کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتقای 33 پله ای رتبه علوم پزشکی ایران در دنیا

19 دی 1391 ساعت 8:42


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در طی دولت های نهم و دهم رتبه علوم پزشکی ایران را در دنیا از رتبه 51 به رتبه 18 رساندیم.
به گزارش مهر، دکتر مصطفی قانعی در دیدار مدیران سلامت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با رئیس جمهور افزود: 5 درصد سهم آموزش عالی کشور در اختیار وزارت بهداشت است و از بین 2500 دانشگاه و دانشکده در کشور فقط 50 دانشگاه و دانشکده زیر نظر وزارت بهداشت است به این معنی که 5 درصد دانشجویان کل کشور در علوم پزشکی هستند اما در عین حال 30 درصد کل تولیدات علمی را وزارت بهداشت انجام می دهد.

وی اظهار داشت: قرار بود سالیانه رشد تولید علم ما 25 درصد باشد ولی سال گذشته این میزان به 50 درصد رسید و تعداد مقاله های پزشکی از 10 هزار به 15 هزار رسید.

قانعی گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه 5 دانشگاه را در یک درصد دانشگاه های برتر جهان جای می دادیم ولی هنوز دو سال از برنامه گذشته و 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور در میان یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته اند.

وی افزود: در ابتدای دولت هشتم فقط 8 داروی بیوتکنولوژی تولید می کردیم ولی هم اکنون 30 دارو تولید می کنیم که این تعداد تا سال آینده به 50 دارو می رسد.

معاون تحقیقات و فناوری گفت: سال 76 روس ها به ایران آمدند تا ساختن داروی بیوتکنولوژی را به ما یاد بدهند ولی الان ما به این کشور این داروها را صادر می کنیم و در عرض کمتر از دو سال 500 میلیون دلار مواد اولیه دارویی تولید و صرفه جویی کرده ایم.

وی وجود 12 هزار عضو هیات علمی، 4 هزار دانشجوی دکتری  و 2600 دستیار تخصصی در وزارت بهداشت را سرمایه عظیمی برای تولید علم و پژوهش دانست و گفت: در سال گذشته 2200 پیوند کلیه، 400 پیوند کبد، قلب و ریه در کشور به انجام رسیده است و هم اکنون بیمار از خارج کشور برای درمان می پذیریم.

وی خواستار توجه بیشتر دولت به اعتبارات بخش سلامت برای متوقف نشدن این روند سریع پیشرفت ها شد.



کد مطلب: 16116

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/16116/ارتقای-33-پله-رتبه-علوم-پزشکی-ایران-دنیا

میگنا
  https://www.migna.ir