تعریف
روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافتههای علمی و تحقیق شده میباشد. رفتار به فعالیتها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میباشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایندهایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را میتوان در رفتار و دیگر فرایندها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجهای از ثبات و استحكام رسیده است (شاملو، 1370).
يكي از مهمترين و محبوبترين گرايش هاي روان شناسي، رشته روان شناسي باليني مي باشد .
نقشهای ششگانه روان شناسي باليني آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، ۱۳۶۶).
بیشترین شمار روانشناسان در این رشته کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقبماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.
روانشناسان بالینی میتوانند در بیمارستانهای روانی، دادگاههای کودکان یا سازمانهای نظارت بر بزهکاران، درمانگاههای بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روانپزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشند.
فرصت هاي شغلي روان شناسي باليني:
1- روانشناس باليني ميتواند پس از احراز شرايط لازم (ازجمله 800 ساعت کارآموزي در مراکز داراي مجوز رسمي، تاييديه از اساتيد رشته و ...) و دريافت مجوز از سازمان نظام روانشناسي، اقدام به تأسيس کلينيک مشاوره بنمايد.
2- به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي نظير بهزيستي- شهرداري- نيروي انتظامي- سازمان زندان ها- کانون اصلاح و تربيت و ... در قسمت مربوطه جذب به کار شود.
3-در واحدهاي کوچک دانشگاه آزاد و يا دوره هاي فراگير و يا مؤسسات آموزش عالي آزاد به عنوان مدرس فعاليت کند.
4- در آموزش و پرورش به عنوان دبير درس روان شناسي و يا به عنوان مشاور مدرسه به راهنمايي و مشاوره دانش آموزان يا اولياء بپردازد.
5-با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد
6-با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سراي سالمندان نمايد. .
7-در کلينيک هاي درمان اعتياد به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند
8- در کلينيک ها و مراكز مشاوره اي به کارهاي درماني بپردازد.
9- با روانپزشکان در کلينيک هاي خصوصي ايشان همکاري کند. (البته روانپزشکان مايل به همکاري با کارشناسان ارشد در گرايش هاي باليني و خانواده درماني هستند.)
10- در کلينيک هاي مشاوره و روان درماني کودک به کارهاي درماني مثل بازي درماني و ... بپردازد (در اين مراکز تاکيد بيشتر روي کارشناسان ارشد با گرايش باليني کودک و نوجوان و باليني است.) شايان ذکر است که اشتغال در اين مراکز مستلزم تحصيل در گرايش روانشناسي باليني است و دارا بودن مدرک کارشناسي اين گرايش کافي است.
تعداد واحدهاي درسي در مقطع کارشناسي
دانشجويان رشته روانشناسي موظف به گذراندن ۷۲ واحد دروس پايه، ۳۶ واحد دروس تخصصي، ۱۰ واحد دروس اختياري و ۲۰ واحد دروس عمومي هستند که در کل ۱۳۸ واحد را تشکيل ميدهد؛ براي اين تعداد واحد، ۶۸ درس اختصاص يافت.
ويژگيها و توانمنديهاي لازم براي موفقيت در رشته روانشناسي
دانشجويي که بخواهد در رشته روانشناسي پيشرفت کند بايد در درجه اول رياضي خوبي داشته و به خصوص در آمار قوي باشد. چون آمار يکي از سنگ بناهاي روانشناسي است. و در درجه دوم، دانشجوي اين رشته بايد نسبت به اطراف خود و جامعه خود ديد عميقي داشتهباشد تا بتواند ظرافتهاي رفتاري افراد را درک کرده و در نهايت به ويژگيهاي رواني افراد پي ببرد.
اگر شما از رشته تجربي وارد رشته روانشناسي ميشويد، درسهاي مهم براي قبولي در اين رشته داراي ضرايب زير است:
رياضي 2
زيست شناسي 4
فيزيک 2
شيمي 3
پريناز طريقي، دانشجوي روانشناسي باليني، دانشگاه علم و فرهنگ تهران