند.

دکتر مومنين معاون فرهنگي بنياد شهيد در پاسخ به سوال خراسان درباره مشکلات خانواده ايثارگران در پرداخت شهريه دانشگاه ها گفت: براساس قانون ۲ وزارت علوم و بهداشت به تامين و پرداخت هزينه هاي دانشجويان ايثارگر مصرح در قانون در دانشگاه هاي شهريه اي دولتي موظف هستند به طوري که اين دانشجويان به صورت رايگان تحصيل کنند. همچنين وظيفه تامين و پرداخت هزينه هاي دانشجويان ايثارگر مصرح در قانون در دانشگاه هاي غيردولتي و غيرانتفاعي به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران است. وي افزود: در حال حاضر خانواده ايثارگران در بحث معافيت از پرداخت شهريه در دانشگاه هاي شهريه اي دولتي زير مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت با مشکلات زيادي روبه رو هستند. اما تاکنون گزارشي در اين زمينه در دانشگاه هاي غيردولتي و غيرانتفاعي و آزاد نداشته ايم.

معاون بنياد شهيد تصريح کرد: پيگيري هاي زيادي در اين زمينه از طريق وزارت علوم و بهداشت انجام شده است و چندي قبل وزارت علوم به دانشگاه هاي شهريه اي دولتي نظير پيام نور و شبانه  ابلاغ کرد که قانون را اجرا کنند اما گاه محدوديت منابع مشکلاتي را در پي دارد.
وي همچنين افزود:اين قانون شامل فرزندان شهدا، جانبازان و فرزندان جانباز بالاي ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان و فرزندان آن ها مي شود و همسران شهدا، جانبازان و آزادگان در شمول اين قانون نيستند.يک مسئول در بنياد شهيد و امور ايثارگران که خواست نامش ذکر نشود نيز به خراسان گفت: در بند «ک» ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، بند ۱۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و رديف ۳۰۴۶۷ قانون بودجه ۱۳۹۱ به صراحت تاکيد شده است که فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و فرزندان آن ها و آزادگان و فرزندان آن ها از پرداخت شهريه در دانشگاه هاي شهريه اي معاف هستند. همچنين دانشگاه هاي دولتي و مراکز آموزشي وابسته به وزارت علوم و بهداشت بايد هزينه هاي تحصيل خانواده هاي ايثارگري را که مشمول معافيت از شهريه هستند بپردازند و شهريه تحصيل اين افراد در دانشگاه هاي غيردولتي و آزاد به عهده بنياد شهيد است.

وي افزود: بنابراين در قانون مشخص است و بنابراين تفسير شهريه دانشگاه هاي پيام نور، شبانه به عهده وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه هاي آزاد و غيردولتي به عهده بنياد شهيد است.


هزينه تحصيل خانواده ايثارگران در دانشگاه بين المللي به عهده ۲وزارت علوم و بهداشت است
اين مسئول در پاسخ به اين که هزينه تحصيل خانواده هاي ايثارگر به شرحي که در قانون آمده در دانشگاه هاي بين المللي را چه دستگاهي بايد بپردازد گفت: تحصيل در اين دانشگاه ها نيز براي خانواده ايثارگران که شرح آن ذکر شد رايگان است و هزينه هاي آن بايد از سوي وزارت علوم يا وزارت بهداشت پرداخت شود.
بنا به گفته اين مسئول قبل از اين که تکليف قانوني در اين زمينه باشد بنياد شهيد براي حمايت از ايثارگران و خانواده هايشان هزينه تحصيل اين افراد را در دانشگاه هاي بين الملل تا سقف شهريه دانشگاه آزاد تقبل مي کرد و مي پرداخت اما پس از اين که قانون گذار تکليف هر يک از دستگاه ها را مشخص کرده وزارت علوم يا وزارت بهداشت به پرداخت تمامي هزينه  تحصيل دانشجويان خانواده هاي ايثارگر موظف شد. بنابراين در حال حاضر نيز به پرداخت تمام هزينه تحصيل خانواده ايثارگران موظف هستند.


همسران شهدا جانباز و آزاده در قانون مغفول مانده اند
اين مسئول در بنياد شهيد گفت: همان طور که ذکر شد در قانون براي تحصيل فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵درصد به بالا و فرزندان آن ها و آزادگان و فرزندان آن ها معافيت شهريه ذکر شده است و در اين زمينه همسران شهدا، جانبازان و آزادگان مغفول مانده اند. وي افزود: اين در حالي است که همسران جانبازان زحمات بسياري را براي پرستاري از جانبازان مي کشند و بسياري از آن ها تمايل به تحصيل دارند و در صورت رايگان نبودن تحصيل آن ها، بار تامين شهريه به دوش جانبازان مي افتد؛ بنابراين ضروري است مجلس در اين زمينه دوباره وارد شود و به دليل مطالبه همسران جانباز،شهدا و آزادگان ضرورت بازنگري اين قانون وجود دارد.

شايان ذکر است طبق بند ک ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، شهريه دانشجويان جانباز ۲۵درصد و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان آنان و دانشجويان تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستي از محل اعتبارات رديف مستقل معاونت تامين مي شود. بند ۱۱۳ قانون بودجه ۱۳۹۰: تحصيل ايثارگران و مشمولان بند «ک» ماده۲۰ قانون پنجم توسعه و حافظان کل قرآن کريم در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و موسسات پژوهشي اعم از دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهشي دولتي رايگان است هزينه هاي مربوط به مراکز آموزشي و پژوهشي غيردولتي نيز از سوي دستگاه هاي ذي ربط اعم از بنياد شهيد و سازمان بهزيستي و کميته امداد در ابتداي هر نيم سال پرداخت مي شود.  

  خراسان / شماره انتشار 18172


کد مطلب: 12731

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/12731/قانون-معافيت-خانواده-ايثارگران-پرداخت-شهريه-دانشگاه-هاي-دولتي-کامل-اجرا-نمي-شود

میگنا
  https://www.migna.ir