کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجویزهورمون رشد برای کودکان توسط متخصصان

19 آبان 1391 ساعت 20:03


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : تجویز هورمون رشد برای بلندتر شدن قد کودکان توسط متخصصان غدد اشکالی ندارد.
دکترˈ سعید حسینیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از معضلات خانواده های امروزی بلندترشدن قد کودکان با استفاده از روش های درمانی است .

وی خاطرنشان کرد : قد کودکان جنبه ارثی و ژنتیک دارد . در واقع میزان قد پدر و مادر تعیین کننده بلندی و کوتاهی قد هر کودک است ولی در کنار مقوله ارثی بودن ، فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که خانواده ها با رعایت کردن این فاکتورها می توانند قد کودکان خود را افزایش دهند.

حسینی گفت : در دوران رشد قدی کودکان با استفاده از داروها و هورمون های رشد می توان به بلندی قد کمک کرد. بسیاری از خانواده ها برای افزایش قد کودکان خود از متخصصان غدد و پزشکان درخواست تجویز هورمون رشد می کنند که با نظر این متخصصان استفاده از این هورمون ها اشکالی ندارد.

متخصص تغذیه ادامه داد: این هورمون ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که صفحه رشد در کودکان بسته نشده باشد .

صفحه رشد که به آن صفحه اپی فیزیال Epiphyseal plate هم گفته می شود منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند کودکان است که رشد می کند و مسئول رشد استخوان است. در واقع فعالیت صفحه رشد است که موجب بزرگ شدن و بلند شدن استخوان در کودکان می شود.

حسینی تغذیه مناسب در دوران کودکی را بهترین راه بلندترشدن قد کودکان دانست و گفت : تغذیه درست و استفاده از مواد مغذی در دوران رشد قدی کودکان زمینه بلندی و افزایش قد را در کودکان ایجاد می کند .چنانچه استفاده از کلسیم ، روی ، منیزیم و ویتامین ها از طریق مواد غذایی به همراه انجام حرکات ورزشی به ویژه پرشی در بلندترشدن قد کودکان بسیار موثر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت : ˈروی ˈ یکی از مهمترین عناصری است که در بلندترشدن قد کودکان بسیار موثر است و طبق بررسی هایی که در ایران انجام شده کمبود روی در کودکان ایران شایع است .

حسینی ادامه داد: رشد قدی در دختران حداکثر در 19 سالگی و پسران در 20 تا 23 سالگی است .

وی در مورد چاقی و اضافه وزن کودکان ایرانی خاطرنشان کرد : اضافه وزن وچاقی در کودکان ایرانی امروزه بسیار مشاهده می شود و اگر در دختران این چاقی تداوم داشته باشد می تواند منجر به بلوغ زود رس شود و بدین ترتیب پس از بلوغ قد دختران 6 تا 7 سانت رشد خواهد داشت .

این متخصص تغذیه مصرف شیر و لبنیات به اندازه 3 تا 4 لیوان در روز برای کودکان به همراه استفاده از مکمل ها و ویتامین ها را با تجویز پزشک برای آن دسته از کودکان که بدنشان نیازمند این گونه ویتامین ها است ، توصیه کرد .


کد مطلب: 15120

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/15120/تجویزهورمون-رشد-کودکان-توسط-متخصصان

میگنا
  https://www.migna.ir